Käyttäjän Kokenut kaiken tietää kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 21 - 30 (kaikkiaan 33)
  • Kokenut kaiken tietää

    Tuossa hankinnan kannattavuuslaskennassa pitää muistaa se verovapauskin. Omasta mielestä veroton määrä kannattaa hakata, jos kuntoa ja osaamista  ja sopivia kohteita on, mutta ei yli.

    Kokenut kaiken tietää

    Kyllä tuo on yksi mahdollisuus, jos pystykauppaa hierottaessa tulee vastaan jotain hcv, suojakaista tms. höpinöitä, jotka ei ole omien arvojen mukaisia, niin ottaa motoyrittäjän vaikka tuntitöinä hakkaamaan, tai hakkaa itse vaikka kyykkymotolla. Silloin piisaa, että lakia noudatetaan. Kannattaa muuten olla tarkkana noiden plus  ja fsc- tms. lisäarvokauppojen kanssa.   Tiedän, että metsäkeskus ei maksa nuoren metsän tukia, jos alueella on yli 20 säästöpuuta hehtaarilla. FSC edellyttää vähintään 15. Aika tarkka kannattaa olla, jos tukia aikoo hakea . Eihän se ole kuin 200-300  eur/ha mutta jos hehtaareja on enemmän, ja laskee 3 kertaa kiertoajan alussa käypäisellä korolla, tulee tuottoonkin jotain vaikutusta. Samoin noilla suojakaistojen laajennuksilla on kiinteistöstä riippuen joskus ihan merkitystäkin.

    Kokenut kaiken tietää

    Heikille suosittelisin sthil 400 tai 400.1 sahaa, 9 piikkistä pienempi  .325 vetoratas ei edes sovi, ja kun kone kiertää 14000 vakiona, ei tarvi rassata konetta joka kuukausi, sahaa vaan. On kevyempikin kun tuo turbo. Ja vääntö piisaa yleislaipoille. Hyrrävoimat on kyllä isommat, ja sen takia itse pikkupuita karsin pienemmillä sahoilla mieluummin, kun jokaisella fysiikassa on rajansa myös.

    Kokenut kaiken tietää

    Jos tuota ketjunopeutta haluaa laskeskella, pitäisikö tuo halkaisija mitata kuitenkin vetorattaalla olevan ketjun vetoniitin keskeltä? Normi .325 7 hampainen on metrimitalla mitattuna n 32 mm ja 9 hampainen n 41 mm halkaisijaltaan. 13800 r/min 7 piikkisellä vetorissalla antaa tehtaan tietojen mukaan 25,6 m/s. 3/8 ketjuvarustus  7 piikkisellä samassa sahassa  29,6 m/s. Kyllä se vääntö toisissa sahoissa piisaa, ainakin hankintahakkuiden laipan pituuksilla, eikä sitä purupiikkiä tarvitse laskea vaarallisen paljon, siinäkin joku järki kannattaa pitää mukana. Ja tosiaan ne viiltosuojat taitaa olla yleisesti 16-24 m/s, parhaimmassa 3 luokassa 28m/s.

    Kokenut kaiken tietää

    Minulla on sahassa 9 hampainen 325 jaon ketju, saha kiertää vakiona 13500-14000( en ole mitannut). On se ketjunopeus suuri, olisiko luokkaa 33-34 m/s. Samaan pääsee 8 hampaisella 3/8 ketjulla. Alkaa olla lukemani perusteella siinä rajalla, että haitat nousee hyötyjä paremmaksi. Itse hommasin tuon 9 piikkisen vain sen takia, että hyllyssä on 325 uusia merkkiketjuja vuosiksi, eikä pienempi 325 rissa sovi sahaan. Eihän se iso rissa paljoa maksa, jos haluaa kokeilla, mutta kannattaa katsoa miten se ketju saa tukea siellä laipan takapäässä, ja sieppo pitää kunnossa. Laippa ja ketjut on kovilla. Kyllä lähes kaikille pykälää pienempi rissa yleiskäytössä on pitkässä juoksussa parempi, ja helpompi sahata ainakin tarkoissa kaatosahauksissa.

    Kokenut kaiken tietää

    Kannattaa muistaa myös, että kaikki pyykit ei aina ole rajalla, on ihan tarkoituksella muualle sijoitettuja pyykkejä. Aika varovainen kannattaa olla rajan itse merkkaamisessa. Jos itse rajaa leimikkoa, kantaa itse myös siitä vastuun, kun ostomiehen organisaatio rajaa, se kantaa rajauksesta vastuun.  Mutta kannattaa ne rajat pitää auki, 0, 75 metriä saa kaataa puut naapurinkin puolelta, kun pari viikkoa ennakkoon ilmoittaa, eikä rajasta ole epäselvyyttä.

     

    Kokenut kaiken tietää

    Tarkistappa, että putki on oikeasti suora joka suuntaan. Jos se on väärä hiukankaan, pakkaa väristämään, eikä edistä koneen elinkaarta. Metrin teräsviivain hyvä apuväline. Voi niissä joustimissakin jotain olla. Ja jos on oikeasti asiatunteva huolto lähellä, kannattaa käyttää, jos omalla silmällä ei vikaa löydy. Jos omassa kropassa on yhden päivän sahauksen jälkeen tuntemuksia, niin kyllä siinä helposti voi joku kipu olla sahassa, joka kannattaa laittaa kuntoon, oman ja sahan terveyden takia, vaikka satasen maksaisikin. Ja kyllä se käyttöohje kannattaa lukea aina, vaikka niissä pykälää vanhemmissa malleissa saattaa olla perusjuttuihin paremmat vinkit, uudemmissa ohjeissa sitten on paremmat ohjeet kalibrointeihin.

    Kokenut kaiken tietää

    No ihan hyvää keskustelua tässä on syntynyt, echon 4310 aika vähän tuli kommentteja, vaikka saha on  ollut teho- paino suhteessa voittaja luokassaan  jo vuosia, ja joku varmaan on tuon 400.1 jo laittanut tilaukseen.  Niistä bensa letkusta olen kyllä oikeasti kiinnostunut, 339 huskiin ne oli oikea työmaa, 2245 jonnssin raivuriin ja dolmarin sahaan helpompi, mutta onko tilhin sahat tosiaan immuuneita, itse en ole vielä yhteenkään steeliin joutunut vaihtamaan, vanhimmat on 420 raivurit ja 024 super saha,  uusimmat 362 saha ja 410 raivuri, jossa takuu voimassa . Enkä halua mitään merkkiä laittaa etusijalle, hyviähän nuo on kaikki, dolmar/ Makita on hyvä, harmi ettei tehdä enää, steel/huski parhaita, echosta ei kokemuksia, tuo 4310 varmaan olisi makea, jos saisi lämpökahvoilla, voisi jopa olla parempi meidän hankintahakkuille, kuin 500 euron 241 tai vastaava huski? Vai saako sitä lämpökahvoilla, vai onko jollakulla huonoa sanottavaa? Ja jos olette 400.1 laittaneet tilaukseen, niin miksi?

    Kokenut kaiken tietää

    No en oikeasti ole sahaa ostamassa, niitä on nurkissa huskeja ja saksalaisia, välillä 1,8 – 3,5 kW n 6 kpl , raivureita 4, raivurit  on todellisuudessa oikeassa käytössä, moottorisahat vähemmällä. Laitoin vain härsyksi kaksi sahaa, joista olisin kiinnostunut tällä hetkellä ja halusin kuulla tuntemuksia. Mutta noista bensaletkuista, huskuun, jonssiin ja dolmariin olen joutunut letkuja vaihtamaan aika uusiinkiin, yhteenkään steeliin en vielä, vaikka vanhin on jostain 80 luvun lopulta ja uusiimmissa on vielä takuu. Onko kokemuksia, kestääkö tilhien letkut vieläkin, vai onko niihin jo iskenyt sama tauti kuin muihin merkkeihin?

    Kokenut kaiken tietää

    Jos tuo 400.1 painaa lämpökahvoilla sen 5,5 kg, ja ergonomiaa on viety roimasti eteenpäin, tehoa 3,9 kw, niin eikö sitä kannata yleiskäyttöön harkita? 50 kuutioinen dolmar lämmöillä painaa 5,8 kg.  Eikä tuo xpg Mark 2 taida tuota tilhiä köykäisempi olla. Saisi ne pihapuutkin pölkytettyä, ja jos moton apuna kaatelee, niin ei tärvääntyisi kaatoon niin aikaa. Onko tuota 400.1 kukaan vielä päässyt näkemään?

Esillä 10 vastausta, 21 - 30 (kaikkiaan 33)