Käyttäjän Jätkä kirjoittamat vastaukset
-
Minulla oli Metsähallituksen yleissilmäilykartta, johon oli merkitty kaikki palat, mitä metsähallituksella oli ja väitän, että niitä tiloja on etelä-suomessakin uskomattoman paljon.
Metsästysseurat tietävät ne kyllä lähes kaikki ja ovat ne vuokranneet. Se, että nuolukivet ja ruokintapaikat ovat väärissä paikoissa, johtuu pelkästään laiskuudesta.
On toko porkkanasäkin ja leipäkuorman vieminen katokseen kova homma, jos ei pääse autolla viereen, mutta onhan metsästäjillä Kömpijöitä ja Kelkkoja runsaasti.Jätkä 6.6.2016, 06:12Sellu – ja paperitehtaat tekevät nykyään mittauksen koneellisesti, eli kuormassa oleva lumi ja jää jäävät mitassa pois.
Se on takuulla tarkempi mittaus kuin tienvarressa tehty ponomittaus.
Raakkitukkia ei kannata tehdä juuri lainkaan, mutta jos ei isommassa erässä ole yhtään raakkia, on kuitupinoon mennyt tukkia.
Tämä on varmaa.Jätkä 5.6.2016, 21:15” /Palvelut/Profiili/?userId=3236
RE: Raivaus-sahojen,1.pyssy.
Voi voi…Sahakauppiaat myy samaan hintaan Tilhin raivurin Huskin valjailla, valinta on vapaa…
Ripustinkoukku pitää kyllä vaihtaa kestävämpään aika pian 🙂 …
Lähetetty: 3 h, 33 min sitten
Lähettäjä: oksapuu ”Sittenpä sinulta puuttuu enää kunnollinen HVA-raivuri!
Jätkä 5.6.2016, 17:18”Ehän minä varsin pelekästään tilihistä puhunukkaa ku maenihin tuon par vuoskymmentä. Mulla on kymmenise vuotta vanahat tilihin valjaat ja voen tojeta että lantijohihnoo kirimällä ja olokahihnoja löösyttämällä ne ee ennee kanna olokapäestä.
Sittä on vielä asija erikseen nämä oikeesti uuvet tilihin valjaat…
Lähetetty: 22 min sitten
Lähettäjä: Petkeles ”
Voan niissä valijahissa ei ou lantijovyöötä, niissä on vuan mahavyö.
Näessä uusissa on jo matkittu HVA:n valijaita voan ei ole mallisuojan ja patentin takia kaekkija hienovuksia uskallattu varastoo.
Siksi ne ej toemi niinku pitäisi toemija.Jätkä 5.6.2016, 12:25Tilhillä oli ensimmäiset ”mukavuusvaljaat”, joissa sa roikkui ja roikkuu vieläkin olkapäiden varassa.
Nuo ”uudet” valjaat eivät ole olleet markkinoilla kahtakymmentä vuotta.Jätkä 5.6.2016, 11:37Hyvällä pohjalla koivu kasvaa niin rajusti, että viisi vuotta alkaa olla liian harva käyntiväli. Käy äkkiä niin, että aarin reikää ei enää löydäkkään.
Jätkä 5.6.2016, 08:03Jos kysymys on hieskoivuista, niin sama tiheys kuin männylle, eli 50 neliön ympyräkoelalle kymmenen runkoa. Koska kyseessä on hies, voi lukema olla 11,5 runkoa.
Jos puut ovat raudusta, 1500 -1600 r/ ha. Keskimääräinen puuväli 2,5m.Jätkä 4.6.2016, 19:34Jo HVA:n oranssitkin valjaat olivat sellaiset, että niistä löytyivät säätövarat ruholle kuin ruholle.
Pienin sahuri meillä on ollut kymmenvuotias poika, jonka pituus oli minua napaan, paino alle 40 kiloa.
Suurin on ollut yli kaksimetrinen 140 kiloinen – ja molemmille on löytynyt säädöt hyvin.
Trio balanssi valjaat siirtävät sahan painosta suurimman osan lantiolle, jollainen minua selkävammaisena auttaa huomattavasti.Kun HVA:lta tuli ensimmäiset 50 kuutioiset raivurit, se nykäisi muilta R-sahajen valmistajilta maton jalkojen alta ja matka on jatkunut voitokkaana uusien mallien varassa.
Sen sahan kanssa hypistelijät polttivat kytkimet nopeasti loppuun antaessaan terän pysähtyä alvariinsa. Kun pitää koneessa kierrokset aina vähintään kymppitonnissa ja sahatessa tallan pohjassa, niin kytkimet ja kulmavaihteet kestävät kyllä.Jätkä 4.6.2016, 12:45Suolakivien ”Pyhä” tarkoitus on ollut houkutella hirvet pois maanteiden laidoilta, eli periaatteessa kauas korpien kätköihin.
Hirvet kun ovat ”Valtion lehmiä”, niin ne pitäisi saada kasaantumaan valtion maille, eli sinne nuolukivekset ja riistapellot ja ruokintapaikat.
Metsähallituksella on myös oivalliset metsätieverkot, joiden hyväksikäyttö jahdin aikana ja ruhojen siirtämisessä olisi hyvä apu.Jätkä 4.6.2016, 08:39Hyväksyttävä taimimäärä on: – Mäntyvaltainen taimikko 1300
Kuusivaltainen taimikko 1200
Lehtipuuvaltainen taimikko 1000 r /ha.
Puulajeina hyväksytään Mä, Ku, RKo, Hies, Haapa, Vaahtera, Tervaleppä, Tammi, Kynäjalava, Vuorijalava, Lehmus, Saarni ja Siperian lehtikuusi.
Esim hieskoivua saa olla taimikossa täydentävänä 20 %
Kyllä männyntaimet voidaan laskea täytenä kuusentaimikossa.
Lähes aina viljelemätön aukko ei olekaan aukko kymmenen vuoden ikäisenä, vaan kiireellisesti perattava taimikko.
Pari rauduskoivua aukossa takaavat pienekin maanpinnan rikkomisen jälkeen riittävän jälkikasvun.
Siperian lehtikuusi on myös aika tehokas lisääntyjä, kun kunttaa on vähän rikottu.