Käyttäjän Kurki kirjoittamat vastaukset
-
Suomalaisten on itse pidettävä huoli omasta kilpailukyvystään. Ei siitä euroa kannata syyttää.
Meillä on nyt kiinteä valuutta, kuten on ollut suurimman osan aikaa II-maailmansodan jälkeen.
Ja aina päädyttiin devalvaatioon, jossa palkkatasoa sitten laskettiin 20–40%, kun se oli noussut liikaa tuon verran kilpailijamaihin nähden ja kilpailukyky meni.
Nyt devalvaatiomahdollisuutta ei ole, joten kilpailukyvystä huolehtiminen on erityisen tärkeää.
Nyt euroaikana kilpailukyky on mennyt Saksaa 30% korkeammilla palkankorotuksilla. Tarvittaisiin sisäinen vastaava devalvaatio.
Ihmetystä vain herättää se, että näin on taasen päässyt käymään, eikö suomalainen palkannsaaja opi mitään?Puun takaa:
Vesitalouskaan ei läheskään aina ole kunnossa, vaikka vettä ei aivan maanpinnalla näkyisikään.Lämpösumman vaikutus puun kasvuun perustunee siihen, että maapohja on kasvukaudella lämpimämpi suuremman lämpösumman alueella kuin alemman. Tämä on käynyt ilmi pohjoisen Suomen aurausalueilla, joissa kasvupaikka on ikäänkuin siirtynyt 500 km etelämmäksi ja kasvu vastaa eteläisemmän Suomen kasvulukuja.
Ilman lämpötila ei näyttäisi olevan sellainen este kasvun edellyttämälle yhteyttämiselle, kuin maanlämpötila, josta ravinteet tulee kasvulle..
Minulla syksyllä harvennettiin 20 vuotias männyn istutustaimikko, joka pinta-ala oli 0,9ha ja hakkuumäärä 60m3 eli 67m3 hehtaaria kohden. Se oli räkämännikkö ja kerran lannoitetu RPK:lla.
Suurimmat puut olivat 10 m ja rk-mitta noin 20cm.
Leimasin nauhoilla alan ja lähes kaikki suurimmat lähtivät hakkuussa, sillä eivät olleet tukkipuiksi kelvollisia kasvattaa lenkouden ja latvanvaihtojen vuoksi.
Tosin muutamia tuota kokoa jäi, kun olivat laadukkaita.
Kasvu nyt kiihtyy harvennuksen jälkeen ja arvioisin, että 30 vuoden ikäisinä suurimmat puut ovat 15m ja rk 30cm.
Näin täällä Länsi-Kainuussa.Exxonmobil on lopettanut poraukset Karanmerellä.
Timppa sanoo yllä.
Tuohan on suorastaan nerokas tapa lisätä valtion verotuloja nyt, kun velkaakin otetaan 10 miljardin euron luokkaa vuodessa.
Tuhotaan kaikki taimikot vuosittain ja valtion tulot raketoi.
Ehkäpä nämä ”kuokkavieraat” ovatkin talousasioissa paljon meitä viisaampia.Yhteimetsän kustannukset nousee ja voitto pienenee.
Pääomaverotuloja jää saamatta.Timpalle sanoisin, että kyllä niitä sellaisia hirvitihentymiä talvilaitumilla on, että niistä on kansantaloudellista vahinkoa.
Tuossa naapurissa yhteismetsä joutui uudistamaan 20 vuotta vanhoja taimikoita kymmeniä hehtaareja, kun niistä tuli kasvatuskelvottomia hirvien syönnin seurauksena. Näistä hirvivahingoista on ollut lehdissäkin kirjoitksia täällä Kainuussa.
Itse olen pitänyt yhdelle taimikolle nyt noin 10ha (vuosittan tullut alueelle taimikkoa lisää) hirviaitaa parikymmentä vuotta. Ne taimet langan sisällä ovat säilyneet koskemattomina. Ei ole pahaa hirvialuetta, mutta kuitenkin aidan ulkopuolella vielä olevat taimikot ovat vuoden pari välein olleet hirvien syömiä.
Lisäksi nytkin on muita taimikoita vähemmässä määrin käsiteltynä hirvikarkotteella.
Minulle hirvet ovat haitta, sillä aidan pitäminen ja muukin torjunta vaatii turhaa työtä.
Kyllä istutustaimikon syönti, joka on istutettu 2m ruutuun, on ikävä vahinko, jota vähän pidempänä 2..3 m, on vaikea enää korjata.Nykyisin Maanmittauslaitoksen hintaan rajankäynnistä kuuluu myös rajan aukaisu 0,75m molemmin puolin rajaa. Pitkälle rajalle gps:llä katsotaan välikeppien paikat ja metsuri sitten myöhemmin käy niiden mukaan avaamassa linjan.
Itse niitä ei tarvitse ruveta avaamaan ja vaikka avaisikin, niin rajankäynnin hinta ei siitä halpene.Vaikka minulla ei tuosta mustakorosta olekkaan havaintoja, niin 20v männyntaimikko meni ensi harvennukseen, jossa poistettiin männykoron vaivaamia puita.
Männykoro on haavaloinen ja tarttuu taimien viottumapaikoista.
Viime aikoina kaikki myyrien männyntaimien kuorisyöntiviottuneet olen repinyt pois ja korvannut taimet uusilla.http://www.metla.fi/metinfo/metsienterveys/lajit_kansi/lapini-n.htm
Minkä kokoisia kuusen taimet sitten ovat 2 kesän jälkeen?
Vai pitääkö niitä kasvattaa 5 vuotta, että olisivat kasvihuoneissa tuotettujen 2-vuotiaiden kokoa?