Käyttäjän Koiramies kirjoittamat vastaukset
-
Kaivelin tuon huoltolapun esille. Siinä kerrotaan löytyneen vikakoodi 013 ja tehty tehdasasetusten palautus. Eli jos oikein tarkasti luetaan, niin ei ole tehty muuta kuin painettu ”reset” nappulaa. Tuosta 013 koodista eivät kuulemma ymmärtäneet mitään (tuttu koodiahan tuo on ihan muista yhteyksistä :).
Kaivelin netistä tuon koodin selvityksen ja siinä kerrottiin seuraava:
013
The engine takes too long to reach idling. May be the case if an high ethanol fuel mix is used or when there is air leakage.Check the throttle sensor using the Engine Diagnostic Tool diagnostics.
Check that the throttle sensor is installed and not damaged. Two magnets must be available in the magnetic sensor.
Clean away any metallic objects if required.
Check that the air valve is closed completely on idling.
Pressure test the engine and rectify any leakage.Olisi varmaan pitänyt tehdä muutakin kuin palauttaa asetukset
Näkivät varmaan koneen sisustiedoista, ettei saha ole ammattikäytössä, niin eivät tehneet sen kummempaa.
Pitäneen taas käydä kyselemässä lisää huollon ohi kulkiessa ja vihjata vähän noista ”nuorenmetsämiehen” huoltotiedotteista.
Oma 550 kävi huollossa viime keväänä tuon viiveen/sammumisen takia pakkasella. Eivät löytäneet kuulemma mitään vikaa mutta olivat ladanneet uuden ohjelman sisälle. Syksyn lämpimillä toimi ihan moitteettomasti, mutta ilmojen kylmetessä alkoi taas aavistuksen verran tuota viivettä tulla.
Vaikuttaa vähän laatuongelmalta, kuten tuolla toisessa keskusteluketjussa vähän ounasteltiin. Suurin osa sahoista toimii moitteettomasti, mutta jos tähdet ovat olleet vähän huonossa asennossa, niin rauta/ohjelmisto ei toimi yksiin ja huollon ovi käy.
Omat sahaukset varsinkin talvisaikaan ovat niin vähäisiä, että tuon kanssa tulee toimeen, mutta saisihan nuo vehkeet toimiakin.
Ja kannuun sopiva kaatonokka samalla, niin ompi helpompi kaadella pienempään kannuun.
Tuota olen monesti ihmetellyt kun aina ihmettelevät mikä se minun sahassa haisee kun noita yhteisiä rantehommia on ollut tekemisissä. Osa on haistanut jopa tuon teräketjuöljynkin.
Minun nokkaan kun ei käryä pien eikä tavallinen bensa, joten olen vähän hymähdellen ottanut kommentit vastaan. Mutta siltä se näyttää kommenteista päätellen, että toiset haistavan tuon herkästikin. Liekö tuo koostumus sitten vaihtunut mihinkään kun viimeksi joulun alla kyselivät, että millä ”tökötillä” sitä sahaillaan 🙂
Mitenkäs sitten nuo kämppäkamiinat? Minulla kämpällä palaa kamiinassa enemmän puuta kuin kiukaassa ja vielä yöaikaan vähän pienemmällä vedolla, jotta pärjää yön yli.
Tähän varmaan kehittävät ”piippuveron” päästömaksun keruuta varten. Muistelen semmoisenkin olleen joskus käytössä, mutta ihan eri syistä.Minulla on tuo Garmin 62 ja sillä olen yrittänyt noita rajoja tarkastella ja pyykkejä etsiskellä. Mutta tuo tarkkuus ei riitä keppien laittoon, joku muu konsti pitää löytyä. Yhtä rajapyykkiä etsin todella pitkään ennekuin osuin sammalen alle piilotelleeseen kiveen.
Tuo ”köyhänlaulaja” haarukointivinkki pitää pitää mielessä kun seuraavan kerran pyykki on hukassa, tuolla tavalla olisi pyykki varmaan löytynyt nopeammin. Sen on kyllä huomannut, että aikaa vievää touhua, tekipä sen miten tahnassa, varsinkin mäkimaastossa.
Seuraavaksi olisi sitten vuorossa rajan aukaisu, joka kulkee tureikkoisen suojelualueen läpi. Tuosta ei ole tietoa saako suojelualeen rajan aukaista. Ainakaan sitä ei ihan summassa kannattane tehdä.
”Mutta navigaattorissa on mahdollisuus ottaa suunta toiseen pyykkiin ja lukita tuo suunta. Sitten vaan kävelemään.”
Tarkentava kysymys Hiluxmetsurille: Onko tämä sama toiminto kuin ”mene kotiin” eli käydään merkkaamassa pyykki ja sitten kuljetaan sitä kohti toiselta pyykiltä?
Miten on jos rajalinja menee 10-kohteen läpi, saako sen aukaista?
Kiitoksia kaikille hyvistä neuvoista.
Konetta ei saa avustamaan noita kaatoja, kun ei sovi viemään. Kaatotunkin ajattelin vuokrata ja käyttää sitä. Kaatosuunnat eivät tuota ongelmia, puut voi kaataa luonnolliseen suuntaan.
Yksi tietämättömyyden kohta on se, miten laho haapa voi olla? Näissä tapauksessa haapojen kyljissä on kääpiä melko korkealle ja yhdestä puussa pilkistää piikkilanka. Voiko haapa olla juurestaan niin laho, että kaatokoloa tehdessä voi tulla jo ongelmia?
Tuo harrastelijan käyttämälle ”tökkelille” on kotopuolessa monia merkityksiä, mutta kuumia tunteita se ei aiheuta. Vastuu vain on ”kuulijalla/lukijalla” 🙂
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.mial.kehitysluokka
Tuossa ”details” sanan edessä tyhjä väli, ota se pois niin toimii.
Taannoin tuli juttua kahvipöydässä tuosta jalkaan sahauksesta. Yksi kaveri oli ostanut uuden sahan ja tuumaili, että pärjää pelkällä silmikolla kun ei sahaile muuta kuin polttopuita. Pelottelin ihan oman kokemuksen kautta, miten helposti sitä sahaa vasempaan reiteen tämmöiset aloittelijat.
Raivailin joskus raippoja moottorisahalla ja vähän paksumpia tapauksia ohjailin oikealla kädellä kaatumaan oikeaan suuntaa. Kerran sitten huomasin, että saha oli vasemmassa lahkeessa kiinni. Ei mitenkään pahasti, mutta tarpeeksi. Housuja tutkiessa näki sahan raapineen jo aikaisemminkin ja pintakangas oli rikki monesta kohtaa. Kaatoja ohjatessa vasemmassa kädessä ollut saha oli huomaamattomasti ohjautunut vasempaan lahkeeseen kiinni.
Vieressä toinen kaveri kuunteli juttua ja tunnusti hänelle käyneen ihan samalla tavalla. Vielä kolmaskin kaveri sanoi hänelle käyneen samoin, mutta jalassa oli vain farkut. Ei kuulemma tarvinnut kuulemma jonotella sairaalan ensiavussa.
Oman tapahtuman jälkeen tulikin asiaa raivaussahakauppaan, sen verran sitä säikähti 🙂
Tähän vaivaan olisi varmaan auttanut tuo lämmitetty malli, mutta omat talvisahaukset ovat niin vaatimattomat, etten katsonut tuon version hankkimista tarpeelliseksi.
Nyt kun ulos katselee, niin näyttää luonto jo hoitelevan tätäkin ongelmaa 🙂