Käyttäjän Jovain kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 4,141 - 4,150 (kaikkiaan 4,475)
  • Jovain

Kiitos vaan tarjouksesta Metsuri motokuski! Pidän tarjoustasi kuitenkin sen verran huonona, että en sitä nyt ole harkitsemassa. Kivapuheisiin taloudesta ja politiikasta en kuitenkaan lähde, sillä agendat metsätaloudesta osoittavat muuta, ainakin minun mielestäni. Ainahan voi jättää vastaamatta, jos aiheesta ei kärsi keskustella.

Olen ryvettämässä olohuonettanne, en kuitenkaan tietoisesti ja onhan tämä keskustelu muodostunut vähän sellaiseksi, että …. puolesta puhujia ei juurikaan ole, mutta se ei kuitenkaan tarkoita sitä, etteikö niitä olisi ….. ja onhan se nähty näilläkin palstoilla. Alas ampuminen alkaa heti, rintama hyökkää ja keinot ovat välillä moninaiset, tarjoillaan jopa täyttä potaskaa. Toivottavasti keskustelu aiheesta kuitenkin jatkuu!

Jovain

Aivan oikein Jätkä, se maksaja ei olekaan enää lopputuotteen ostaja, vaan kuluttaja, joka maksaa tuotteesta (palvelusta) kovan hinnan.

Jovain

Onhan metsätalouden tuottavuus ja kannattavuus kasvanut. Se on myös kiistatonta. Logistiikka on kehitetty nykyistä toimintaa vastaavaksi, myös metsänhoito vastaa nykyisiä tavoitteita.Näinhän sen kuuluu ollakin, mutta eihän tätä tuoton ja kannattavuuden kasvua ole suunnattukaan metsänomistajille, vaan ainoastaan palvelutuotantoon. Puun hinta ei ole noussut, vaikka näiden muutamien vuosikymmenien aikana myös kustannustaso on noussut monin kertaiseksi.

Kyllä metsänomistajalla jokin muu rooli, kuin maksajan rooli, pitää olla. Tuskin ”toimitusjohtajalla” palikat tulevat riittämään.

Panostamista palvelutuotantoon voidaan pitää myös poliittisena lähtökohtana (sosdemvas). Työtä tulevaisuutta ja toimeliaisuutta, mutta se oleellinen, eli metsänomistaja on jostain syystä päässyt unohtumaan. Eihän se näin voi mennä, on seikka, joka ihmetyttää näillä palstoilla?

Jovain

Aina ne rahakirstut löytyvät. Ovat toisaalla ja ohjataan toisaalta kuin metsätaloudesta.

Onhan puunhinta noussut, siinä kuin muutkin hinnat, sitä vaan ei kerrota ja ei näy metsänomistajan tilipussissa. Sisältyy tehdashintaan, jota ei tiedetä eikä tilastoida, ei ainakaan julkisesti. Siellä se puunhinta on nousseina kustannuksina.

Venäjältä tuodaan halpaa puuta, jonka hintaa kauhistellaan. Eiköhän liene halpaa edelleenkin?

Jovain

Visakallo: Voiko tuon enää paremminkaan sanoa. ”Metsät ovat lähes täysin arvottomia, jos puita ei jalosteta”. Sitähän se on, sosdemin  kansallista ”bisnestä”, meittin metsänomistajien kustannuksella. Seuraavaksi kiinteistövero, ainakin joku hyvinvointivero tai kannatusmaksu pitää laittaa.

Jovain

Suomi luuli rikastuvansa ja nosti kustannusrakenteensa (hyvinvointinsa) pilviin, josta unelmasta alamäki oli sitten raju. Vieläkin lähes selvitystilan partaalla. Sanoisin sen tarkoittavan etuuksien riittämättömyyttä. Se mitä mitattiin hyvinvoinnin eteen, ei riitä enää mitattavaksi pahoinvointiin. Kyllä siitä kärsivät konemiehet siinä kuin metsäomistajatkin.

Tuskin tähän tautiin auttaa kuviokokojen nostaminen. Sillä vain syvennetään ongelmaa ja lisätään ulos mitattavaa hyvää joksikin aikaa. On mentävä rakenteisiin. Niin kornilta kuin se tuntuukin, on avattava vapaa kilpailu, josta hyötyvät kaikki osapuolet.

Jovain

Kyllä minun on tässä asiassa venkoiltava, ei kuulu minun ajatusmaailmaani, että maataloustraktoreilla pitäisi puunkorjuu hoitaa. Eiköhän se ole ollut maataloustraktoreiden kustannusten edullisuuden puolesta. Myös motojen puolesta ja metsänomistajien oikeudesta niiden käyttöön. Ei täällä kukaan ole esittänyt, että puuhuolto pitäisi maataloustraktoreilla hoitaa.

Jovain

Saahan sitä väittää, niin kuin täällä muutamat tekevät. On teidän omia ”väitöksiänne”. Ei täällä kukaan ole väittänyt, että maataloustraktoreilla metsänomistajien pitäisi puunkorjuu hoitaa.

Jovain

Siis ratkaistuksi.

Jovain

Puuki. Olen ollut altavastaajan asemassa täällä keskustelussa. Aina ei ole ollut mahdollisuutta vastata.

Tiedusteluusi jatkuvan kasvatuksen mahdollisesta tutkimuslinkistä (sivu 9). Ei minulla ole siihen vastausta antaa. Toki olen lukenut alaa koskevasta tutkimuksesta paljonkin, mutta menee osaltani myös pitkäaikaisen kokemukseen piikkiin metsäalalta.

Pidän jatkuvaa kasvatusta varteen otettavana vaihtoehtona metsän kasvatuksessa, kunnes puuhuoltoon liittyvät ongelmat tulevat tatkaistuksi.

Esillä 10 vastausta, 4,141 - 4,150 (kaikkiaan 4,475)