Käyttäjän Korpituvan Taneli kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 1,151 - 1,160 (kaikkiaan 5,333)
  • Korpituvan Taneli Korpituvan Taneli

Riippumaton ajattelija:

”Eipä se kauppatapa määrittele mittaus/hakkuumenetelmää. Ja miten kuormien sidonta on automatisoitu?”

en ainakaan ole koskaan kuullut että hankitakaupan puut mitattaisiin motomitalla.

Terveisin: Korpituvan Taneli

Korpituvan Taneli Korpituvan Taneli

Seuraavaksi ehdotetaan varmaan että jokaista taimikkohehtaaria kohti pitää olla kaksi katoksella varustettua heinähäkkiä hirville.

Onko se niin vaikeaa ymmärtää että ongelmaan auttaa vain ja ainoastaan syövien leukojen ja täytettävien pötsien määrän vähentäminen.

Arvasin että kyllä joku valopää vielä ottaa esiin koppelonkin. Miksi hrven jälkiä on vain juuri siellä missä syöntejäkin. Ilmeisesti hirvi ja koppelo ovat olleet kimpassa ja hirvi on luvannut että minä kyllä teen jäljet joka paikkaan, mistä sinä syöt. Sen verran tarkkaan kyllä alueen seuloimme ettei siellä mitään koppelon pesää ollut tekeillä. En ole varma kyllä koska koppelo pesii, mutta tuskimpa syyskesällä.

Tämä oli jo toinen kerta kun hirvet söivät keväällä istutettuja männyntaimia. Ensimmäisellä kerralla 2012 syönti tapahtui ohikulkiessa, mutta kun polunpaikka vaihtui monesti, niin tuhojakin tuli melkoisesti.

Silloin taimia oli kahdessa kuviolla, siellä pienemmällä kuviolla oli pari tainta jotka olivat selvästi linnun syömiä, jopa jäljetkin löytyi.

Viime kesän syönnissä ei enää ollut kyse ohikulusta, vaan taimikossa oli pyritty edes takaisin, aivan kuin olisi etsitty taimia. Tuho oli kuvion kosteimmassa laidassa, jossa on selkeää soistumaa,

Minä näkisinkin kuormainvaakamittauksen nimen omaan kuidun ja energiapuun hankintakaupan pelastajana. Vihdoinkin metsäpuolellakin otettiin käyttöön systeemi joka esim maidon tuotannossa ja kuljetuksessa on ollut käytössä jo viitisen kymmentä vuotta.

Metsuri motokuski:

”Toki sen myönnän että hirvikanta on paikoitellen liian korkea mutta annetaan organisaatioille työrauha ja katsotaan mihinkä homma menee.”

Olen nyt seurannut 50-luvun lopulta hirvitilannetta määrätyllä alueella ja tiedän kyllä mistä puhun. Hulluimmillaanhan se oli 60-luvun loppupuolelta 70-luvun alkuun. Meillä kun kanta ryöpsähti korkeaksi jo hiukan aiemmin kuin muualla. Niinpä korjausliikkeetkin toki tulivat aiemmin kuin muualla. Hulluimmillaan alueella oli sitten kuutisensataa lupaakin vuodessa. Siis sillä alueella on nykyisisin sellaiset 150….250 lupaa. No ei kai niitä minään vuotena sitä määrää ihan ammuttu, mutta kun lupamäärä oli pitkään suuri, niin kyllähän se alkoi tuntumaan kannassa.

Tämän jälkeen on vaihteluita ollut puoleen ja toiseen, kunnes nyt taas oikein tavoitteellisesti on lähdetty kantaa kasvattamaan. Eihän siinä sitten yhden vuoden 100% kaato, ilman mitään pankkitalletuksia heti auta.

Pidä Sinä Metsuri Motokuski minua minkälaisena marisijana tahansa se on aivan sama. Minä olen vain tähän riistajärjestelmään tilastoineen lopullisesti tympääntynyt, kun enää ei uskota puhettakaan, yritetään vain vääntää näköharhaksi metsänomistajan havainnot.

korvausjärjestelmästä olen kerran saanut kunnon korvauksen ja ihan ilman mitään nykyisen kaltaisia silmänkääntötemppuja. No, se olikin 70-lukua se. Nykyisin korvausjärjestelmä arviointiohjeineen on täysin valjastettu tuottamaan valheellisia tilastoja siitä että hirvituhoja ei ole. Kuitenkin VMI tilastot pienellä viiveellä ovat toista mieltä.

Tämä kesäsyönti sai lopullisesti pinnan palamaan, sitä kun ei virallisesti ole olemassakaan. Eitarvitse tulla edes katsomaan kun hirvi ei vain yksinkertaisesti syö mäntyä kesällä. Siinä käsityksessä toki olin minäkin vuosikymmenet, mutta ymmärrän toki muuttaa mielipiteeni kun näen. Virallinen riistaorganisaatio vain tietää asian niin varmaksi ettei tarvitse edes lähteä katsomaankaan, sellaista harhanäkyä.

Tilastoikaa mitä haluatte ja uskokaa niihin kuin pässi suuriin sarviinsa. Hirviongelma helpottaa vain kantaa pienentämällä ja sen ensimmäinen askel olisi kantatavoitteen pudottaminen, eikä nostaminen niinkuin meillä täällä.

Kyllä täällä on pikkusaha ostanut tuollaisenkin erän tukkeja, kun vein ihan maantien varteen asti. Latvat jää sitten itselle. Joskus oli kuitupuullakin isoillakin 10 mottia minimierä, mutta nykyisin kai 30 mottia.

Jos naapurilla jonkun kanssa kauppa niin saattaa kelvata pienikin erä kun vie naapurin pinon viereen. Pyrkivät kyllä joustamaan kun voi toiste olla suurempierä kyseessä.

Saahan noita tilastoprosentteja värkättyä kun kaikkia lupia ei saa käyttää, pitää jättä pakkiireillekkin jotain. Sitten vielä se piirileikki, että saako ampua nupan vai sarvipään vai pitääkö se olla sarvipuoli. Kyllä ne yleensä kaikki on ampuneet tässä meidän kylän seurassa mitä pankkirilta on lupia hersynyt. Siinä toisessa seurassa joku kyläosasto on harrastanut kyllä sitä pakastimen täyttöammuntaakin.

Tuo hirvihomma on kyllä sellainen pyrogratian piirileikki ettei paremmasta väliä. En kyllä ymmärrä tuota pankkilupa hommaa ollenkaan, kaikkia lupia ei saa käyttää, että saataisiin alhaisempia kaatoprosentteja.

Yksi piirileikki on tämä jahtipäiviä roimasti lisäävä systeemi kun pitää olla justiin määrätyntyyppinen elukka. Sitten pitää vielä panna kaikki mihet yhteen seurueeseen ettei mene vahingossa kaksi viimeistä hirveä nurin yhtä aikaa. Tervettä talonpoikaisjärkeä tarvittaisiin siihen systeemiin. Mutta eihän se passaa saattaisi joutua muutama virkailija kortistoon, kun homma yksinkertaistuu liikaa.

Kyllä tänä vuonna oli sentään sänki peitossa kunnolla, mutta silti jätkän toteamus pitää paikkansa. Monesti on kylillä kynnökset näkyvissä ja metsässä on sitten senkin edestä.

Suorittava porras:

”Ei pidä uskoa ihan kaikkea , mitä kylillä puhutaan.Luvut ovat niitä , jotka ovat toteutuneet tai joita metsästäjät ovat tilastoihin kirjanneet.”

En tiedä kuka kirjas ja mitä tai jätti kirjaamatta. Hirvenjälkiä vain on niin valtavasti mettässä, kaippa ne sitten jotain ”kirjaa” kans. Mun kirjaani ne kirjaa että hirviä on perkeleesti. Osasyynä on se ettei herrat sallinu rannikon poikien kunnolla mettästää, vaan ne päästettiin livahtamaan tänne.

Tuossa hirvikannan koossa se Timpa periaate vale, emävale tilasto nyt ainakin pääsee oikein kukkaansa.

Esillä 10 vastausta, 1,151 - 1,160 (kaikkiaan 5,333)