Käyttäjän jpjulku kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 81 - 90 (kaikkiaan 244)
  • jpjulku

    Nimimerkki ”Metät Kunnossa” kiteytti hyvin!

    jpjulku

    Per motti toki tarkoitin ?

    jpjulku

    A.Jalkanen, olen törmännyt tutkimukseen, jonka otannassa mäntytukin keskimääräinen paino oli helmikuussa muistaakseni n. 870 kg.

    Joo ei ole tarkoitus itse mönkijään kiinnitellä vahvempaa vinssiä. Vaan siihen peräkärryyn. Sitkeässä asuu sanonta, että mönkijät ovat leluja. Oikeaan tehtävään ne ovat ihan ok laitteita. Esimerkiksi äsken tein mökin edustalle luisteluradan. Ei olisi onnistunut traktorilla. Se olisi järven pohjassa. Siinä olisi vasta leikkimistä sitä ylös pilkkiessä.

    jpjulku

    Suuren osan puista saa jo kaadettua siten, että latva yltää jäälle tai ainakin hyvin lähelle. Ihan hyvänkokoinen savotta tulee jo näistä puista. Parhaimmat ja järeimmät rungot ovat kuitenkin kauimpana rannasta. Tietenkin.? Laskeva rantapenkka kyllä auttaa.

    Diesel-kömpijä olisi kyllä kova sana. Onhan se vähän hullua kun nyt joutuu kahta bensakonetta käyttämään yhtäaikaa.

    A.Jalkanen, sama mies kyseessä. Ensi Konnevesipäivillä voit sitten ihailla meidän vanhaa Terraa!?

     

    jpjulku

    Tolopainen, jotain tuollaista epäilinkin….

    jpjulku

    Kiitos Visakallo. Raporttia tulee, oli lopputulema kuinka kehno tahansa??

    jpjulku

    Terrasta pääsi erään kerran talvea vasten vedet pakoputkesta sisään, tunnetuin seurauksin. No, se Terra oli leponsa ansainnut ja sai arvoisensa loppusijoituspaikan!

    jpjulku

    Kyllä on tarkoitus dyneemaköydet laittaa vinsseihin. Vinsseissä myös kauko-ohjaukset, eli ei tarvitse itse törötellä tulilinjalla.

    Puuki, kärry on omatekemä, ja selvästi järeämpi kuin mönkijöihin tarkoitetut kärryt. Farma 4.2 nostaa metristä 1580 kg ja neljästä metristä vielä 490 kg. Kärryssä on erikoisuutena Black Bruinin napamoottorit. Tarkoittaa sitä, että kuorman kanssa mönkijällä ei vedetä vaan mönkijää työnnetään? Ainakin liikkeelle lähtö avustetaan aina napamoottoreilla. Vauhtiin päästyä 7oo kuution nelivetomönkijällä vetää jäällä suoraa linjaa 3.000-5.000 kg alustasta ja kelistä riippuen. Mönkijässä on myös välityksiä pienennetty ja ketjut tietty renkaissa. Pitoa voisi vieläkin lisätä laittamalla suolavedet renkaisiin.

    Jätkä, me myytiin kuukausi sitten meidän Valmet Terra museoitavaksi Konnevedelle. Siellä on kaveri, joka niitä keräilee.

     

    jpjulku

    Kiitos jo tähänastisista neuvoista, vinkeistä, kokemuksista ja näkemyksistä. Saaren rannat ovat paikoin melko viettäviä, mikä auttaa paljon. Mönkijän omassa vinssissä on vetotehoa kaiketi noin tonni. Täytyy kärryyn viritellä toinen vähän riskimpi sähkövinssi, jossa vetopiste olisi vähän korkeammalla. Kalliitahan nuo sähkövinssit eivät ole. Hitaita toki varmaan ja nähtäväksi jää, jaksaako mönkijän laturi syöttää tarpeeksi virtaa.

    Berza, Trajukan kaveri vain totesi, ettei 3100:sta saa. Saksassa ja Ruotsissa noita näyttää olevan liikkeissä myynnissä. Olisiko poistuva malli, mutta jälleenmyyjillä yksittäiskappaleita omissa varastoissaan. Tuo 3100 mallina kiinnostaa siksi, että painoa vain 800 kg, mutta tehoa kuitenkin 31 hv. Itse kun olen nyt tekemässä lähinnä näitä saarihommia, jolloin paino on tietenkin kriittinen tekijä. Täytyy kuitenkin vielä miettiä noita isompia malleja. Olet siis ollut tyytyväinen omaan Branssoniisi. Millainen kärry sulla on perässä? Jos haluat enemmän kertoa kokemuksistasi, niin mun maili on jari-pekka.julkunen@varma.fi ja puhelin 0405046181.

    jpjulku

    Metsäkupsa, mikä siinä tulee vastaan jos turhaa? Tarkoitus siis että kalusto on jäällä paikallaan vinssatessa.

Esillä 10 vastausta, 81 - 90 (kaikkiaan 244)