Käyttäjän Korpituvan Taneli kirjoittamat vastaukset
-
Olet Suorittava tehnyt aivan oikean päätelmän niistä energiapuu moteista, vaikka suuri osa olikin sellaista että olisi kelvannut kuitupinoonkin.
Ei ole ollu kyse vain siitä että kotitila oli huonossa kunnossa, ostin myös pari vielä kurjempaa lisäpalstaa. Kaikki avohakkuut mitä olen ennen tätä vuosituhatta tehnyt, ovat olleet tarpeen puustorakenteen, ei niinkään kuvion keskimääräisen iän perusteella.
Minäkin olen jo yhdestä palstasta luopunutkin, ei palstan itsensä takia, vaan muiden asioitten järjelyn yhteydessä. nykyiset ilmeisesti omistan niin kauan kun pääsen ominavuin kunkin kuvion laitaan tilannetta itse tarkastelemaan. Olen oivaltanut sen ettei välttämättä tarvitse itse tehdä sitä fyysistä metsänhoitoa, kunhan on itse katsomassa ja arvioimassa, että mitä pitää tehdä.
Terveisin: Korpituvan Taneli
Hyvä jos tälläinen ennakkotapaus on olemassa. Siinä kuitenkin ilmeisesti ampuja on tutkittuna törkeästä metsästysrikoksesta, aseet viedään tutkinnan ajaksi, saattaa tulla putkassa vietettyjä öitä ja muutakivaa.
Kunnon metsuri metsään tuntipalkalla, niin ei tartte leikkiä keppien kanssa muuta kuin jäävän puuston laskemiseksi ja sehän siinä hommassa oleellista on. Turha laskeskella sahattuja kantoja, jäävissä rungoissahan se metsän tulevaisuus on.
Visakallo kysyy aloituksessa:
”Onko metsäsi jo saattohoidossa, vai onko työllesi tiedossa jatkaja?”
Mitä tekemistä näillä kahdella asialla on sitten keskenään?
Minulla ei ole mitenkään selvää kuka metsiäni hoitaa minun jälkeeni. Onko se joku sukulaiseni vai joku ”vieras”, esim. paikallinen yhteismetsä.
Tällä asialla ei ole minkäänlaista yhteyttä siihen minkälaisessa hoidossa metsäni ovat nyt. Omat fyysisen tekemisen mahdollisuudet ovat ehtymään päin, mutta kiinnostusta metsänhoitoon kyllä riittää. Uutta metsäsuunnitelmaa olen tässä tilailemassa. Metsää pyrin hoitamaan niinkuin olisin itse sitä hakkaamassa vielä 50 vuoden kuluttua. Metsää pitää hoitaa metsän ehdoilla, ei omistajan reumatismin ehdoilla.
Täällä Suorittava perusteli luopumistaan metsästä parhaina miehuutensa päivinä. Hän varmisti sillä velattoman kunnon asumisen perheelleen. Ratkaisu oli hänen omansa, mutta ei kyllä kelpaa yleiseksi esimerkiksi. Jos hän olis metsäalan ammattilaisena hoidellut hommia näihin asti ja sietänyt pientä velkaa alkuvaiheessa, olisi hänellä tällä hetkellä kaikki se mitä nytkin, mutta lisäksi velaton metsäpalsta. No, se siitä.
Ainoa huolenaiheeni metsäni suhteen on se että milloin sitten hyppään sivuun ruorista. Toisaalta ei ole mikään ongelma sekään, että jälkeenjäävät etsivät uuden omistajan metsälleni. Kun metsässä ei jätetä mitään tekemisiä, hoitotöitä tai hakkuita, rästiin, niin ei liene ongelmaa löytää uusi omistaja.
Sain eräältä metsäinsinööriltä viestin kyselyyni, tässä lainaus siitä: ”Huoltoasemien polttoaineeseen myytävä liuos on eri tavaraa. Siinä ureaa on vain vähän yli 30 prosenttia ja sekin urea on prosessoitua eli se on raakaa ureaa huomattavasti laimeampaa.”
Ampiaisia ja maamehiläisiä on ollut poikkeuksellisen paljon. Hyttysiä koko kesä vain pikkusen.
Mehtäukko: ”Jos ureasäkin ostat kaupasta ja liuotat sen veteen siihen määrään kuin se sulaa, eiköhän väkevyys riittäisi?”
Juuri tätä mhy:n väki suositteli. Eihän se valmis liuoskaan sen väkevämpää voi olla. Suolojen veteen liukenemisessa on kyllästyspiste, jonka yli ei päästä.
Mehtäukko: ”Kun ruotsalaiset yleensä muuttavat käytäntöjä ,suomalaiset seuraavat perässä.Kun levitysohje on ettei alle 10-senttisiin havupuukantoihin tarvitse tölätä eikait taimikkokaan silloin sitä vaatisi.”
Kysymys kuuluukin että mistä on peräisin tuo 10 cm raja? Onko siihen joku peruste, vai johtuuko vain siitä, että pienten kantojen kohdalla homma olis liian monimutkaista ja työlästä??
Urakoitsija oli muuten sitä mieltä ettei sitä esim metsurihakkuussa edes yleensä käytetä. Oli kovasti skeptinen käytön suhteen, mutta pakkohan hänen sitä on käyttää.
Väitti että ruotsissa käytetään vain kuusen harvennuksilla. Männyllä ei ollenkaan eikä kuuusellakaan aukkohakkuussa.
Tälläkin palstalla on keskusteltu jopa siitä että pitäisikö käyttää taimikon hoiroissa yms nyös.
Kertokaapa mielipiteenne ja mielellään hiukan perusteita sille tässä samalla.
Sen jälkeen kun avasin tämän keskustelun on muuta kautta tullut tälläistä tietoa: Tämä huoltoasemien urea on huomattavasti laimeampaa kuin raaka urea, ei käy hommaan.
Urakoitsijoiden puoleen olin toki itsekkin kääntymässä, kun kukaan muu ei kerran tiennyt asiasta. Tuo tieto Jätkältä että sitä on 20 litran astioissa oli uutta. Täällä väitettiin että tuodaan tankkiautolla urakoitsijan 1000 litran tai suurempiin tankkeihin. Sehän mahdollistaa sen että sitä jopa jostain saa ostaakkin ilman urakoitsijan välitystä kohtuu määriä.
Minun tarpeeni on niin pieni että urakoitsijalta sen helpoiten saa. Soittelinkin yhdelle puolitutulle. Hän lupasi lorauttaa johonkin astiaan kun tulen hakemaan.
Antinpoika on ilmeisesti kovin nuori vielä.
muistan kyllä metsäasioita ihan 50 luvun alusta kun nimenomaan harsinta kaikissa muodoissaan oli kiellettyä, mutta aukkoja tehtiin ja niihin jätettiin siemenpuut ja tämä oli silloin juuri sitä uutta ja oikeaa jaksollista metsän käsittelyä.