Käyttäjän jees h-valta kirjoittamat vastaukset
-
En varmasti poistele kommenttejani ja uskon kyllä että totuus on sinun tarujasi arkisempi.
jees h-valta 3.6.2012, 21:20Sehän tässä ongelmaksi tuppaakin kun lehtipuun ja männyn haku kerää niitä näihin taimikoihin kuin hunaja karhuja.
Näillä hirvitiheyksillä varmasti pärjättäisiin jo erinomaisesti mutta kun mantra on vuosikymmenet ollut että hirvi syö, älä laita.
Nyt se sitten oikeasti syö ne vähentyneet lehtipuu ja mäntytaimikot. Mutta olen myös vahvasti liioitellun hirviongelman vuoksi ”käärmeissäni” julkimetsätalousneuvojille laidasta laitaan.
Nyt sitten on harvassa alat joihin ilman aitaa voi enää laittaa.
Sitä onneksi saa ja taas lehtipuu lähti parin lisähehtaarin voimin kasvuun.jees h-valta 3.6.2012, 19:23Kyllä tuo antonin tyyli kehua olemattomia avaa vain selälleen sen tosiasian ettei ”pojun” puheisiin voi luottaa pätkän vertaa.
Ketään näillä keskustelufoorumeilla sentään aivan noin päättömiä ole vielä väittänyt.
Minä voisin esittää tässä saman tein aivan tosiasian omasta ja nimenomaan omilla metodeillani kasvatetusta puustosta josta ei todella ole kaatunut kahdentoistavuoden kasvatusaikana tuulen kaatamana yhtään. Silti en väitä etteikö muuta tuhoa olisi esiintynyt silti.jees h-valta 2.6.2012, 22:42Onko se Yaran-opeilla kestävämpi myrskyä vastaan?
Luulisi tuuheampi neulasmatto ottavan paremmin tuulta kiinni.jees h-valta 2.6.2012, 22:39Juuri noin kun tamperelainen päätteli. Kyllä jalostetun siemenen edut ovat kiistattomat. Kasvukertymä jopa rekkakuormallinen lisää puuta. Siemenpuut vallan pois ja pakolliset säästöpuut johonkin kulmaan jossa aiheuttavat vähiten harmia.
jees h-valta 2.6.2012, 22:23Suorittava porras sekoittaa ehkä nyt tarkoitushakuisesti hoito-ja eihoitokohteita. En pidä mitään muuta tärkeämpänä kuin taimikon varhaisperkausta ja silloin se metsän vahvuus ja metsä luodaan.
Siitä eteenpäin on mahdollisuus valita ja pitääkin olla mahdollisuus valita lakaiseeko raivurilla energian maahan vai ottaako siitäkin vielä varsin kelpo tilin. Minä olen valinnut sen että otan sen tilin ja kasvatan sen jälkeen kelpometsän jälkipolvelle. Mutta katson oikeudekseni tehdä päätöksen juuri itse enkä hae siihen konemiehen mielipidettä.
Minulle riittää ostomiehen todella intoa puhkuva asenne jolla hän alaa katseli. Ja se tietää sitä jota metsästä haen. Euroja, en tyytyväistä moton kuljettajaa. Suorittava porras muuten olisi voinut ottaa Metsälehden esimerkistäkin vaarin jossa motomieskin oli tyytyväinen energiahakkuun tulokseen. Kaksi ja puolisataa kuutiota hehtaarilta puitua energiaa oli sillä kohteella ja voin kyllä arvata että tyydytti lähimain joka kauppaosapuolta.
Siinä kyse oli täysin hoitamattomasta mutta silti järkyn tuottavasta kohteesta.jees h-valta 2.6.2012, 22:12Niin aika outoa oli että nyt on mäntyjä katkennut rungolta keskeltä poikki.
Juuri sellaisen jouduin tieltä illan metsäkierroksella tieltä korjaamaan.
Vähän näkyi myös juurineen kaatoja. Varmasti juuri noita valmiiksi puoli-irtaimia.
Kyllä nämä myrskyrynkytykset nyt alkaisi jo piisaamaan. Vaikka moottorisaha lava-autossa nyt kulkeekin mukana aika jatkuvasti.jees h-valta 2.6.2012, 18:18En kyllä ole lähdössä mutta oletan että jopa Metsälehti saattaa julkaista nuo Yara-leimikoiden suursäkkimäärän aivan lehden sivuillakin omana metsänkasvatusfriikkinään.
Mielenkiintoa on lähinnä siinä missä tonnikohtaa lannoitus vielä antaa kasvuhyötyä ja missä kohtaa tulee täystuho.jees h-valta 2.6.2012, 18:08Gla erittäin oikeassa tuossa 70-luvun istutusmänniköiden huonolaatuisuudessa. Pohjois-Satakunnan palstallani on neljän hehtaarin ala jossa mustaa kovaa oksatappia vielä törkeän paljon.
Ei suoruudessakaan niin kehumista. Se on nyt oman aikani ensimmäinen harvennus siellä ja vaikka se tehtiin tosimyöhässä ei se tappimännikkö kaunis ole eikä taida koskaan tullakkaan.
Sitä oli kyllä hiukan aviteltu ennenkin mutta varsinaista ensiharvennusta siinä ei oltu tehty. Oletan että lähistön mökkiläinen oli uinut ex-isännän suosioon ja saanut harvennella hiukan omin päin. (Oletus siitä kun helpot tien lähipaikat olivat harvempia.)jees h-valta 1.6.2012, 22:06Aika kuluu antonilla rapian hitaasti. Rapiat kymmenen vuotta euroon juu ja joka hakkuusta manit bois.
Ja eihän mhy-ssä muita ole kuin poikia joita anton isällisesti neuvoo metsänuudistuksissa. Heh ja jälleen kerran heh!
Kuis olenkaan saanut sen kässärin että anton onkin se talutettava ja mhy vie ”poikaa” oikeen isin käellä.