Käyttäjän Jätkäpätkä kirjoittamat vastaukset

Esillä 9 vastausta, 141 - 149 (kaikkiaan 149)
  • Jätkäpätkä

    Kyllä se jätkä on nuo vemputus hommat aivan eriasia kuin että aletaan näin keväällä kunnon mahlaiseen koloon painelemaan, kyllä siinä pitää käyttää koko kalua, jotta alkaa mahla kunnolla lentämään. Kyllä sen kuulee jätkä äänestä kun työ alkaa tuottaa tulosta ja jälki on nautittavaa.

    Jätkäpätkä

    Itse olen sahannut 192 kevyellä stihlillä yli 500 kiintoa hankintapuita. Järeitä ylispuu tukkeja yli 100 kiintoa. Suurin puu tyvestä yli 70cm vähän soikio haarapuu johon piti sahata sahanmentävä kaatokolo, jotta laippa ylti läpi, kiertää puu ympäri sahaten ja vielä keskeltä oli 5cm kiinni ja ihan hyvin sen puun selvitti, kunhan vain muistaa ettei paina sahaa puuhun niin kokoajan puru lentää. Kokematon ei sahaa sen nopeampaa vaikka olisi 50 kuutioinen saha käytössä. Noin isojen puiden kaadossa on oltava kokemustakin ja huolellinen. EI SE KOKO VAAN MITEN SITÄ KÄYTTÄÄ SANOI METSURIN MUIJAKIN. Tosin hinnaltaan 192 tilhi on isomman sahan luokkaa. Ei tuollaiseen käyttötarpeeseen kannata suurinta huskua ostaa.

    Jätkäpätkä

    5 kiintoa tukkia ja 15 kiintoa kuitua kelpaa hyvin ainakin metsäliitolle kun tuttu ostaja tietää että laatu on hyvä. Ostaa kesälläkin.

    Jätkäpätkä

    Ei se taida motokuskikaan 40k € saada? Taitaa olla enemmän 20-30 välillä? Tehtaassa kun on 10 vuotta, ei ilman ylitöitä yli 25 saa ja kun 10 vuoden jälkeen varovasti kysäsee palkankorotusta niin 5 senttiä saa lisää, arvostus ja työhalut tapetaan heti kättelyssä. Palkkaa reilusti tärkeämpänä pitäisin työssä viihtyvyyttä ja mieluista ympäristöä, kun on epäviihtyisä työ siinä menee terveys ja ei elä edes eläkkeelle asti.

    Jätkäpätkä

    Heittipäs se ihmeellisiä merkkejä tuohon.

    Jätkäpätkä

    Pitkälti samat ajatukset työstä kuin Metsuri motokuskilla, seuraavaa en kuitenkaan ymmärtänyt? <span style=”color: #000000; font-family: CloisterOldStyleSB, Garamond, Times, ’Times New Roman’, serif; font-size: 18px; line-height: 22.2857151031494px;”>Työstä muodostuu normi ”auton -/ tavarankuljettajan ” tehtävä. Mitä perheellisenä työ ja vapaa-aikoihin tulee niin kuten sanoin tehtaassa 3-vuoro työssä kun on niin sitä on kaksi viikkoa kolmesta käytännössä pois kotoa. Sen yhden viikon nukut päivät ja muutaman tunnin jonka ”valvot” olet horroksessa, seuraavan viikon on väsynyt edellisestä ja puolestapäivästä iltamyöhään töissä, ainut viikko on aamuvuoro jolloin on elävien kirjoissa. Kylläpä siinä jää lapset ja koti vaimon harteille. Minua ei haittaisi herätä aamulla 4 ja olla 14-15 töissä tai mennä 14-15 ja olla puoleen yöhön, kunhan jokseenkin saisi johonkinväliin yöstä torkut ottaa, silloin se on säännöllistä verrattuna tehtaassa 5 iltaa, 5 aamua, 5 yötä systeemiin. Mitä maisemakonttoriin tulee niin onhan se vähän viihtyisämpää katsella hakkuuaukkoa, suota ja harvennusta, vesisadetta, räntäsadetta, aurinkoa, haistella vastakaadetun metsän vastustamatonta tuoksua, kuin katsoa 10 vuotta päivästä toiseen samaa harmaata betoniseinää tai punaista koneen kylkeä, työntömittaa, peltorit päässä nuokkuen. Mitä yksinäisyyteen tulee niin kyllä ne tehtaassakin on nopeasti nähty samat happamat naamat kaikilla kuulosuojaimet päässä, taukotuvassa 9/10 on naama puhelimen ruudussa, itse on se yksi ihmetteliä jota ei niin älylaitteet kiinnosta, ei sielläkään aina tahdo edes juttuseuraa löytyä.</span>

    Jätkäpätkä

    Hyvin pitkälle juuri se lasikoppi ja sieltä avautuva näkymä työympäristöön houkuttelee alalle. Kolmikymppisenä maatalon poikana yli 10 vuotta tehtaassa 3-vuoro työssä terästä työstäneenä ei enää päivääkään viitsisi tuonne tehtaaseen mennä, kyllä se on nähty. Kuluneet nivelet alkavat olla leikkausta vailla, vuorotuksesta johtuen olet 2/3 viikkoa pois pelistä, yhden viikon, aamuvuoro olet normaali. Yhden nukut päivät ja aamuyöstä valvot tulitikut silmissä, koitat samalla ottaa millin kymmenys ja sadasosista selvää. Yksi asia on kuitenkin positiivista, palkka, se pieni tessin mukainen, sen perään ei ole koskaan tarvinnut kysellä. Pöllimetässä ja muissa maataloushommissa meni koko nuoruus, omaakin hankintahakkuuta tehnyt ja koneita joskus kylmässä ja märässäkin korjanneena, lehmää jouluaattona poijittamassa tai aamuyöllä navetan vesiputkea korjaamassaa. Oli se sentään vaihtelevaa ja kuitenkin 95% mukavaa.

    Jätkäpätkä

    Tuossa on aika mietteliääksi pistävä esimerkki työstä, eikä tuossa taida edes olla -30 asteen pakkanen?

    Jätkäpätkä

    Eikös nykyään jo jossakin ainakin john deeren ajokoneessakin ole hytti joka kelluu, eli ei edes tiettyyn asteeseen asti kallistu ja kääntyy kuormaajan mukana? Tietysti ennen ovat olosuhteet ohjaamossa olleet perseestä työskennellä, mutta harvemmin nykyään enää näkee muitakuin 8 pyöräistä ajokonetta tositoimissa. Tietysti on työ kuin työ niin asenne pitää olla kohdillaan, mutta paljon kuulee että palkka on 10€ ja yötäpäivää ajetaan, jatkuvaa tappelua koneiden kanssa. Siksi kiinnostaa mitä se todellisuudessa on.

Esillä 9 vastausta, 141 - 149 (kaikkiaan 149)