Käyttäjän Jätkä kirjoittamat vastaukset
-
Tolopaisella on näköjään omanlaisensa tulkinta sotahistoriasta.
Jätkä 21.1.2024, 20:31Jos Ryzzät voittaa, tietää se valloitusretkien jatkuvan rajanaapureiden maista. Lännellä ei ole varaa antaa terrorismin levitä, se täytyy tuhota, maksoi mitä maksoi.
Jätkä 21.1.2024, 20:26Mutta jos vielä nytkin on joillakin käyttäjillä mysteeri bensasuodatin ja sen tukkeutuminen, niin sanoisin , että ainakin vähän paremmissa sahoissa tulee koneen mukana sen verran paperia, että lukutaitoiselle selviää, että joskus on hyvä vaihtaa esim bensiinisuodatin. Normaali mittaribensassa on sen verran etyylialkoholia, että vesi ei pääse jäätymään, mutta suodatin olisi kuitenkin toisinaan vaihdettava – ei ole kustannuskysymys.
Toinen suodatin on ilmansuodatin, joka pitäisi puhdistaa puupölystä päivittäin. Näin talviakaan saha pakkaa huolellisessakin käytössä hotkaisemaan lunta imuilman joukossa. Kokeneet käyttäjät oppivat pikkuhiljaa, että sahaa ei upoteta pulverilumeen, ellei ole ihan pakko. Imuilmalle on ammattisahoissa aina talvipalikat, joista myös on maininta käyttöohjeessa, on talvisuodatinta ja maskinsuojaa, joita ainakin minä suosittelen käyttämään ohjeen mukaan.
Aikoinaan noita oli vain Ruotsalais-sahoissa, mutta nykyään jopa Japanilaisissa ammattisahoissa.
Tiedoksi, että jotkut verkkosuodattimet päästävät joskus lunta läpi ja aika pian imukaulan kohdalle mäntään tulee leikkausjäljet. Se on vaan uskomattoman kovaa tuo lumikin.
Puristus: Kun saha on maassa, otetaan käynnistyskahvasta kiinni ja nostetaan siitä rauhallisesti – Jos saha ei nouse , kun narua on kolmekymmentä senttiä ulkona, niin moottori on liian väljä käyttöön, vaikka sen saisikin käyntiin. Jos sylinterissä ei ole kynteen tuntuvia naarmuja, riittää korjaukseksi uusi mäntä ja ehkä hoonaus hooniharjalla.
Jätkä 21.1.2024, 16:14Ehdottomasti pitää heittää – ja kauvas!
Jätkä 20.1.2024, 14:13Panu. Sinulla ilmeisesti on sellainen harvinaisuus?
Jätkä 17.1.2024, 20:42Tolopainen:”Ensimmäinen oli Panasonic, mutta siitä puuttui sulatusvastus kennon alapuolelta. Jäätyi pahasti talvella.”
Laitteesi ei ollut kunnossa!
Jätkä 16.1.2024, 20:59Surkeampi mönkkäri on kuin Vimek, vaikkakaan Vimekilläkään ei saa kuljettaa puita tietä pitkin.
Liikennetraktori kulkee melko reippaasti tielläkin. Kunnon nosturilla nousee koura tarvittaessa hyvinkin korkealle. Oksa – ja risukuormat traktorin peräkärryyn menevät mukakasti – onhan noita ajeltu.
Lelut on leluja. Yksi vaihtoehto olisi maastokuorma-auto, jos koko maakunnan tontit pitää hoitaa.
Jätkä 16.1.2024, 19:09Itämaan Ihme. Tonttihakkuisiin maataloustraktori, jossa on kunnon nosturi. Siihen Motokoura ja vaihdokiksi tavallinan koura. Sillä saa peräkärryssä siirtää puita tietä pitkin jne.
Jätkä 16.1.2024, 18:56Kyllä pikkukoneet tulevat hakkuukoneiksi, mutta ne ovat robotteja, jotka tekevät pyöreitä vuorokausia metsässä.
Niitä voi olle samalla työmaalla useita – ja yksi ihminen on niitä valvomassa kerrallaan. Jos sellainen kone hakkaa kaksi kiintoa tunnissa, on se 48 kiintoa vrk. Se on enskassa aika hyvin.
Jätkä 16.1.2024, 18:46mehtäukko. Tietenkään et ole koskaan nähnyt kunnollista tukkimetsää. Mutta selitäppä, kun on kuusitukkirungot niin suileita, että laadukasta tukkipuuta on yhteen pötköön 29 – 32 metriä.
Käytössä kaikki mitat 31 – 61 skaalalla.
Ainuttakaan ”katkaisukohtaa” ei rungoissa ole. Sinäkö hutkisit kolmiykkösiä kaikki, vai nerokkaasta neljäysiin asti kaikkia mittoja?
Oletko ihan järjissäsi vaiko vain kännissä?