Käyttäjän kiipiä kirjoittamat vastaukset
-
Tuhkan olen aina vienyt enimmäkseen turvemaille. Kyllä sen kuusen kasvussa huomaa – eikä luullakseni kasvuhäiriötä lisää, päinvastoin. Paljon poltossa on ajoittain sahauspintaa joka sisältää havupuun kuorta. Sitä olen kokeillut männylle kivennäismaalle koska kuoressa on paljon ravinteita. Vaikutus lisätyn typen kanssa parantaa ravinne tasapainoa.
kiipiä 17.4.2017, 18:00Olen seuraillut vaan ettei tule kilpailevia latvoja muuten saavat vielä vapaasti kasvaa. Ovat -70 luvulla siirrettyjen pihapuiden terhoista syntyneitä puita. Ovat suurimmalta osin närhien metsään piilottamista terhoista syntyneitä. Mukava seurata syyskesällä kun närhet avaavat ilmasillan puista metsään. Vajaan sangollisen sain kerättyä maahan pudonneita terhoja jotka syksyllä laitoin maahan.
kiipiä 5.3.2017, 17:07Kuitupuun hinta tuskin nousee takavuosien hintoihin yksinkertaisesti siitä syystä että metsien rakenne on erilainen kuin silloin. Nyt harvennuspuuta on ”metsät” väärällään – ota tai jätä. Yksityismetsien kalikoilla huono vedättää hintoja jos aikoo metsiään hoitaa.
kiipiä 1.3.2017, 16:48Lunta tiukemmissa kuusikoissa noin kymmenen senttiä, männiköissä ja aukiolla lähes neljäkymmentä. Työlästä kävellä pidempiä matkoja ilman lumikenkiä tai suksia täällä Ääneseudulla.
kiipiä 1.2.2017, 20:24Tuskin suomeen tekevät uutta selluyksikköä muuten kuin vanhan tilalle. Venäjän puulle vihjaavat koivutukille rajoituksia. Muutenkin nyky tilanteessa tuontipuun varaan varovat suuria investointeja.
kiipiä 31.1.2017, 19:56En ole asiantuntija mutta yleinen keskustelu pitää umpin osakkeen hintaa korkeana eli vaikka yhtiö takoo hyvää tulosta se ei näytä tyydyttävän markkinoita. Pörssiosakkeen arvosta tietty osa on aina markkinoiden kaottisen käyttäymisen saneleemaa – muutenhan se olisi liian helppoa rahantuloa sijoittajalle. Tai se se olisi +-0 koska kaikki tekisivät samoin.
kiipiä 19.1.2017, 18:07Tuo Visan kommentti tuosta tehdashinnasta pitää paikkansa. Suomen valtion kannattaisi enneminkin nostaa autoveroa jotta ulkomaiset autotehtaat joutuisivat laskemaan tehdashintaa. Silloin voittaisi auton ostaja ja valtio saisi verotuloja minne ne sitten menevätkin – vaikkapa teiden ylläpitoon. Tienpidon yhtiöimisen lisäksi samalla voisi myös puolustusvoimat ja Kelan yksityistää. Tai mitä sillä armeijalle enää sitten mitään tekee. Joka yhtiöllä voi olla oma armeija puolustamassa.
kiipiä 17.1.2017, 06:47On näkynyt tietoja että jotkut autovalmistajat ovat palaamassa takaisin puolentoista/kahden litran moottoriin.
kiipiä 15.1.2017, 08:24Jätän hyviä haapakasvuja etenkin nuorten kuusimetsien sekaan samoin leppiä (joita olen karsinut viiteen metriin) ja pihlajaa että raitaa. Pieni kanalintu Pyy ilmestyy heti alueelle kun kuusimetsä tarjoaa riittävästi suojaa. Leppä ja koivu Pyyn ruokapuita talvella. Sopivasti kun jättää kyseisiä lehtipuita kuusikon sekaan tarjoaa hyönteisille, linnuille ja nisäkkäillä elinympäristöä eikä metsän tuotto kärsi, päin vastoin esimerkiksi leppä tuottaa typpeä kuusen käyttöön. Raita keväällä kukkiessaan ensimmäinen sokereita tuottava kasvi mesipistiäisille ja perhosille.
kiipiä 13.1.2017, 20:49Ei taida lehtikuusella muuta käyttöä olla kuin purjelaivojen rakentamiseen niin kuin 1800-luvulla venäjän tsaarit Kannaksen Raivolaan käskyttivät.