Käyttäjän Kalle Kehveli kirjoittamat vastaukset
-
Enään metri lunta, nyt on aika virittää vehkeet kuntoon, jospa kuukauden päästä pääsisi jo hommiin.
Metsähallituksen keskenhakatut kohteet olivat heikkolaatuisia metsiä, kuitua ei kannata kasvattaa.
Valtion metsien hakkuurajoitteet / jatkuvakasvatus hyödyttää yksityistä metsänomistajaa. Kuitupuun tarjonta vähenee, kun pyrkivät tekemään ne yläharvennuksena.
Liekko tuulimyllykohina psyykkistä tai fyysistä, niin ihmiset kärsivät joka tapauksessa. Ambulanssilla on viety näitä hoitoon sydänoireiden takia. Toyota varmaan keksii kohta tuulimyllyn auton katolle, lataa akkuja kauppareissun aikana ja maailma pelastuu.
Minä olen puun hinnan suhteen vielä tulevaisuudesta optimistinen, vielä ne koittaa hyvätkin ajat metsänomistajalle. Se että ei taida minun ikä riittää sitä näkemään. Nythän puu menee käytännössä ilmaiseksi verrattuna palkkatyöhön.
Puillakin on geeniperimä, niin kuin ihmisilläkin. Kaikista puista ei voi tulla isoja ja laadukkaita. Jatkuvankasvatuksen malli olettaa kaikkien puiden olevan kasvultaan samanlaisia. Harventamalla aloittaen taimikoista saadaan paras puuaines päätehakkuuseen ja puuaines pysyy laadukkaana.
Lisäksi hakkuuaukot kasvavat horsmaa, kukkaa, joista kaikenlaiset elintärkeät tarpeelliset pörriäiset tykkää.
Kaikista tärkeintä on pitää kiinteät jatkuvat kulut kurissa, vuokra, yms, mainostaminenkin on monesti turhaa ja tarpeen vain tumpelolle. Kyllä hyvän työn tekijälle viidakkorumpu laulaa töitä aivan tarpeeksi. Paras olisi aloittavalle yrittäjälle, jos toimii omissa tiloissa, oli se sitten varasto, autotalli tai auto. Sieltä voi sitten ponkaista ”pilviin”.
Kenttäsahauksen laatu ei ikinä pääse höylätavaran tasolle ja mitat vaihtelevat, mutta aivan käyttökelpoista tavaraa ja omalla sahalla aina tarpeen mukaan. Paljolti ellei täysin lopputuloksen ratkaisee tukin suoruus. Toisaalta onko rakentamisessa menty liian tarkaksi, ennen ”kirvesmiehen milli” oli sentti. Asuntohan on asumista varten, ei sillä ammuta.
Metsävähennys lasketaan BRUTTOSUMMASTA ILMAN ALVIA!
Omalla sahalla voit mitoittaa tukit rakennuksen tarpeen mukaan 3-6m. Kannattaa miettiä tarve tarkkaan. Itse ainakin suosin paljon mittaa 3m, saantokin ainakin minun sahaamana parempi.
Tukkien pituudetkin kannattaa miettiä tarkkaan kun itselle tekee. Hukkaa tulee silloin todella vähän.