Käyttäjän Korpituvan Taneli kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 511 - 520 (kaikkiaan 5,327)
  • Korpituvan Taneli

    Kyllä maakaapelointi on se paras keino, kun aina ei ole sitä tietä, jonka vierestä linjan voisi vetää tai sitten se tie on liian mutkikas.

    Ihmettelen tuota kyntösyvyyteen kaapelointia, kyllä täällä on kaapelit riittävän syvässä. Siskon pojalla on useammalla peltolohkolla nyt maakaapeleita ja on ihan tyytyväinen niiden syvyyteen. Toki hän oli paikalla katsomassa ja tarjosi heti omaa kaivinkonettaan apuun kun ei oikein tahtonut pelittää.

    Pääsihän se siskonpoika kaivinkoneineen niitä kaapeleita hautaamaan metsiin. Urakoitsijan ”puutarhakaivuri” kapeine kumiteloineen oli aina heti vaikeuksissa kun poikettiin pellolta tai sileältä hiekkakankaalta ja tulivat pyytämään apua. Kyllähän se sitten sellaisella koneella onnistui, joka on tehty metsäojia yms varten.

    Maakaapeloinnin pahin kompastuskivi onkin kiviset mäet, kuten Visakallo kirjoitti. Siellä tulee isommankin koneen kuskille pian äitiä ikävä. kyllähän täkäläisissäkin metsissä kiviä on, mutta kun kaapelioja ei tarvitse olla niin luotisuora, niin kyllä sinne ura löytyy.

    Terveisin: Korpituvan Taneli

     

    Korpituvan Taneli

    Pelloilla ja kylillä kaapelointi on sen puolesta hyvä asia että pylväät ja ilmajohdot ovat monella tapaa haitaksi. Meilläkin tässä naapurilla 3,5ha peltolohkolla yhteensä kuusi pylvästä, jotka nyt poistuvat kun maakaapeloitiin 20kV ja jakelujännitelinjat lyhenivät uusien muutamoiden myötä.

    Terveisin: Korpituvan Taneli

    Korpituvan Taneli

    Carunan kaapelointi on minun nähdäseni koskenut ensiksi nimenomaan syrjäisiä sivukyliä, joissa 20kV:n linjat metsien läpi ovat pitkiä.

    Toisaalta onko se maakaapelointi nyt sitten niin kovin paljon kalliinpaakaan kuin ilmalinjojojen uusiminenkaan. Täällä on ainakin ollut muutoksen kohteena sellaisia linjoja alkuunsa, joihin olisi joka tapauksessa pitänyt lähiaikoina uusia pylväät.

    Eli se muutoksen kalleus on osaksi näennäistäkin. Se vain että muutos esim Carunallakin pyritään toteuttamaan suht. lyhyessä ajassa tekee siitä taloudellisesti raskaan.

    Täällä ainakin Caruna pääsi jo tänä syksynä nauttimaan myös muutoksen eduista. Korjaustyö on turkasen kallista kun miesporukat yötä myöten tarpoo pitkin metsiä ja yrittävät saada kalustonkin kulkemaan vaikeakulkuisissa maastoissa eteenpäin.

    Terveisin: Korpituvan Taneli

    Korpituvan Taneli

    Eikö keskisessä ja itäisessä Suomessa ole vielä kaivettu 20kV:n linjoja maahan. Täällä Caruna on niin tehnyt  aika laajasti. Tämä sade ja tuuli ei koskettamut tätä aluetta meni etelän puolelta ohi. Tälle syksylle on kuitenkin jo yksi myrsky täälläkin ollut, eipä katkeillu sähköt, kun sähkö kulkee maan alla. Vanhat ilmalinjat ovat vielä pystyssä, mutta kylmänä, en tiedä kaatuiko niile linjoille miten paljon puita. Ei varmaan tiedä Carunakaan, ei kiinnosta enää.

    Caruna on toki kallis yhtiö siirtohinnoiltaan, mutta kyllä se sitten ahkerasti kaivaa linjojaan myös maahan.

    Terveisin: Korpituvan Taneli

    Korpituvan Taneli

    Tämähän antaa uusia mahdollisuuksia Kotkalle ja Haminalle, miksei myös esim. Kaskisille. Puun kuljetusmatka kasvaa, mutta lopputuotteitten matka satamaan on sitten nolla.

    Terveisin: Korpituvan Taneli

    Korpituvan Taneli

    Minä olen ainakin 20 vuotta polttanut pelkästään hakkuutähteitä, raivauspuuta, tyvilumppeja, tuulenkaatoja yms. jotka ei myyntiin taivu.

    Meneehän niiden kanssa aikaa, mutta ei tule kuntosali laskujakaan.

    Jos myyntiin tehdään klapeja niin sitten pinotavara kokoisesta koivusta, lähinnä siksi että silloin ostajilla ja miksei myyjilläkin on mahdollisuus oikeasti vertailla hintoja kun tavara on suurin piirtein samanlaista.

    Terveisin: Korpituvan Taneli

    Korpituvan Taneli

    Ostohenkilön puheille!

    Kun on kuusta niin varmaankin kannattaa tehdä ihan puhtaana kuusena, eikä kuivia tms mukaan. saat muutaman euron enemmän hiomo/hierre puuksi.

    Joskus ostetaan kuusen männyn sekapuuta, männyn hinnalla.

    Kuivaa ja lahoa ei saa olla sellupuussa.

    Erikseen sitten ostetaan sellun keittoon lahokuusta, joka on järeämpää tavaraa, niin että siinä on pinnassa runsaasti tervettä puuta.

    Terveisin: Korpituvan Taneli

    Korpituvan Taneli

    Nimiimerkki voi ihan vapaasti tehdä kivihiilituhkasta pellettejä, mutta toivottavasti et sitten yritä myidä niitä lannoitustarkoituksiin, hyväuskoisille.

    Aikamaan olin kivihiiltä polttavalla voimalaitoksella töissä. Silloin työnantaja etsi kuumeisesti jälkikäyttöä tuhkalle. Lannoituskäytöstä oli tullut jyrkkä ei. Oli raskasmetalleja ja rikkiäkin liikaa yms. Silloin löytyi sellainen käyttö että lentotuhkaa lisättlln asfalttimassaan ja karkeampaa slagia kokeiltiin tien pohjan tekoon, ohuina kerroksina. En tiedä miten nyt hyödyntävät tuhkansa.

    Terveisin: Korpituvan Taneli

    Korpituvan Taneli

    Eli näillä Arton tiedoilla, vielä pientä kehitystä ja tuo aiemmin mainitsemani 4 akkua päivä ammattilaiselle on ihan realismia.

    Terveisin: Korpituvan Taneli

    Korpituvan Taneli

    Akkusaha on toki vielä kehitysvaiheessa. Esim. tuo jonkun mainitsema varmistussysteemi, miksi moottorisaha valmistaja (tilhi) käyttää tuollaista nappulasysteemiä, vaikka heillä poltomoottorisahoissa on ihan kunnolliset varmistuskahvat?? Minulla oli ihmeen vähän harmia tuosta. Ensimmäisenä päivänä äpösti, mutta sitten alkoi onnistua, niin katkaisussa, karsinnassa kuin kaadossakin.

    Ilmeisesti hyvin harva on edes kokeillut akkusahaa, kun akun kestosta on niin ihmeellisiä mielipiteitä. Pitää muistaa ettei akkusaha jää paukuttamaan tyhjäkäynnille kun ketju pysähtyy, vaan sähkön kulutus loppuu siihen paikkaan. Ammattilaisenkin sahan ketju pysähtyy tämän tästä, kasauksen, puun kääntelyn ja esim. puulta toiselle kulun ajaksi. Jos akku kestää sahausta 45 minuuttia, niin kyllä se kestää ahkerammallakin sahurilla noin tunnin.

    Kokonaan toinen kertomus on se että nykyisten akkusahojen ketjunopeudet ovat kovin vaatimattomia ja ketju on mahdollisimman kapea, että voima riittäisi. Näistä seikoista voi toki kuka tahansa päätellä ettei ole ammattilaisen pinotavarasahaa akkuversiona vielä markkinoilla. Mutta kehitys on hurjaa, erityisesti akkurintamalla. Siitä saamme kiittää sähköauton kehittelyn saamaa kohtuutonta mielenkiintoa.

    Terveisin: Korpituvan Taneli

Esillä 10 vastausta, 511 - 520 (kaikkiaan 5,327)