Käyttäjän Korpituvan Taneli kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 1,051 - 1,060 (kaikkiaan 5,333)
  • Korpituvan Taneli Korpituvan Taneli

Tamperelainen:

”Onko pituusmitta noin väljä,2,7m – 5,5m”

Tuohahan se on kuiturangangin mittahaitari ollut vuosia. Melläpäin vain kun koivu on niin väkkyrää, niin se ostetaan kolmimetrisenä.

Terveisin: Korpituvan Taneli

Korpituvan Taneli Korpituvan Taneli

Suorittava se osaa puhua aina muusta kuin asiasta, miten nämä nyt sitten liittyvät hirvipolitiikkaan. Avaa uusi ketju urheiluvammoille, jos niistä haluat puhua!

Eipä tuohon harrastelijan lakilounnokseen ole juuri lisättävää tai poisotettavaa. Tuon kun sais läpi.

Kyse ei varsinaisesti ole tuossakaan kylätiestä kyse, mt 661 parannus. Täyttökorkeus tällä hetkellä läjitysalueella nelisen metriä, saapa nähdä mihin päädytään. Sinun on turha kysellä muilta asiasta, josta omasta mielestäsi tiedät kaiken paremmin kuin muut.

Minun mökkitieni varressa juuri nyt täyttävät läjitysaluetta, kaikki muu menee sinne, mutta peltojen ruokamulta on kuorittu erikseen muualle varastokasaan, josta se ilmeisesti myydään.

Tien pohja ei ole savea joten mitään kovaa ja tiivistä kerrosta ei muodostu. Vaikka olisi saveakin niin tuleehan sinne kaikenlaita piennarmätästä ja metsän kunttaam niin että rakenne on aika monipuolinen. Saas nähdä miten lähtee kasvuun kun aikanaan istutetaan.

Tietysti pitäisi löytää tuottamaton tai vätuottoinen paikka läjitykseen, niin se vain paranee.

Sitä kyllä ihmettelen kun Tamperelainen on sitä mieltä ettei puu kasva läjitysalueella. minulla taas on se kokemus että aina kun maata siirrellään ja kuokitaan, niin se parantaa metsänkasvua. Käsiteltyyn maahan juuri uppoaa paremmin. No, ei tietysti parane jos on ennestään lehtomainen kangas, meikäläiset karummat maat ainakin aina paranee mylläämisestä.

Onko tuo kesä/ talvibensa ongelma edelleen noin hankala. Joskus 90 luvun alussa kirosin kun moottorisahalla ei pystynyt sahaamaan kuin puolen tankkia kerrallaan kesällä. Selvishän se kun aukaisin tankin korkin niin bensa kiehui tankissa. Ei auttanut kuin aina jäähdyttää tuulisessa varjoisassa paikassa. Kesäbensalla kaikki ok.

Kouran tilan tarve määräytyy tässä tilanteessa nimenomaan siitä kuka on puikoissa. Olen nähnyt tasan yhden motomiehen joka tuon paripuuhomman osasi oikein kunnolla. No otos on tietysti pieni, mutta vain yhdeltä onnistui ottaa niin ettei jäävään tullut jälkiä.

Elikkä molemmat pois tai molemmat jää, koska motomies ei tavallisesti osaa tuota hommaa jäävää vaurioittamatta.

Terveisin Korpituvan Taneli

Metsuri motokuski:

”Ei tarvitse tehdä mitään. Pihka hoitaa haavasuojan.”

Näin on, ainakin tosiaan talvikorjuun suhteen. Kesälläkin pihka hoitaa, mutta syksyllä saattaa tulla sienitauteja. Silloinkin suojaus, millä tavalla, pitää tehdä välittömästi.

Minun kokemukseni mukaan korjuuvaurio tulee nimenomaan siitä kun liian kapeaa tai mutkaista uraa pitkin ajetaan ajokoneella. Eli ajokonekuski tekee vauriot, mutta syyllinen on motokuski, joka teki kelvottoman ajouran tai se joka vaati kapeaa ajouraa. Minä olen jo oppinut että harvennuksessa pitää motokuskille sanoa kaksi asiaa: Kunnolliset ajourat ja että tyvilumppeja pitää tehdä, jos sillä saa pelastettua tukin. Tämä jälkimmäinen pitää sanoa tietysti erityisesti avohakkuulla, ettei metrin takia tehdä kolmen metrin kuitua tukkirungon tyvestä.

Näyttävät etsivän maantietyömaalle läjitysalueet ihan tien vierestä, eikä tieajomatkakaan ole pitkä. Tässäkin meneillään olevassa 15 km matkalla on kolme läjityspaikkaa.

Esillä 10 vastausta, 1,051 - 1,060 (kaikkiaan 5,333)