Käyttäjän Korpituvan Taneli kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 5,081 - 5,090 (kaikkiaan 5,326)
  • Korpituvan Taneli

Harrastelija:
    ”Rautahepoa en ole kokeillut, mutta olen nähnyt sen kaverilla. Mitä mieltä ollaan rautahevosta (järnhäst) ? ”

Onhan se kiva peli saa puun pois mistä vaan, kunhan ei pidä kiirettä.
    Kuormaus raskasta, mutta pinoon laitto tuskaa. Paras tapa jos vähänkään enempi puuta, ajaa vain piennartien varteen ja pudotella kourakasoihin. Sitten ajo naapurin hydraulivehkeillä pinoon.

Maksoi kärryineen 2002 veroineen 12000Euroa.
    Pienet käyttökustannukset.
    Saatavuus tällä hetkellä ???

Terveisin: Korpituvan Taneli

Korpituvan Taneli

Hirven mieltymykset eri puulajeihin ovat tosiaan kovin erilaiset. Minulla oli aikanaan pellonmetsitysalue rauduskoivua. Sitä syötiin kesällä ja talvella. Siitä oli ”kiva” seurata mitä tapahtui istutetuille rauduksille ja miten ojien hiekset ja pajut olivat toisenluokan ruokaa.

Tietenkin aina tulevat etusijalla pihlaja ja haapa, mutta yllättävän maukasta näkyy olevan rauduskoivukin paljon maukkaanpaa kuin hieskoivu. Katajakin näyttää maistuvan, niinkuin aikanaan lampaillekkin.
    Pajut ovat hyvinkin haluttuja hirville. Joskus jopa oikein hyödyksi asti teiden vierustoja siivoavat.
    Hirvi ja hevonen eivät ole samaa mieltä lepästä, hevoselle harmaaleppä kelpaa hirvelle ei. Olen kuullut että tervaleppäviljelykset myös saavat rauhan hirviltä.

Talvisyönnissäkin ovat lehtipuut maittavia. Kyllä taimikosta ensin katkeavat koivun latvat (hieskoivunkin). Valitettavasti seuraavana päivänä menevät männynlatvat.
    Suuria mäntyvairioita tulee lähinnä siksi, että hirviä on niin ylettömästi että kaikki kelpaa. Nälkäinen syö kaikki mikä vähänkin sulaa.
    Hirvi tosiaankin vainoaa samaa mäntyä useampaan kertaan. Luulin sen johtuvan männyn perintötekijöistä mutta riistamiehet sanoivat että kyse on männyn kehittämistä karvasaineista, jotka ovat hirvelle epämieluisia. Kuulemma vaurioitettu mänty ei kykene tuottamaan niitä yhtä paljon kuin terve puu. Tämä selittäisi senkin, täällä esitetyn havainnon, että kitukasvuiset taimikot kärsisivät pahemmin hirvituhoista kuin vehmaskasvuiset.
    Muistaa pitää ettei kuusikaan ole turvassa hirveltä. 5…6 hirveä /1000ha ja kuusentaimikkokin kelpaa.

Korpituvan Taneli

Tälläinen systeemi on myös tilhin litraisessa kanisterissa.

Olen käyttänyt huvinkin paljon huskun desimitalla varustettua systeemiä. Olen huomannut, että jos ottaa hyvin tarkasti merkkiviivaan sen täytön, niin litran kanisterista tulee 11 mitallista. Se on siis hiukan nafti mitta, mutta ei mitenkään epämääräinen.
    Ostan viiden litran kanistereissa öljyä ja käytän sen tämän systeemin läpi. On taatusti tarkempi mittaus kuin erillinen mittakannu tai kanisterin kyljen viivat.

Kannuun 20 litraa 98 bensaa ja siihen 5 mitallista öljyä. Jää vähän laihemmaksi kuin 1:40, mutta ei tarvitse panna hermotippoja lisäksi kun on ainakin selvästi väkevempää kuin 1:50, jota sitäkin suositellaan.

Korpituvan Taneli

Vaikka Hard ei koppia yöpymiseen ajatellutkaan, niin senverran sekin aiheeseen liittyy että kommentoidaan vielä sitäkin.

Gla:
    ”Hienohelmaisuuteni johtuu siitä, etten yksinkertaisesti näe syytä tuollaiseen tapaan toimia mainituissa olosuhteissa. Kun oletetaan työpäivän pituudeksi n. 8 h, mutta vuorokauden pituudeksi 24 h, josta n. kolmasosa nukutaan, jää 8 tuntia muuhun. Sen viettämistä tunnin ajomatkan päässä kotoa pienessä kopissa vailla asiallisia peseytymismahdollisuuksia en pystyisi mitenkään perustelemaan itselleni enkä perheelleni.”

Ei ole herkkua myöskään päivän päälle istua autossa paikallaan sellaista toistatunnin matkaa. On kokemusta siitäkin miten se käy jäseniin.
    Nykyisin vaikka matka on lyhempi (28km sivu) nukumme tosiaan 1…3 yötä mökillä. Siellä on toki sähkö ja sitä kautta jääkaapit yms vehkeet, mutta pesuun vain pesuvatisysteemi. Osaa sitä toki arvostaa suihkua kun neljänkin työpäivän jälkeen sen voi sitten ottaa.

Tämä vain kommenttina niille, jotka suunnittelevat jotain koppia vähän vaativampaankin käyttöön, kuin varastoksi ja taukopaikaksi.

Korpituvan Taneli

Rane:
    ”Äläpäs Taneli sorru yleistyksiin.Ammattilaisille rajojen ylitykset ei ole mitään hälläväliä juttuja.Niitä vaan tapahtuu vaikka miten yrittäisi olla huolellinen”

En ole yleistänyt mitään. Olen vain todennut sen tosiseikan että kaikki vähänkään itseään ammattilaisina pitävät ovat vähätelleet ja kyseenalaistaneet tätä kyseistä tapausta.
    Monet ovat suhtautuneet siihen jopa pilkallisesti, kuin vahingon kärsijä olisi itse syyllistynyt johonkin rikkomukseen.

Tälläisen suhtautumistavan takana lienee liian lepsut lait ja niiden lepsu soveltaminen.

Korpituvan Taneli

Tuskin menetämme viestejä. onhan varmuuskopiot

Korpituvan Taneli

Minä tekisin tuon raivaussahan kolmioterällä, se vain paremminkin murskaa ei leikkaa, joten sen ei ole niin väliä vaikka vähän kipinääkin iskisi.

En tiedä miten nämä nykyaisemmat siinaleikkurit pystyisi siihen vesaan, muu roina kyllä lähtee.

Terveisin: korpituvan Taneli

Korpituvan Taneli

Kisin huomautus perin aiheellinen. Tanelikin, emännän kanssa, aina muutamia öitä mökillä peräkkäin eikä siellä ole tällä kertaa edes saunaa.

Korpituvan Taneli

Tarja:
    ”Tapiolla on näyttelypiste Metkohallissa (paikat 344-348, ks. kartta http://goo.gl/ietY2 ) joten ainakin treffipaikan voin tarjota. Olisi kiva nähdä. Katsotaan, jos keksin vielä jotain muutakin. ”

kyllähän Tarja yritti parhaansa viimeksikin. Halasi kaikki palstalaiset ja antoi vaatteisiin kiinnitettävän merkin, jonka avulla olisimme voineet toisemme tunnistaa. Merkin avulla vain ei tunnistamisia tapahtunut, mutta halaus kyllä lämmitti pitkään.
    T.Pihlajan siellä kyllä tapasin kun tiesin miltä osastolta löydän.

Ellei kukaan keksi mitään radikaalia, niin me käymme Metkossa itse kukin ja moikkaamme ainakin ne joilla on oma osasto siellä vahdittavana.

Taitaa jo olla myöhäistä ideoida, mutta Jees H-valta olisi kyllä voinut tulla sinne esittelemään hake- tai klapikattilaa.

Korpituvan Taneli

Tuolla muissa ketjuissa puhutaan etteivät paikalliset puhuneet mitään hirvivahingoista retkellämme. Ainakin minä kuulin montakin kertaa. Erityisesti mainittiin koivun viljelyn estäjänä myös porot.
    Onkohan se niin että ihminen ei kuule hänelle epämieluisia asioita?

Siitä Osaran aukeitten puukertymästä vielä. Kertymät olivat niin pieniä siksikin että koivua ei laskettu ollenkaan poistumaan.
    Olisi kiva kun olisi jotain aikalaisten arvioita koivun määristä.

Koivun tuhoaminen oli ehkä se suurin miinus niissä hakkuissa. Oltiinhan hakkuitten loppuvuosina jo perustamassa sulfaattisellutehtaita Suomeen, niillehän koivu kyllä jo kelpasi.

Esillä 10 vastausta, 5,081 - 5,090 (kaikkiaan 5,326)