Käyttäjän Jätkäpätkä kirjoittamat vastaukset
-
Meillä ei juurikääpää eikä muitakaan kuusen tauteja ole, kantokäsittely aineiden kantaminen metsään näillä korkeuksilla on niin turhaan hommaa kun vain voi olla. Kun alikasvosta säästellään, otetaan huomioon onko maaperä kuuselle sopiva, kun päätetään säästää metsään ei päästetä kuin mies ja moottorisaha, ei motoja eikä vinssejä. Kun kaadetaan niin karsitaan siihen paikkaan ja kaikki vaurioita saanut alikasvos poistetaan viimeisenä, tehdään riittävän leveät ajourat jotta alikasvos ei vaurioidu ajaessa. Varmasti syntyy lahoa jos motolla kaadetaan ja vedetään rungot oksineen uranvarteen, jätetään vaurioitunut puusto korjaamaan haavojaan. Myös kasvupaikka vaikuttaa lahoon, kuusi eikä koivu kasva terveenä kovin kuivassa paikassa
Jätkäpätkä 7.4.2019, 11:22Eihän se hakkuu motolla maksa paljon mitään, varmaan 3,5€ siitä ei yrittäjä paljoa saa, mutta kun ne puut eivät itsestään hyppää tienvarteen ja tarvitaan myös ajokone jonka kiintohinta onkin sitten vähintään 12€. Jos hakkuun yhteydessä otatkin 10 kiintoa koivua polttopuuksi ja ajatat nekin tienvarteen, tulee 150€ lasku postilaatikkoon. Jos ajokalusto löytyy itseltä niin ei kannata muutakuin kaadattaa ja ajaa itse.
Jätkäpätkä 6.4.2019, 23:49Ei jätkä kaikki alikasvos ole yli 60 vuotta vanhaa, tai en ainakaan usko jos nelimetrinen alikasvos kuusi kasvattaa joka vuosi likelle puolimetristä latvaa? Kasvavahan alikasvoksen pitää olla. On kummallista miten reheviltä kankailta motomiehen toive on alikasvoksen raivaaminen ennenkuin männikkö hakataan pois, vaikka hyviä kuusia olisi lähdössä runkoluvultaan reilusti enemmän kasvamaan kuin poistettavia mäntyjä on. Muutenkin motohakkuussa näyttää olevan kummallinen piirre sekametsän postamiseksi, jos on 10 kiintoa kohtuulaatuista koivua hehtaarilla ja loput 60% mäntyä ja 40% kuusta niin ei ainuttakaan koivua jää vaikka monimuotoisuuden turvaamiseksi pitäisi jättää kaikki koivu. Melko lailla harva männikkö jää jäljelle vaikka kuusikolta näytti.
Jätkäpätkä 6.4.2019, 14:18Mustarastas pari, töyhtöhyyppiä, joutsenet, Kurki, peipposet ja monia tuntemattomia lintuja on jo tullut. Nyt alkaa olla viimehetket laitella pienten kolopesijöitten pöntöt kuntoon tai rakennella uudet, pöllöt jo ovat pesäpuuhissa.
Jätkäpätkä 6.4.2019, 09:24Eihän se mikään vihreä ole joka omistaa diesel auton ja matkustaa. Onko vihreissä edustajissa ainuttakaan joka ajaisi sähköautolla, ei matkustelisi eikä söisi lihaa, ei pyyhkisi hanuriansa kaikkein pehmeimpään lambiin. Ei niitä taida olla. Olihan se yksi vihreä edustaja joka lentokoneessa rettelöi matun palautusta vastaan, aiheutti lennon pakkolaskun takaisin samalle kentälle, eihän yhtä vakavaa ympäristörikosta tavallinen ihminen saa aikaiseksi tekemälläkään, sen verran paljon lentokone saastuttaa. Pääkaupunkiseudulla ja muualla kaupungeissa missä sähköautoilu ja joukkoliikenne on mahdollista pitäisi kieltää diesel autoilu, maaseudulla tämä ei ole mahdollista vielä vuosikymmeniin.
Jätkäpätkä 5.4.2019, 22:58Kyllähän se Ilmasto krapula iskee heti, vaikka kyllä mielestäni ilmastopolitiikassa on jotain perääkin, jotakinhan on tehtävä, sähköautot ovat tulevaisuutta, mutta ei mitenkään mahdollista laittaa aikarajaa polttoainekäyttöisten autojen kieltämiseksi, se ei vain syrjäseuduilla onnistu. Metsien hakkuita ei merkittävästi tietysti voi lisätä, mutta hoitovelvoitteilla olisi metsät pidettävä kasvussa jotta hiilinielu kehittyy oikeaan suuntaan, jatkuvaa kasvatusta lisättävä missä se on mahdollista. Maataloustukia kohdennettava järkevästi, on täysin käsittämätöntä että sellaisia turve ja hiekka maita on hakattu ja hakataan vieläkin pelloiksi, jotka eivät koskaan tuota satoa, mutta tuet saa, pelkkiä paskan levitys alustoja ovat. Näitä on kymmeniä tuhansia hehtaareja jotka olisi pitäneet istuttaa metsälle jo vuosikymmeniä sitten tai jättää kääntämättä pelloiksi, olisi hiilinielukin huomattavasti isompi ja varaa hakata. Vesistöjä on suojeltava entistä paremmin ja muovin käyttöä vähennettävä rajusti. Tietysti näitä ei voi muuttaa kerralla, siksi on oltava aivan oikealla jotta pysyy keskellä eikä luiskahda vasempaan laitaan.
Jätkäpätkä 4.4.2019, 19:50Minusta tuo ei onnistu monellakaan työmaalla eikä tuon videon metsä oikein näytä ensiharvennus leimikolta, tuossa jäljellejäävä puusto on jo tukin parin puuta ja poistettava kapeaoksaista alikasvos riukua. Tietysti omat hakkuut ovat jo pitkään olleet myöhästyneitä toisen harvennuksen hakkuita joissa poistettavat rungot ovat olleet 4-6 kolmimetrisen kuidun runkoja, kuuset ja koivut toisiinsa kiinnikasvaneita jolloin kaatosuunta on varsin rajattu.
Jätkäpätkä 31.3.2019, 09:29Jaa, olihan se tuossa eri videolla
Jätkäpätkä 31.3.2019, 09:24Missä se rane2 se polttopuu tuossa tulee? Ei näy yhtään klapia. Jos tuota kaatoa meinaat niin mielekkäämpikait on tehdä moottorisahalla ja kuunnella välillä linnunlaulua kuin tuollaisella kohtuuttoman hintaisella sitkuttajalla säheltää.
Jätkäpätkä 31.3.2019, 08:52Voisi kuvitella että ainakin ympäristöteko tänäpäivänä on tuoda polttopuut huoneelle viimeistään edellisenä iltana, eivät edes savua poltettaissa ja palaminen aivan eri luokkaa kuin justiin pakkasesta kannetulla. Joskus jossakin illassa asiantuntia kertoi että kuivatun polttopuun kosteudesta voi poistua vielä jopa 20% kosteutta jos tuo vaikka vuorokautta ennen polttamista puut huoneelle. Ja kosteitahan ne ovat kädellekkin kun pakkasesta kantaa sisälle ja kokeilee. Pahimpia ovat nämä jotka kantavat ulkoa ja laittavat puut muutama päivä aikaisemmin lämmitettyyn uuniin lämmittelemään että on aamulla kuivat puut sytyttää, sitten ihmettelevät miksi ei tahdo vetoa olla, no ei tietenkään kun koko takka ja piippu on kosteampi kuin kesän jäljiltä. Joku on piippuimurinkin laittanut aivan turhaa tuollaisen tuuskauksen seurauksena. Tietysti ennenaikainen syttymisvaarakin on.