Käyttäjän Korpituvan Taneli kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 1,131 - 1,140 (kaikkiaan 5,333)
  • Korpituvan Taneli Korpituvan Taneli

Minä tunnen tuon Ketunkura hiedan nimellä Ketunmulta, joka on yleensä ruskeaa. Esiintyy ainakin meilläpäin puron (Luoma) penkoissa, joskus muissakin harjanteissa. Nimi tulee siitä että se on oivallinen paikka ketun tehdä pesänsä. Kun se esiintyy kuivissa harjanteissa, niin se ei ole ongelma. Ongelma siitä tulee kun se joissakin paikoin on veden kanssa yhteydessä, niin silloin se on todella kuraa, johon uppoaa kaikki. Tämä on myös hyvin routisherkkää tavaraa.

Terveisin: Korpituvan Taneli

Korpituvan Taneli Korpituvan Taneli

Tolopainen:

”Höyläri ottaa lautojen  höyläyksestä n.puolet siitä hinnasta millä niitä myydään kaupassa. Pienhöyläämöissä proffiilivalikoima on aika suppea ja höyläyksen jälki usein heikompi.”

Tämän päivän hinnoista ei tietoa, mutta muutama vuosi sitten ei kyllä ollut tuollaiset ryöstöhinnat.

Pienhöyläämön profiilivalikoima on rajaton. Olen kaksikin kertaa vienyt vanhan laudanpätkän ja sanonut että tälläistä tarvittais. Asettajainen ei niin mahdottoman kallista ole kun ei nyt ihan yhtä tai kahta lautaa höylätä. Tiedän että kumpikin höyläämö, joissa höyläytin juuri sellaista kuin vanha lauta on ollut, tekevät usein tälläisiä erikoistöitä. Eivät kyllä erityisesti asiaa mainosta, kaikki asiakkaat kun eivät kuulemma ymmärrä oikein sitä höylän asetuksen kertamaksua.

Pienhöyläämöt kilpailevat minun nähdäkseni juuri sillä höyläyksen laadulla.

Nämä kokemukset ovat takavuosilta kahdesta eri höyläämöstä. Toisessa puhuttiin Ruotsia, toisessa Suomea.

Tolopaiselle tiedoksi ettei sahuri tosiaankaan voi tehdä suurempaa palkkia puusta mitä puu on. Sopivasti kaarevan isonkin parrun kyllä saavat aikaiseksi, kunhan on sopiva puu. Lengosta tukista tietysti kaareva parru syntyy nätimmin.

Jätkä:

”Kauhajoellakin on näppäriä sahailijioita, joista jollakulla on myös höylät ja kuivurit, joten palvelu kyllä pelaisi.”

Sahoja ja höylääjiä löytyy, toki kummatkin eri tontilta. Kohtuu hinnat oli.

Tuo omasta metsästä teko on kyllä siitä kiinni minkälaista palvelutarjontaa sahaus ja höylähommiin paikkakunnalta löytyy. kyllä minä aikanaan peruskorjasin Kaskisissa oman metsän puutavaralla ja myöhemmin Korpitupa Vuorattiin ja ikkunat uusittiin täysin oman metsän puusta.

Totta tuokin mitä täällä sanottiin että erityisesti isommassa sahatavarassa oman metsän puu kannattaa parhaiten.

Niinkauan kun vahinkoeläimiä erikseen suojellaan ja rajoitetaan metsästystä on turha huutaa eläintauteja apuun, JÄRKEÄ tässä tarvittaisiin ei tauteja.

Villisika on kai osoittautunut aika hankalaksi metsästää, mutta ei senkään selkään mitään tautia pidä toivoa, niillä on myös huonot puolensa.

Teit Suorittava läksysi huonosti tuon Kauhajoen seuratilanteen suhteen. Enpä lähde korjaamaan kun se on sieltä netistä opiskeltavissa.

Myönsin mielestäni jo aiemmin että täälläkin on niitä ”vain pakastin täyteen” metsästäjiä, jotka tarvitsevat riistahallinnon yms rekvisiittaa omien päätöstensä peitteeksi.

Älä itke pientä seuraasi vaan ole aktiivinen sen liittämiseksi suurempaan kokonaisuuteen.

jossain alle 150ha metsätaloudessa tulee väkisinkin tappiollisia vuosia, jos metsiä aktiivisesti hoidetaan. Ei ole mitään järkeä tehdä kauppoja niin usein että jakotoimillakaan saataisiin jokaiselle vuodelle nettotulos.

Jätkä:

”Minulle on uskoteltu, että esim moottorisahan saa poistaa kertapoistona. Kai sama pätee raivuriinkin? Vaikka joka vuosi?”

Minä olen vähentänyt samana vuotena sekä raivurin että moottorisan oston 16 vuotta sitten ja sen jälkeen kaksi moottorisahan vaihtoa uuteen. Tarkastusta ei ole tehty, mutta aikanaan kun vielä oli kunnolliset lisätietoruudut olen asian veroilmoituksessa kertonut.

Taitaa tulla noutaja jos alkaa vuosittain molemmat vaihtamaan ja panee suoraan vuosimenoihin. Vaikka miksei se voisi olla mahdollista metsätalousyrittäjällä, joka tekee kokovuotisesti ja kokopäiväisesti töitä omassa metsässään.

Jos minä hankin moton ja hakkautan tavaran sillä ja ajatan tien varteen. Niin sittenkö ostaja hyväksyy motomitan kaupan mittaukseksi, Älä Naurata!!! Eihän siinä ole kyse pelkästään mittalaitteen tarkkkuudesta, vaan myös ajon tarkkuudesta. Se ajon tarkkuus vain yleensä on pienempi kuin 100%.

Toki minulla itselläni oli tapaus jolloin hyväksyttiin. Naapurilla oli isompi savotta ja minulla ojalinja yms pientä hakkuuta ihan vieressä. Pikkusaha ei ostanut pystyyn, mutta hyväksyi sen että heidän LUOTTOyritäjänsä teki ne ja ajoi, minä maksoin yrittäjälle ja saha minulle moto mitalla.

En varsinaisesti yleistänyt, vaan vastasin Suorittavalle itsehän hän täällä yrittää edustaa nimenomaan kaikkia metsästäjiä, eikä tajua että hän ja hänen seuransa ovat vain yksi paikoilleen luutunut yksityiskohta kokonaisuudessa. Huomautinhan minä siitäkin etteivät kaikki ole Suorittavan kannalla.

Jos luet ajatuksella Suorittavan viestin niin tuota piirileikkiähän hän siinä tanssii. Pitää olla riishallinto ja riistaneuvostot ylisuurine kantatavoitteineen. Ettei metsästäjien tarvitse tehdä itse pyynnin rajoittamispäätöksiä. Siinä jäätäisiin kiinni housut kintuissa.

Siinä olet oikeassa että seuroja on hyvin monenlaisia. Kivasti vain näyttää menevän niin että jos seura oikein pihtaa hirvien ampumista, niin ei siellä oikein ole nousevan polven metsästäjiäkään. Jos seura on avoimesti johdettu, puheenjohtajaa ja hallituksen jäseniäkin vaihdetaan vähintään kymmenen vuoden välein, niin se lupaa hyvää myös muilla osa-alueilla seuran toiminnassa.

Esillä 10 vastausta, 1,131 - 1,140 (kaikkiaan 5,333)