Käyttäjän jpjulku kirjoittamat vastaukset
-
Esim Takeuchin 3 tonnin koneessa näyttää olevan valmistajan ilmoittama maavara 305 mm.
Puuki, jos tarkoitit nimenomaan vuokrattavaa minikonetta, niin pelkään pahoin ettet löydä sellaista rautateloilla.
Rane2, itsekin ennakoin, että maavara tai sen puute ja sitä kautta kannot tulee suurimmaksi ongelmaksi. Paljon on tietysti kiinni siitä, miten tiheä puusto paikalla on ollut. Telojen välistä kanto ei mene, mutta ehkä matalan kannon yli voisi rautatelalla ajaa. Toisaalta pikkukoneet ovat kapeita ja aika ketteriä puikkelehtimaan.
Katsoin tuossa että 3,5 tonnin Cat:ssa ulottuvuus on 5,2 m, kun se saman valmistajan 14 tonnin koneessa on 8,1 m. Ihan hirveän suuri ero ei kuitenkaan ole. Jos vaan olisi sellainen pikkukone, jossa olisi riittävästi maavaraa…
Hiluxmetsuri, onko koneessasi rauta- vai kumitelat? Paljonko koneella painoa? Toivottavasti maaperä ei ole liian pehmeä. Minikaivurit ovat yllättävän herkkiä uppoamaan. Koneen keveys ei riitä kompensoimaan kapeita teloja. Kerran tein pikku riistapeltoa nimenomaan keväällä ja oli aika projekti saada kone takaisin kuivalle maalle:) Kesällä sama paikka kantoi ihan täysin.
Hakkuutähteet ovat varmaan kanssa myrkkyä pikku koneelle.
Lasse, yksi hehtaari silloin tällöin siellä täällä. Omassa koneessa saisi olla rautatelat koko ajan alla.
Kurki, kiviset maat ovat tietysti hankalia, kivisyysasteesta ja kivien koosta riippuen. Jos youtubessa vaikka laittaa hauksi laikkumätästys, niin kaikki videot tuntuisivat olevan kohteilta, jossa kivisyys ei estä pienen koneen käyttöä. Naveromätästyksessä tosiaan joutuisi kantojakin nostamaan. Onnistuuhan sekin pikku koneella, mutta vähän leikkimiseksi menee. Itsellä maapohjat valtaosin sellaisia, jossa vesi ei ongelmana, ja laikkumätästys pääsääntöinen muokkaustapa. Itse olen siirrellyt pikkukonetta kuorma-autolla. Mutta kuorma-auton pitokin tuppaa olemaan työlästä ja kallista katsastuksineen jne. Ja jos kalustolla ei urakoi ulkopuoliselle, niin kovin paljoa pääomaa kalustoon ei kannata kiinni laittaa. Tai sitten pitää olla huono matikkapää.
Lasse, teillä päin on sitten paljon joutilaita kaivinkoneurakoitsijoita. Meillä päin nimenomaan niillä hommansa osaavilla tuppaa alkukesästä aika kiire olemaan. Eikä hehtaarin mätästys ole ihan ensimmäisenä työjonossa.
Ei varmaan mätästyksessä tai laikutuksissa kiviä tarvitsekaan kaivella. Eikä kantoja nyppiä.
Perusteluissa se painoarvo.
Burl, luulen että automatiikka hoitaa aika hyvin tuon sinun katkontaesimerkin. Laatukriteerien suhteen vaikeampaa. Ottaisin sinut mielellään valvomaan hakkuuta!
Lisäsin tuonne profiiliini sähköpostiosoitteen, jos joku haluaa vaihtaa faktatietoja eri ostajien laatuvaatimuksista. En epäile yhtään, että kukaan motokuski tahallaan tekisi tukkia kuiduksi, mutta tuntuu, että kuskille asetetaan jo lähtökohtaisesti epäinhimillinen vaatimus ohjaamosta käsin arvioida laatukriteerejä. Ja niitä arviointipäätöksiä kun tehdään aika monta työvuoron aikana. Epävarmassa tilanteessa osa kuskeista varmaan taipuvaisempi laittamaan tukiksi, osa kuiduksi. Vähän liian sattumanvaraiselta kuulostaa.