Käyttäjän jees h-valta kirjoittamat vastaukset
-
Vai olisiko kulttuuri hiukan eri ja jos syödään kotimaassa koiria niin viikonvanha jänis saattaa olla kulinaristinen nautinto suorastaan. Myös sisäelimet ovat heille arkiruokaa.
jees h-valta 20.8.2012, 21:07Aika outoja vetelet puuntakunen. Nyt hakkuusäästö 50 milj. kuutiota. Mistä ihmeestä ne nyt niin hurjat markkinat löytyisi että noille touhuille edes ostaja löytyisi?
jees h-valta 20.8.2012, 20:15Kyllä kait päivitys aivan paikallaan on. On aika taantumuksellista väittä vanhaa metsälakia tämän ajankohdan lakiaineistoksi.
Olkoon sitten kenen tarpeista lähtöisin tahansa.
Eikö metsänomistaja sitten muuta osaa kuin pelätä muutosta?jees h-valta 20.8.2012, 19:32Tuo sahausajatus varmasti sopii päällisin puolin terveiden ja hyvälaatuisten runkojen ajatukseen. Niitäkin on todella paljon.
Hirvistä en huolta kanna koska uusi vesoitus on mieletön ja aita ympärillä säilytetään vielä seuraavaankin polveen joka toki myös kasvatetaan (sille jälkipolvelle tietty).
Luonnon omatuotantona olen jonkinverran metsähaapaa myynyt ja siitäkin olen saanut täällä kuituna aivan huikean hinnan. (Varmaan kohteliaisuudesta). Nytkin muutama tukkikokoinen löytyy mutta laatu aivan arvoitus. Nyt tuli puoliysin uutiset. Pitää seurata tiiviisti muailman kummajaisia.jees h-valta 20.8.2012, 19:22Huh, nyt tulikin hiukan enemmän vastattavaa.
Juuri kuuntelin metsäradion haastattelemaa Tapion metsälain muutostyöryhmän jäsentä ja uuteen lakiin on tulossa väljennys entistä useamman puulajin soveltuvuudesta kasvatuspohjamääritelmiin. Joten väliinputoaja taas tietenkin olen.
Sitten tuo uudistusasia. Tuo käsitys mielestäni on täysin ristiriidassa oman saadun tiedon kanssa tuosta seuraavan sukupolven huonommasta kasvusta. Juuri päinvastoin pitäsi olla.
Sehän uudistetaan nimenomaan juurivesoista ja saa silloin alkuunlähtöön voimaa laajasta vanhan puun juuristosta. (lähde: satu holm: haavankasvatus ja käyttö) Tuo on ollut todennettavissa myös jostain syystä vioittuneiden emäpuiden tuottamien juurivesojen hurjasta alkukasvusta. Harvennus-ja valikointivaraahan piisaa. Mitä puiden laatuun nyt tulee en ole kaatanut vielä ollenkaan.
Ainoastaan majava kaksi eri h-haapaa kaatoi. Nekin jätin maastoon ajatuksella että jos vierailee uudesti kävisi niihin kiinni. Ei ole enää näkynyt. Niissä aivan ok-kanta sen mitä taltatusta sai selkoa. Laadussa saattaa yhdessä vuosierässä olla kirjavuutta taimiaineksen mukanaan tuoman sienitaudin myötä. Aiheutti koroja ja mustan töhnän valumista joistain oksajuurista. Metlan mukaan vähäinen haitta. Lähetin näytteet heti huomattuani vian.
Suositus ettei sen erän paikalle kasvata juurivesoista enää uutta polvea. 2001 kevään noin hehtaarin mäkirinteet peltoheiton ympäriltä. Jatkan seur.siv.jees h-valta 19.8.2012, 20:51Jos pääsen valtuustoon pidän yksityisen metsänomistajan puolta myös siellä ja kustannustehokkuus on asia josta olen jo viimekaudellakin ääntä pitänyt. Myös tällöisen pakkomaksun ha-osuutta olen ollut puoltamassa pienemmäksi. Suoraa rahansiirtoa metsänomistajalle siis. Viis siitä tarviinko itse mhy:ltä mitään.
Ne ketä tarvitsevat saavat minulta myös aika monenlaisia kehitysehdotuksia, veloituksetta.jees h-valta 19.8.2012, 20:22Tarkistan vielä tamperelainen tuon Stihlin typen kun käyn pojan tykönä.
Hän nimittäin aikoo laittaa sen jälleen sahauskuntoon aika monen vuoden hylyn jälkeen. Jompi kumpi 034 tai 038.jees h-valta 19.8.2012, 18:58Ei se Iron ole jos ei tee päivää metsätöitä.
Minä olen aloittanut sahaukset Stihlin 038 AV-elektronicilla ja se tappoi nuorenmiehen tehot alta päivän. Kone ei hyytynyt, tarjosi mimmoiselle pöllille vaan.
Mutta molempien käsien hermopinne on sen sahan jälkeen leikattu noin kymmenen vuoden väleillä.
Joten Iron, jos on liikaa virtaa myy se vaikka paikalliselle sähköyhtiölle mutta älä ala tappamaan käsiäsi hullunison koneen kanssa.jees h-valta 19.8.2012, 18:52Puuntakunen sekoittaa nyt firmat ja välikädet.
Mikään pakko ei ole lvi-alallakaan käyttää välikäsiä (tukkuliikkeitä)kaupanteossa.
Suoraa kauppaa voi ja pitää pystyä tekemään. Ostamme paljon suoraan valmistajilta ja maahantuojilta tavaraa myyntiin.
Ja vaikka sielläkään ei asioista oikeilla argumenteillä juuri puhuta julkisemmin niin kumma kyllä ne tukkurin välistävetoprosentit siirtyvät kummasti meille eduksi.
On jopa Satakunnassakin lvi-tukkutoiminta aika kriisiytyvässä vaiheessa johtuen juuri näistä lisääntyvistä suorankaupan tekijöistä.
Samanaikaisesti tukkurit repsahtelevat omista periaatteistaan myyden mitä kummemmilla verukkeilla tavaraa suoraan asiakaskentälle.
Murrosta elämme ja välistävetäjät tulevat harvenemaan.jees h-valta 19.8.2012, 11:59Vielä yksi tärkeä pointti: Nyt viimepäivien hinnoilla saisin reilu kymmenen vuoden kasvatuksella hehtaarilta vuosituloksi muutettuna vähintään 150 euroa josta on jo pois alkumenot eli tamet ja suojat. Kyllä sillä ilmaiset aitavärkit (Riistakeskus)silloin tällöin tarkistelee. Tämä pelkän energian mukaan….