Käyttäjän Korpituvan Taneli kirjoittamat vastaukset
-
Käsittääkseni Subarun jatkuva neliveto on ihan oman pajan tuotetta. Se miten paljon yhtäläisyyksiä löytyy jostain muusta automerkista, sitä en tiedä.
Ilmeisesti systeemi on hiukan omanlaisensa, kun on katsastusmiehetkin ihmeissään, että eikö tästä todella saa nelivetoa pois päältä? Vanhemman mallisessa foresterissa on vain kertoja-vipu hallintalaitteissa, joka kielii siitä että on citymaasturista kysymys. Uudessa mallissa ei ole sitäkään, kun se on korvattu lisälovella varsinaiseen laatikkoon.
Toistan vielä, etten ole huomannut 7 vuoden aikana mitään mikä viittaisi, siihen että joku asia menisi päälle tai poispäältä ojotilanteen mukaan. Neliveto on aina päällä, takaa kohtuulliset ominaisuudet tukkoisilla metsäteillä talvella. Antaa myös erinomaisen ajotuntuman asfaltilla.
Ne ongelmat sitten:
Kytkin on henkilöauton kytkin.
05-malli ainakin vielä viritetty liian ylös, alakierrosten sitkeys huono.
Uudemmat on (sama moottori) viritetty paremmin, kun on ollut pakko saada CO2 päästöt alas. Samalla on kulutus laskenut ja ajoominaisuudet parantuneet.
Tosin hintana on pieni huipputehon lasku, hui kamalaa. Mikä vielä kamalempaa huippunopeuskin on laskenut, tosin se on vieläkin ronskisti yli sen mitä Suomen teillä saa ajaa.Terveisin: Korpituvan Taneli
Miltä se näyttää, Suorittava porras, sieltä moton kopista päin, onko uusia monitoimisia, urakointikelpoisia koneita näköpiirissä?
Tämä asia ei ole yksistään urbaaniharsinnan ongelma, myös jaksollisen kasvatuksen leimikojen korjuu tulisi halvemmaksi kun ei tarvittaisi kuin yksi kone leimikolle.
Kaikki alle 5 ha harvennukset ainakin pitäisi hoitaa monitoimisella koneella, jos vain sellainen löytyisi, jolla urakointikin kävisi.
Harveri täyttää tämän reiän siinä mielessä huonosti, että se tarvitsee kuitenkin ajokoneen jäljilleen.Terveisin: Korpituvan Taneli
”Vika ei aina siis ole anopissa ”
Ei suinkaan. Perikunnasta löytyy aina yksi viherpiipertäjä tai sitten perinteitten kunnioittaja, joka sanoo että metsänmyynti on köyhtymisen merkki.
En tiedä onko se nyt niin edullistakaan niille, jotka sitten joskus metsänhoidon aloittavat. Jos metsä on ennestään vähän tylsällä kirveellä hoidettu ja sitten siihen pannaan 30 vuotta koskemattomuutta päälle, niin kyllähän siellä on jo melkoisesti luonnonpoistumaa.
Hankala tilanne jatkajalle, kun koko metsä on kerralla kiireellisen uudistuksen tarpeessa.Terveisin: Korpituvan Taneli
Kuuntelin osittain tuota samaa ohjelmaa. Siinä kävi ilmi erityisesti se että ihmisillä on aina ollut tarve ennustaa maailman loppua.
Siinä ei vain oikein selkeästi hennottu sanoa, että nykyisin se tarve ilmenee ”tieteellisinä ennusteina”. milloin ennustetaan ydintalvea, milloin happosateiden tappamia metsiä, milloin sitten ilmaston lämpenemistä.
Kaikille näillekkin on yhteistä se mikä kumpuaa vuosituhantisesta perinteestä, eli ihminen synteineen on jotenkin syypää ja tuho tulee kuitenkin, vaikka kuinka käännyttäisiin siihen ainoaan oikeaan uskoon, joka voisi tuoda edes osalle pelastuksen.Terveisin: Korpituvan Taneli
Eli ongelma ei niinkään ole metsänomistajien ikääntyminen, vaan näiden ikääntyneitten perikunnat.
Tuo hallintaoikeuden pidättäminen on niin hankala asia että se pitäisi lailla kieltää. Nuoripolvi saa siinä vain harmeja ja riesoja. Kukaan osapuolista ei edes oikein ymmärrä mitä on sovittu.
Terveisin: Korpituvan Taneli
Iron Man:
”Olisikohan kuljetus puolella varteen otettava vaihtoehto eräs neljällä jalalla kulkeva ihmisen ystävä jota ilman oltaisiin varmaan kuoltu sukupuuttoon. ”Joo, kokemusta on siitäkin kuljetusmuodosta. Sopii varmaan joillekkin omatoimimetsureille, vallankin jos on karjaa ettei tarvitse sille erikseen rehuja hankkia ja ruokintakin menee vähän siinä ohessa. Työläs kaveri jos pitää ihan erikseen hoidella ja ruokkia.
En kyllä oikein jaksa uskoa, että hevosella olisi kaupallisessa metsäajossa enää tulevaisuudessa merkittävää roolia.
Terveisin: Korpituvan Taneli
Pihkaniska:
”Subaru foresterin viskolukko mietityttää, yleensä kun ne ovat hidastoimisia, lukon täytyy olla 100 % päällä liikkeellelähdössä. ”Jaa mikä viskolukko? On tässä tullut ajeltua 7 vuotta Subarun Foresterilla. Neliveto on aina päällä, mitään erityistä viskolukkoa en ole siihen kaivannut. Hyvä myös maantieajossa.
Ainoa selkeä puute metsäautona on henkilöauton kytkin, joka ei kestä ihan mitä vain.
Niin ja uudessa mallissa ei ole enää alennusvaihdekeppiä, on vain 6 vaihdetta eteenpäin ja kai vain yksi taakseppäin.Terveisin: Korpituvan Taneli
Iron Man tuossa kainosti vihjaisi siihen toiseen mahdollisuuteen.
Konetyönä lienee tosiaankin yksi vaihtoehto tehdä entistä järeämpiä ja ulottuvampia koneita.
Entäs sitten Harveri, joka kaataa ja kuljettaa samalla koneella?
Iron Manin idea olisi manuhakkuu. Siinä on vain se kuljetuspuolikin ratkaistava. Joko se iso ja ulottuva, joka tarvitsee kunnon ajourat. Tai sitten joku mönkijää hiukan raskaampi.
Tässä kai ne vaihtoehdot poimintahakkuuseen ja sen metsäkuljetukseen, silloin kun työtä tehdään palkalla.
Kaikki nämä vaihtoehdot tuottavat kallista puuta tienvarteen. Onko se sitten hintansa arvoista, sitä voi itse kukin miettiä.
Omatoimiseen poimintaan voi sitten käyttää vaikka Mietaan Jussin menetelmää, eli puu poikki ja paloiksi ja pöllit kainalossa tienvarteen.Näitä asioita olisi syytä pohtia ennenkuin päästää itsensä hurahtamaan urbaaniharsintaan.
Terveisin: Korpituvan Taneli
Iron Man:
”Kovastippa ovat rumia puheita tuollaaset aisankannattaja jutut.
Taneli-pappa nuhteli taas aiheellisesti joten yrittäkääpäs nyt pysyä asialinjalla. ”Et tainnut huomatakkaan että siinä oli samalla ojennusta myös Sinulle?
Terveisin: Korpituvan Taneli
Minä en nyt kyllä ymmärrä ”Iron Manin” kirjoituksia synkkämielisestä satakuntalaisesta ja sitten kun ”Puun takaa” puolustaa ”Jees H-valtaa” niin sitten hän on moukaroinut vyön alle????
Ei nuo aisankannattaja puheetkaan toki mitään rakentavia ole.
Hämmästyttää, kummastuttaa pientä kulkijaa nämä kirjoittelut.
Terveisin: Korpituvan Taneli