Käyttäjän Korpituvan Taneli kirjoittamat vastaukset
-
Juuri tuosta syystä poistin nuolukiven että vahingot jakautuisivat demorkaattisemmin, ei vätkä keskittyi minun metsääni. Kuten sanottua kokonaisvahinko pienenee vain ja ainoastaa syövien leukojen ja täytettävien pötsien määrän vähennyksella.
Terveisin: Korpituvan Taneli
Eivät ole seuran pojat valittaneet, että olisi vaikea löytää hirviä, kun ei ole enää nuolukiveä. Ei sen sijoitusta muulla kyllä perusteltukaan kuin sopivalla etäisyydellä maantiehen. Yksi liikenne hirvi on ammuttu tästä aika läheltä poiston jälkeen. SRVA miehet sanoivat ettei ollut tullut kolaria, vaan hirvi oli liikennetilanteessa tehnyt niin rajun väistöloikan että katkaisi jäätyneeseen penkkaan takajalkansa.
Planter:
”Ei taida moni metsänomistaja nielaista nuolukivien markkinointimainosta:”
Suorittavan mainos:
”Edellä oli maininta puustovaurioiden lisääntymisestä nuolukiven ympäristössä . Onko otettu huomioon , että reilusti sama määrä vaurioita saataisi löytyä huomattavasti laajemmalta alueelta , jos nuolukiveä ei olisi?”
Planterin vastaus:
”Aika harva on niin ystävällinen naapureita kohtaan, että kerää laajemmalta alueelta hirvet omaan metsäänsä tekemään tuhoja ja on kiitollinen, että naapurit säästyvät niiltä.”
Suorittava osoittaa taas kerran että kaikki mitä hän kehoittaa metsänomistajan tekemään vahinkojen välttämiseksi, perustuu vain vahinkojen siirtämiseen paikasta toiseen.
Suorittavan kaaliin ei näytä mahtuvan se että kokonaisvahingot vähenevät vai syöviä leukoja ja täytettäviä pötsejä vähentämällä.
Sen myönnän että liikenne turvallisuuteen jonkunverran vaikuttavat myös ohjailevat keinot.
Nuolukivi keskittää merkittästi hirvien kulkemista ja oleskelua. Ainkin minulla kun kivi oli vähän soistuneessa männikon nurkassa, tuli joka vuosi lisää pystykuivia.
Johan nuolukiven laittoon siksiki tarvitaan lupa kun se asetetaan tukkikokoisen puun runkoon, joka ensin katkaistaan.
Minä peruutin luvan.
Turha haaveilla Eldoradosta, Jospahan saataisiin sietä nyt ensin pois kantohinan nollara.
Puun viikko-ostojen kumula tiivisuus on kolnen viikon osalta ylittänyt viimevuotisen tason, joka ei huno sekään ollut.
Me tarvitsemme vielä paljon tälläistä nousua, ennkuin hinta alkaa nousta.
Vasta puuvirtojen asettuminen uudelle tasolle tuo hintamuutosiakin.
Puun halaaja Luettelosta käy hyvin ilmi miksi ruokinta on hyvin rajoitettua. Eli Varis Naakka ja Harakka, kuuluvat ainakin meidän perheessä ehdottomalle kieltolistalle.
Korpituvalla emme ruoki ketään. Siellä on kaksi touhuilijaa Käpytikka ja pihakuusessa pesivä Orava. Tietysti vähinsä pikkulintuja, mutta orava pitää kannan pienenä. Emme ole katsoneet tarpeelliseksi häiritä heidän ruoka ja saalisjärjestelyjä.
Rivitalolla emäntä ruokkii pikkulintuja. Tämä vuonna, oikeastaan ensimmäisen ensimmäisen kerran, harakat ja naakat alkoivat tulla osille. Harakoille riittii muutama lanka esteeksi, naakalle taitavana lentäjänä, emme voineet mitään. Ratkaistiin tälläkertaa asia siten että lopeteettiin tältä keväältä. kun ruokailijat muutenkin jo kävivat vähiin.
Rivitalon ympäristössä myös fasaaneja kaakattamassa, niitä emme periaatteessa ruoki.
Olen aiemmin sanonut että luonnonvaraisten elukoiden ruokinta pitäisi lalla kieltää. Sallittua olis vain pienimuotoinen lintulautaruokinta.
Ei mitään välia vuoden ajalla, se on milloin mitäkin. Minä tein kuin ”Jätkän Tyttö” Keräsi juhannuksen tienoilla tarjoukset. Vähän alkoi kylmätä kun ilmassa oli jo hiipumisen merkkejä. Ostomies ehti lähteä lomalle. Soittelin perään ja kahden päivän päästä soitteli jostain Tunturin Laelta ja rauhoitteli että hän jatkaa voimassaoloa elokuun loppuun, soittelen kun olen töissä. Kaupat tehtiin ja oli kyllä ainakin minulla vuosisadan ajoitus.
Täällä puhutaan, tosi asiana ettei harvennuksen ole niin tarkkaa, mutta onko joku tosissaan nähnyt liian aikaisin ensiharvennetun metsän. Minä luulen että ne siirto lisävuodet tulevat aina, muun myöhästymisen, päälle.
Terveisin Korpituvan Taneli
Lasse:
”Toinen kummajainen palanut terä, en ole kyllä moista milloinkaan nähnyt.”
Se on terä johon on tarttunut pihkaa yms ja se on hankautunut mustaksi, kun terä kuumenee, silloin kun se ei leikkaa kunnolla. Kuumentuminen saattaa viedä terästä harituksen.
Kyllä tuota mustalla terällä sahaamista tuli kokeiltua aikanaa 80-luvulla kun ensimmäisen raivurin ostin. Sitten kun oppi tekniikan sahaukseen, viilauksee ja ennen kaikkea haritukseen ei ole tarvinnut teriä mustuttaa.
Kokemattomalla sahurilla se terä käy jos missä ja aina kun se on jossain muualla kuin kunnon sahauksessa se tylsyy. Sitä Arton viikon teroitusväliä ei kannata ainakaan ensimmäisten opettelu viikkojen aikana kokeilla. Alkuun on tärkeintä oppia sen verran sahaustekniikkaa ettei saha tee hallitsemattomia liikkeitä ja sitten pitää opetella viilaamaan ja harittamaan terä. Kyllä se siitä, sano Manu.
Jos Tilhin ensiasennusterä ei pelitä niin sitten on vikaa sahurissa. Tilhin oma terä parhaita pystymään mitä minä tiedän. Jos terä palaa niin se on tylsynyt.
Tosiaankin turvemaa tylsyttää terää myös melkoisesti, jopa sammaleeseen sahaus on yllättävän kuluttavaa, vaikka olisi tuore sammal.
Turha heittää terää pois, vaan opetella viilaamaan ja harittamaan.