Käyttäjän jees h-valta kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 20,801 - 20,810 (kaikkiaan 21,137)
  • jees h-valta

En lähde enää pahimpaan ötökkäaikaan raivuulle. Kun on myös yksi ”punkkikuuri” tullut syötyä. Ehkä tuossa elokuulla jo voi harkita.

jees h-valta

Käsitän kyllä kun ollaan Metsälehden keskustelupalstalla että fanaattisuus kukoistaa. Mietinnän paikka vain olisi mihin suuntaan ja millä panoksella juuri nuori metsänomistaja lähtee metsään souvaamaan. Jokuhan vielä nykyäänkin innostuu oikein ostelemaan noita puuhapalstojakin.
    Siitähän se omakin on alkanut. Ja kun yrittänyt itse oppia tyhmistä satsauksista järkevämpään kallistuen niin tältä pohjalta.
    Oikeastaan ei ole omauudistetuissa paljon raivaussahaa tarvinnut ulkoiluttaa mutta edellisten uudistuksilla kyllä senkin edestä. Mutta vähenemään päinhän ne on jos ei nyt yksi syksyn kauppa tuossa lankea aivan puoliluonnostaan. Sielläkään ei paljon taimikkoa pitäisi olla.

jees h-valta

Olen vahvasti eri mieltä mistään pakotukseen viittaavastakaan laista antonin esittämään malliin.
    (Ei kukaan ole pakottanut lailla myymään Nokian osakkeitakaan ennen pörssiromahdusta.)
    Jos takkiin tulee niin sitten tulee, mitä se muille kuuluu?
    Uskon myös että yksi syiden alkusumma on myös ihmisten ajattelun muutos joka ei enää tähtää yli sukupolvien tapahtuvaan satsaukseen. Jos kuuskymppinen hakkaa samanikäisen kuusikon ei löydy motiivia alkaa työstämään uudistuksen jälkeiseen hoitoon ja motiivi ei myös riitä tuhoamanan siihen valuuttavarantoakaan.
    Kun ei kuitenkaan itse enää sitä hyödynnä.
    Nuori metsänomistaja (alle viiskymppinen) tekee vielä työhulluuttaan vaikka mitä ja hakkaa rahansa intoa piukassa kaiken maailman metsäaiheiseen traktoriromustoon ja raivauskapistuksiin. Vaikka nuori emäntä ei saisi leivän päälle kuin ylähuulta. Kun on tarpeeksi tapettu perheidylliä ja laitteistoa saattaa olla että muukin tulee mieleen. Eli unohtaa koko juttu.

jees h-valta

Niin tai näin mutta ainut toimi jonka ymmärrän aika välttämättömänä on varhaisperkaus. Mutta ei senkään laiminlyönti vielä aivan katastrofi ole. Kyllä siitä metsä kasvaa mutta muokkaajastakin ja maaperästä riippuen sitä vesaa sitten tulee enemmän tai vähemmän. Kaikkein puhtaimmat ovat itselläni muokkaamattomaan istutetut. Niissä ei paljon ylimääräistä ole.
    Silti lehtipuun kasvussa ei mainittavaa (kymmenen vuoden jakson) kasvueroa. Olenkin vakavasti harkinnut jopa muokkauksesta luopumista ainakin rehevämmillä mailla.

jees h-valta

Jos muokattuun (mätästettyyn) istutetaan lehtipuuta voidaan alue unohtaa metsänhoidollisten suhteen. Lehtipuu nousee sieltä aivan varmasti lähes sataprosenttisesti. Sekä istutettu että luontainen.
    Silti siitä harvoin tulee läpitunkematonta vitikkoa.
    Tämä olikin vaihtoehtoinen mielipide puuntakuinen vaikka itse ajattelet vain kuten yleistä on että uudistus tarkoittaa havupuuistutusta. Suorastaan havuhurmoksesta voisi puhua kun ei enää muuta edes nähdä eikä tiedosteta.

jees h-valta

Lähes asiattomana välihuomautuksena voin kyllä mainita että esim. minä olen erittäin mielelläni luopumassa mökkini puustosta.
    Ja kun metsäyhtiö naapuripalstalle tekee hakkuun sain kaupan samaan yhteyteen. Puusto, kun sitä on liikaa varjostaa tehokkaasti auringonvalon ja tuo myös varjosta ja kosteudesta pitävät itikat mukanaan. Minä en käsitä juuri ollenkaan kovin puustoisia mökkitontteja syystä että sinnehän mennään valoon ja nauttimaan aurikoisista kesäpäivistä. Muta makuasioistahan sopii kiistellä ja kun kiistellä halutaan yleensä myös rahan ansainta mielessä.

jees h-valta

Älkääs ny taas hölmöjänne ehdotelko!
    Kyllä se on jokaisen metsänomistajan aivan oma asia kasvattaako energia-vai ainespuuta. Kun emme edes tiedä mitä metsätalous suosii edes kymmenen vuoden saati sadan vuoden päästä.
    Saattaa olla kun oikein kimurantisti mennään niin ei edes kasva nk. ainespuu vaan lehtipuu saattaa olla ainut kun selviää esim. rajusti lämpenevästä ilmastostamme.

jees h-valta

Kyllä nuo metsissä ammatikseen koluavatkin aika rauhallisia on petojen suhteen. Kun ei niitä edes vahingossakaan pääse näkemään.

jees h-valta

Voipi hyvin olla mutta miksi ihmeessä tuollaista asiaa jonka todennäköisyys hipoo lottovoittotasoa pitää vatvoa ja kaahottaa?
    Murehditaan sitten kun se karhu edes päästään eka kerran näkemään. Hirviä kyllä näkyy lähes viikoittain.

jees h-valta

Kerrohan Taneli yksikin syy miksi sitä ei sitten voi olla ilmassa.
    Olen mielelläni ja unohdan mielelläni petoasian joten se on minulle ilmaa. Siksi voi kyllä sanoa että se asia on minulle pelkkää ilmaa ja pysyykin sellaisena. Toivoisin yleensäkkin mahdollisimman monelle samaa suhtautumistapaa. Kun unohdamme (paitsi asumusten lähialueet) niitä ei edes ole. Turha niitä kameroita on hysteriaa varten metsiin levitellä.

Esillä 10 vastausta, 20,801 - 20,810 (kaikkiaan 21,137)