Käyttäjän Kalle Kehveli kirjoittamat vastaukset
-
Etelän vetelillä metsäntuotto on 6x parempi kuin pohjoisessa. Taloudellinen ajattelu ei tarvitse olla erikoisen kireää.
Eihän yksi maakaapeli naapuriin näy kenellekään. Mittari väliin, täysin toteutettavissa. Sähkön hintahan sinällään on suomessa halpaa. Siirtokustannukset perusmaksuineen vain karmean kovat. Kyllä hinnoittelu on laskettu niin, ettei oma sähkötuotanto aggregaatteineen kannata kuin kesämökissä. Joka talossa maaseudulla on lisäksi sähkösyöppöjä koneita, klapikoneita, sahoja, sirkkeleitä, yms, joiden pyörittäminen maksaa sähköllä 1/10:n verrattuna traktoriin.
Raivaakin samalla…
Meikäläisen ojat eivät ole oppikirjasta. Kun omilla koneilla tekee, niin voi tehdä itselle maanmuokkausta paljon voimallisemmin. Itse olen syväaurauksen suuret hyödyt nähnyt.
Lapin ”ikimetsätkin” ovat muutaman satavuottavanhoja. Sitä ennen oli vain avointa tundraa. Elämme nyt kaikin puolin hyvää aikaa.
Pohjoisen puumäärä ei riitä edes nykyisillä puumäärillä haihduttamaan maaperästä tarpeeksi vettä, vaan ojitukset ovat aivan välttämättömiä. Suot muuten nousevat kankaille. Täällä se on normaali ilmiö, että veden haihdunta on pienempää kuin mitä taivaalta sataa, lumiset talvet. Lisäksi poiminta-tai pienaukkohakkuut soilla johtavat suureen määrään tuulenkaatoja. Suolla mänty kun ei kasvata paalujuurta.
Itse olen hakannut muutaman hehtaarin avohakkuita ja raakasti ojamätästänyt suot sekoittaen siihen ojamaiden kivennäismaata. Näin yritän parantaa maa-ainesta kantavuuden ja kasvun osalta. Aika näyttää miten olen onnistunut. Suot taimettuvat hyvin itsestäänkin meillä pääosin männyllä, mutta hieskoivuakin tarvitaan polttopuu huoltoon. Jalostettua siementä tuoreille kankaille, turha tuhlata sitä huonosti tuottaville soille.
Minä olen aikanaan uudistanut kymmeniä hehtaareita näitä jatkuvakasvatus kokeiluja. Pohjoisessa ei onnistu lainkaan, vain lumettomissa olosuhteissa voi onnistua jotenkin.
En ole pitkään aikaan hoitanut taimikoita vasta kuin 5-7 metrin pituudessa porojen ja hirvien takia. Siinä menettää kasvussa ja laadussa paljon. Samoiten, jos metsähehtaari tuottaa kasvuaikanaan (100-120 vuotta) 100-200 m3 puuta (tukkia 50-75 m3), niin uudistamiskuluihin ei paljon kannata satsata. Luontainen uudistus ainoa vaihtoehto. Kuitenkin valtio on vailla orjatyötä julkisensektorin ylläpitämiseksi.
Hanhikivi tulee SSAB:ta varten, tai sitten ei ole kohta kumpaakaan suomessa.
Valtion-ja kuntien työntekijämäärää tulisi vähentää 50% ja saada nämä ihmiset tuottavaan työhön, vientiteollisuuteen. Kaivokset voivat olla vielä suomen pelastus. Metsäteollisuuteen en usko enään. Pohjoisen metsätaloutta pitäisi jo nyt tukea maatalouden tapaan ja se ei ole kestävää taloudenhoitoa.
Huolettaa jo, mitä sillä tulevalla rahamäärällä teenkään. Nyt jo ongelmia.
Gla:lla taitaa olla ongelmallista autolla ajaminen ja liikenteessä selviäminen. Yleensä todella huonot kuskit ja kotipoliisit moittii muita.