Käyttäjän kmo kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 31 - 40 (kaikkiaan 366)
  • kmo kmo

    Onhan tuolla vaikka 10 päivän sääennusteita missä tuulenvoimakkuuksia näkee.

    kmo kmo

    Turpeen nosto se vasta tuuripeliä on. Sadesäällä jää turpeet suohon ja helteellä aumat syttyvät itsestään.

    kmo kmo

    Mitä hyppysähköä Fennovoiman piti Hanhikivessä tehdä? Palstan parhaimmille olisi ilmeisesti riittänyt myös että uusi Ruotsin siirtolinja olisi päättynyt rajalle ja maassa olisi sähköä riittävästi.

    kmo kmo

    Kait se sama logiikka pätee myös muilla markkinoilla, ettei niitä akkuvarastoja pelkästään Suomeen rakennettaisi.

    kmo kmo

    Sähköautojen akkujen hinta on pudonnut noin sataan dollariin / kWh ja hintojen odotetaan laskevan edelleen, näinhän markkinatalous toimii. Lisäksi hintoja ajaa alas akkuteknologian muutos, litium-rautafosfaattiakut yleistyvät ja nämä eivät tarvitse kalliimpaa nikkeliä ja kobolttia.

    Eli tuulivoiman vurokautinen säätö akuilla voi hyvinkin onnistua, ennemmin kyse siitä miten suuria sähkön vuorokautiset hintaerot ovat.

    Esimerkkinä, 1000 MWh akkuvarasto maksaisi nykyhinnoilla noin 100 miljoonaa euroa. Jos vuodessa olisi sata päivää jolloin sähkön hinnan vaihtelu olisi 100 e/MWh niin akkuvaraston tuotto olisi luokkaa 10 miljoonaa euroa vuodessa, voi hyvin olla että akkuvarastot tulevat jossain vaiheessa kannattaviksi ja yleistyvät.

    kmo kmo

    Ihmeellinen on luonto. Pedot syövät metsäpeurat ja koirat kohta sukupuuttoon mutta valkohäntien ja hirvien kantoihin eivät vaikuta sitä eikä tätä, niiden vähentäminen on pelkästään metsästäjien varassa!

    kmo kmo

    Paremmilla apajilla kursseja ohjaa AI, Suomessa AY.

    kmo kmo

    Voi hyvin mennä että vetyä ei suuremmin säilötä tai siirretä vaan vedyn avulla valmistetaan etaania tai metaania tai nestemäisiä polttoaineita.

    Jos vertaa kaukolämmön tuotantoon niin vasta nyt alkaa edes sähköiset vedenlämmittimet yleistymään vaikka tekniikka sinänsä vanhaa ja yksinkertaista. Vedyn valmistus ja jatkojalostus saa jossain vaiheessa kunnolla vauhtia mutta ei vielä vähään aikaan, veikkaan.

    kmo kmo

    Kiinassa astui voimaan 10/2024 uudet vaatimukset polttomoottoriautojen katsastuksissa: Yhtään OBD-vikavaloa ei saa palaa. Kuten Suomessakin, lähetetään korjaamaan ja pitää tuoda jälkitarkastukseen. Jos auto ei toisenkaan jälkitarkastuksen jälkeen läpäise katsastusta, valtio konfiskoi auton ja se romutetaan. Eiköhän tämä malli oteta käyttöön kohta Suomessakin.

    kmo kmo

    FIN-EE linkki kolme päivää rajoitetulla teholla. Ilmankos palavan kiven polttoon perustuvalla tuotantoalueella sähkön hinta huitelee korkeuksissa.

Esillä 10 vastausta, 31 - 40 (kaikkiaan 366)