Käyttäjän jees h-valta kirjoittamat vastaukset
-
Se viivästys oli kyllä puhtaasti molempien osapuolien yhteinen ajatus ja en itseasiassa mitenkään erityisesti kaikkia uudistuksiani pyri energia-asennon kautta kasvattamaan. Nytkin kyllä jätän nyt raivaamallani ne kohdat (ojanvarret) siihen asentoon että energiahakkuu on täysin mahdolllinen. Mutta nuo haavikkotaimetukset ovat kyllä selkeästi kolmen metrin taimivälillä ja myöhemmässä vaiheessa katsotaan ylimäärien suhde varsinaiseen kasvatuspuuhun. Sitähän tässä hiukan saa pelätä että muokkaus tuo lisätyötä niiden raivaamisessa.
Sitä on tehty nyt vasta noin kolmena viimeisenä vuonna.jees h-valta 15.7.2012, 20:13Niin, onhan se varmaan hienoa saada ”sulka hattuunsa” vai kukkako kun on onnistunut lopettamaan tuhatkunta ihmistä työllistävän yrityksen pohjois-suomesta. Mehän keksimme niitä sinne lähes joka vuosi. Mutta porotalous on kyllä niiiin tärkeää että kaikki muut elikot annetaan listiä koko kolkasta. Työllistysvaikutus lähes nolla. Ainoastaan oma (perheet) yleensä.
jees h-valta 15.7.2012, 20:02Tuohan siinä käsittämätöntä onkin kun väkisin yritetään vääntää puulaji joksikin muuksi kuin luontaisesti parhaan kasvupaikallaan jo olevan puulajin.
Mutta toki sillä on Miisua kuin muitakin metsätoimijoita työllistävä vaikutus.
Vielä saarikohteessa kaikkein käsittämättömintä mitä voi joku saada päähänsä.
Luulisi kyllä järkevämpiäkin kuusikkopaikkoja suomenmaasta löytyvän kuin lehtopohjainen saari.jees h-valta 15.7.2012, 19:55Mutta suorittava kun sitä pientäkään tippaa glyfostaattia ei tarvita ja voin vakuuttaa että kaikki taimikkoni on tarkastettu aivan virallisen Metsäkeskuksen metsäsuunnittelijan ja muutamissa kohteissa myös oikein tarkastajan versiona.
jees h-valta 15.7.2012, 19:01Tähän jatkan vielä senverran että minullehan tehtiin -99 vuonna metsäsuunnitelma Metsäkeskuksen toteuttamana.
Ja silloin he tarkistivat tämänkin kohteen ja löysivät täydennystarvetta siitä taimikosta. Alasta jonka olin jättänyt taimetuksessa kulku-uraksi traktorilla tehtävää poltipuuajoa varten.
Ja mikä hupaisinta täydennyspuulajiksi oli ilmoitettu kuusi!
Vaikka muu ala istutettu hybridihaavalle. Olisipa ollut järkevää.
No se täydennys tehtiin nyt sitten tänä keväänä kun satakpl. haavan tainta jäi pohjois-satak. taimetuksesta. Riitti mainiosti ja sai jopa hiukan jo tupata. Että tällaista neuvoa sitä tarjolla on ”virallisesti”!jees h-valta 15.7.2012, 18:52Tuossa huvitti kun kansanradiota kuuntelin kun joku isäntä oli jo huolissaan kun viherpipertäjät suojelee petoja ja ne tappavat hirvet, peurat ja kauriit maastamme sukupuuttoon.
Aika monensortin käsitystä tuntuu susien ja karhujen ynnä ahmojen ja ilveksien tehoista löytyvän.jees h-valta 15.7.2012, 18:40Viidessä vuodessa pitää saada aikaan jo viisimetrinen vakiintunut nuori metsä. Vadelmat on siellä jo varjokansaa.
jees h-valta 15.7.2012, 18:37Vähän tätä asiaa sivuten tuossa hetken mietein kun Metsäkeskus kutsui mukaan taimikonhoitokilpailuunsa. Olin kuulemma vuonna -98 jättänyt taimikonperustamisilmoituksen ja epäilivät että minullakin saattaisi olla tarvetta heinätä tai kaivella vattujen alta taimia. Olin vain siihen asti vilkaissut kutsua mutta nyt oikein aloin miettiä että mikäs hiton palsta minulla siinä vaiheessa on.
Sitten honasin että sehän on se josta juuri raivurilla aloin harvennella noin neljämetristä lehtipuustoa ojanpientareilta.
Muualla siinä onkin itse saroilla suunnilleen saman kokoinen hybridihaavikko joka nyt ei juuri mitään enää tarvii ja välitkin ovat suoraan kasvatussopivia. Myös silloin hakkuussa olin mukana lähes koko yön moton kopissa ja annoin aika selkeät ohjeet myös pienten alikasvoskuusten säästöön. Nyt ne ovat jopa 6-8 metrisiä kuitupuita. Alkoi ehkä jopa huvittaa ja hieman jopa ihmetyttämään tämä nykymetsänhoidon tuhtaus. Ja pitäisihän siellä tietty vielä myrkkyruiskunkin kanssa heilua. Mutta kun ei huvita tehdä asioista liian vaikeita. Alan pakitella tähän aikaan ennen kuin minua neuvoi yhtikäs ketään metsänhoidossa. Tuntuu vain sujuvan huomattavasti helpommin. Jopa muokkaus taitaa jäädä pois.
Tuokin vatukko johon silloin iskin taimet oli silloin jo karmea kun vanha omistaja oli vetänyt oikein kunnon päivänvalot rehevään pohjaan.jees h-valta 14.7.2012, 22:16Tuosta kyllä suorittavan kanssa samaa mieltä. Emme tarvitse tänne mitään ”kaikkea mikä liikkuu ampujia”.
En myös näe kovin tarpeellisena tuota MTK:n sauhuamista noista kaupallisista marjastajista. Kun ei kotoperäinen sakki niitä muuten kyllä nouki. Kuin silloin tietysti sinne änketään joukkoon kiukuttelemaan. Kai ne suomalaiset pelkää susia ja karhuja.
Kummaa kun ei ne elukat niitä thailandeja syö.jees h-valta 14.7.2012, 19:09No totta ihmeessä sopii ja tämä nostoksi sopiva.