Käyttäjän jpjulku kirjoittamat vastaukset
-
Ei mitään asiaa traktorilla jäille tällä hetkellä.
Kaluston virittely vielä menossa. Siinä ja siinä, ehtiikö kärry valmistua tälle kevättalvelle. Samalla tietenkin jännitän jäätilanteen kehittymistä. Viime päivät nostaneet vettä jäälle. Nyt on lunta tullut joka päivä ja tukikohdalta matkaa kohteeseen 80 km. Torstaina näyttäisi alkavan pakkasjakso. Silloin pitää käydä ajoreitti puhdistamassa lumesta. Jäädytyspumppuun (uusi) ollut vaikea löytää 3” imuletkua. Rantoja ja lastausaluetta on jäädytettävä.
Nimimerkki ”Metät Kunnossa” kiteytti hyvin!
Per motti toki tarkoitin ?
A.Jalkanen, olen törmännyt tutkimukseen, jonka otannassa mäntytukin keskimääräinen paino oli helmikuussa muistaakseni n. 870 kg.
Joo ei ole tarkoitus itse mönkijään kiinnitellä vahvempaa vinssiä. Vaan siihen peräkärryyn. Sitkeässä asuu sanonta, että mönkijät ovat leluja. Oikeaan tehtävään ne ovat ihan ok laitteita. Esimerkiksi äsken tein mökin edustalle luisteluradan. Ei olisi onnistunut traktorilla. Se olisi järven pohjassa. Siinä olisi vasta leikkimistä sitä ylös pilkkiessä.
Suuren osan puista saa jo kaadettua siten, että latva yltää jäälle tai ainakin hyvin lähelle. Ihan hyvänkokoinen savotta tulee jo näistä puista. Parhaimmat ja järeimmät rungot ovat kuitenkin kauimpana rannasta. Tietenkin.? Laskeva rantapenkka kyllä auttaa.
Diesel-kömpijä olisi kyllä kova sana. Onhan se vähän hullua kun nyt joutuu kahta bensakonetta käyttämään yhtäaikaa.
A.Jalkanen, sama mies kyseessä. Ensi Konnevesipäivillä voit sitten ihailla meidän vanhaa Terraa!?
Tolopainen, jotain tuollaista epäilinkin….
Kiitos Visakallo. Raporttia tulee, oli lopputulema kuinka kehno tahansa??
Terrasta pääsi erään kerran talvea vasten vedet pakoputkesta sisään, tunnetuin seurauksin. No, se Terra oli leponsa ansainnut ja sai arvoisensa loppusijoituspaikan!
Kyllä on tarkoitus dyneemaköydet laittaa vinsseihin. Vinsseissä myös kauko-ohjaukset, eli ei tarvitse itse törötellä tulilinjalla.
Puuki, kärry on omatekemä, ja selvästi järeämpi kuin mönkijöihin tarkoitetut kärryt. Farma 4.2 nostaa metristä 1580 kg ja neljästä metristä vielä 490 kg. Kärryssä on erikoisuutena Black Bruinin napamoottorit. Tarkoittaa sitä, että kuorman kanssa mönkijällä ei vedetä vaan mönkijää työnnetään? Ainakin liikkeelle lähtö avustetaan aina napamoottoreilla. Vauhtiin päästyä 7oo kuution nelivetomönkijällä vetää jäällä suoraa linjaa 3.000-5.000 kg alustasta ja kelistä riippuen. Mönkijässä on myös välityksiä pienennetty ja ketjut tietty renkaissa. Pitoa voisi vieläkin lisätä laittamalla suolavedet renkaisiin.
Jätkä, me myytiin kuukausi sitten meidän Valmet Terra museoitavaksi Konnevedelle. Siellä on kaveri, joka niitä keräilee.