Käyttäjän Jätkä kirjoittamat vastaukset
-
Moottori ei juurikaan suojaa, ei ole kaksinen tilanne, kun moottori tulee ohjaamoon ja murskaa jalat. Volvossakin on jo iät ja ajat moottori suunnilleen kiskoilla, joita pitkin se luistaa lattian alle.
Volvoissa on mahdollista, että taka-akseli vetää pelkällä sähkömoottorilla ja etuveto on polttiksella, minusta se on hyvä ratkaisu.
Jätkä 22.12.2023, 18:57Minkä takia terän pitäisi pyöriä väärinpäin – ja miksi pakoputki pitäisi olla eri suunnassa mahaan nähden?
Jätkä 22.12.2023, 18:36On minullakin ollut käytössä (ei oma) -sellainen saha, joka täydellä tankilla aloittaen hyvinkin toimi kuusen kaadon ajan ja karsintaa pari metriä, kunnes sammui. Ihmettelin hyvän tovin, että mikä tuli, kunnes hoksasin katsoa tankkiin, joka oli tyhjä. Olihan siinä pieni tankki, mutta se oli myös todella raskasruokainen peli.
Jätkä 22.12.2023, 18:13Lohko hajoaa, kun saha ei ota täysiä kierroksia!
Jätkä 21.12.2023, 20:28Älkää nyt sotkeutuko tuohon kylmän sahan buuaamiseen. Jos saha ei kylmänä buuaa, sillä ei lämpöisenä sahaa isä-tappajakaan. Vai mitä mieltä olette, kun sahan ryntäyskierrokset suositellaan säädettäväksi vaikka 14 000 r/min. jakylmänä hyvin kiihtyvän sahan ryntäyskierrokset nousevat kymppitonniin?
Se neulaventtiilin kovakumikärki hakkautuu paljossa käytössä, siihen syntyy olkapää, se alkaa hieman vuotamaan, jolloin ”himosammuttelijat” joutuvat kuseen lämpöisen sahan kanssa, kun neula kusee ja seos menee niin rikkaaksi, ettei moottori lähde käyntiin. Kulunut neula ei koskaa pihistele bensansaantia, vaan antaa säätökammioon liikaa. Painemittarikaasuttimen pistukkaan ja mitataan neulan pito. Sen tulisi olle n. 0,8 baria, ellei ole hiljan muutettu.
Jätkä 21.12.2023, 20:07Pavekka kysyi Faktojen perään. Tässä yksi pikakoe – ja on faktaa.
Kokeilin akkusahaa. Jäinen koivu, tyvileikko n. 20 cm. Akku 4 Ah. – 16 leikkoa, kun klapin mittaisia paloja, oli viimeinen leikko n. 15 cm.
Aikaa vajaa 10 min.
Jos aletaan urakkatahtia vähänkään työstämään, pitäisi ainakin 6:n Ah:n akkuja olla kymmenen kpl a` n. 200 €. Jokaiselle akulle vakiolaturi, taikka useampaa akkua kerrallaan lataava pikalaturi, muuten suttaantuisi yö lataillessa akkuja.
Jätkä 21.12.2023, 08:24pihkatappi:” Kerran tuota neulaventtiilin nousua hiukan muokkasin, kun vanha 254 m-saha ei nostanut bensaa ollenkaan.”
Kaks-viis-nelosen kaasuttimen kalibrointi oli niin perinteistä hommaa, että sen osasin tehdä minäkin. Sen aikakauden Huskuissa oli tyrkyllä kaasutinta, joissa oli kierrosluvun rajoittamiseksi ylimääräinen suutin, joka antoi niin paljon bensaa, että vaikka H-suutin oli täysin kiinni, saha vain turisi.
Sahakauppiaat vaihtoivat niihin takuuseen uusia kaasuttimia, mutta sen suuttimen sai tukittua ihan omin keinoin ja saha tuli heti kuntoon.
Neulaventtiilit eivät ole olleet ongelma, kuin tiiviyden takia. Kun neulan kärki kuluu, se alkaa vuotamaan ja kaasutin tulvii. Neula kannattaa silloin vaihtaa ja säätää keinuvivun asento, joka voi olla kahdella eri tavalla: Jos keinuvipu on upotettu säätökammion pohjaan, vivun kärki kammion pohjan tasolle. Taikka jos kärki on pohjan yläpuolella, sen tulee olla kammion laitojen kanssa samalla tasolla.
Jätkä 20.12.2023, 20:09Maantieto on myös sellainen oppiaihe, että se auttaisi joskus jopa itse keksimään, että on jonkun Terroristivaltion ”etupiirissä”, jota se valtio on himoinnut satoja vuosia.
Emme voi Suomea siirtää, siksi nanha komento”Lisää rautaa rajalle” – ja paremmat tykit ja tykkihenkilöt kuin RyZZillä koskaan. Kyllä Suomessakin saadaan sorvit pyörimään, kun pitää tykeille murkuloita sorvata.
Keskeytymättömään kolmivuoroon sorvaajat, niin johan alkoi syntyä meilläkin sekä 152 – että 155, ja jopa 122 millisiä kranaatteja. Ukrainakin tarvitsee niitä, joten antaa raudan hieroa.
Jätkä 20.12.2023, 15:23Painotus sanalla VOI. Jos neulaa säätämällä voi vaikuttaa kierroksiin ja tehoon, täytyy keinuvivun asento määritellä äärettömän tarkasti.
Pitäisin myös tuossa säätöruljanssissa tärkeänä käyttää varvikelloa, että tehtaan suosittelemia kierroksia ei ylitettäisi kovasti pelkästään seosta laihentamalla / rikastamalla.
Virittäminen on kokonaissuoritus, jossa pitää kaiken sopia kokonaisuuteen. Jos lisätään ruokkimista, on lisättävä myön hapensaantia, on hoidettava koneen hengittäminen, sytytys ja pakokaasut vastapaineineen. Kun ne kaikki on kohdallaan, niin vakion tehoja voidaan nostaa hyvinkin kaksinkertaiseksi, jopa yli.
Jätkä 17.12.2023, 19:26<p>Listat tehdään oksattomasta – ensisijaisesti männystä ja aihioiden pitää olla aika pitkiä, ellei sitten tehdä pätkälistaa, jossa on oksat pätkitty pois ja sormijatkettu jopa vain kolmenkymmenen sentin pätkiä. Sellaiset ovat nolon näköisiä, ellei niitä ole maalattu peittävästi.</p><p>Virheettömästä haapatukista tehdään esim lämpökäsittelyllä upeaa tavaraa – eikä ole halpaa.</p>