Käyttäjän kmo kirjoittamat vastaukset
-
<p>Ruotsista löytyy Visingsön parisataa vuotta vanha, aikoinaan laivaston tarpeisiin kylvetty tammimetsä. Eipä ole tammesta niin paljoa kysyntää telakoilla enää ollut että olisi puita tarvittu. </p>
Wikipedian mukaan ”Metsäpeurat laiduntavat kesäisin reheväkasvuisilla soilla”, ettei metsäpeuran kannan kasvua rajoittaisi ennemmin reheväkasvuisten soiden metsitys ja pelloiksi raivaus kuin muutama susi taikka ilves.
Vaan kallista on sähkö Virossa, puolet lisää Suomen hintoihin verrattuna. Ja kaapeli punaisena tuovat Suomesta sähköä 24/7.
Hesarin jutun mukaan Suomessa on rakenteilla melkein 800 MW verran sähkökattiloita kaukolämpövoimaloihin. Useampi vuosi taitaa mennä ennen kuin vedyn tuotantoon menee sähköä saman verran kuin kaukolämpöön.
Tuuli on tyyntynyt ja SE3 – FI siirtolinjalla tehorajoitus 400 MW.
Jos harsuuntuneita kuusia kaataa ja viereiset tuuheat jättää niin riskinä on että jätetyt kuuset eivät kestä lisääntyvää auringonpaistetta ja kuivuvat kohta vuorostaan.
Balttiassa suurin osa väestöstä asuu kaupungeissa. Pieniä maita pinta-aloiltaan ja suuria peltoaukioita niin säävarmojen verkkojen rakentaminen ei niin kallista ole, tai onko edes tavoitteena. Tuulivoimalla ei kyllä kovin paljoa sähköä siellä tuoteta. Suomen korkeat siirtohinnat on sitten Energiaviraston käyttämän laskentatavan tulosta.
EU-Euroopasta löytyy niin erilaista ilmastoa, metsätyyppiä ja metsänhoitotapaa että suoraa vertailua taimikoiden raivausten taikka harvennushakkuiden osalta turha tehdä. Jos sitten lähimpään EU naapuriin vertaa, niin Ruotsissa istutetaan, raivataan, harvennetaan ja hakataan järjestelmällisemmin kuin Suomessa, olisko yhtenä syynä suuremmat metsänomistajat jotka hakevat metsistään tuottoa aktiivisella metsänhoidolla, eivätkä suomalaisempaan tyyliin kaikesta mahdollisesta säästämällä?
Jos tammivyöhykkeellä ollaan, ennemmin istuttaisin tammia tai kylväisin tammenterhoja kuin lehtikuusta.
jees-trollilta opimme tänään että Venäjän parhaat, säästellyt tankkimallit ovat T-55 ja T-62, näitä malleja on vähiten tuhottujen joukossa. T-72, T-80 ja T-90 alkavat suurimmalta osalta olla naulatehtaille menossa. Eikös noilla T-55 ja T-62 malleilla suomalaisetkin varusmiehet joskus 1970-luvulla ajelleet?