Käyttäjän Jätkä pätkät kirjoittamat vastaukset
-
VTT:n viimehetkillä tehtyjen mittausten mukaan Volkkarin eräs malli oli hyvin lähellä päästörajaa. (ylitti hieman)
KAIKKI muut dieselit ylittävät reippaasti asetetun päästörajan.
Toisekseen Amerikan maassa on päästörajat paljon tiukemmat kuin euroopassa.
Yksikään mitattu diesel ei alittaisi USA:n päästörajaa.Jätkä pätkät 2.10.2015, 15:08Enhän minäkään matkustamossa kuljeta mitään vaan tavaratilassa.
Lähetetty: 13 min sitten
Lähettäjä: Ammatti Raivooja ”Miten olet eristänyt tavaratilan ja matkustamon välin, ettei sieltä kaasut leviä tuulilasille saakka?
Jätkä pätkät 2.10.2015, 14:31Taitaa liikennelaki sanella ehdot. Matkustamossa EI saa kuljettaa polttoaineastioita, eikä moottori- ja raivaussahoja.
Henkilöauton takaboksikin on vähintään kyseenalainen, ellei se oli hyvin kaasutiiviisti eristetty matkustamosta.
Ainoastaan lava, tai ”anopinkuljetuslaatikko” ovat käsittääkseni luvallisia.
Olemme joskus käyttäneet kuomullista – lukittavaa peräkärryä varastopaikkana palstan reunassa.Jätkä pätkät 1.10.2015, 20:23Pyöreästä puusta sorvaus lienee kuitenkin lähes varmuudella täysin kannattamatonta hommaa. Yleensä pyöreä puu halkeaa, jos se on vähänkään isompi.
Olen nähnyt höyläämöllä, kun laudasta höylätään kolme keppiä kerrallaan ja myös valmiita tuotteita on, jotka on melko ohkaisia ja tehty työntämällä neliskulmainen rima reiän läpi. Esim huonekalujen tapituksessa käytetyt tapit on siten tehty.
Luulen, että ala on kovasti kilpailtu.Jätkä pätkät 1.10.2015, 19:47Hyviä ohjeita. Kysyisin kuitenkin, mistä on Evolle matkaa 200 km?
Jos itsekin tarvitsee R-sahaa, kannattaa hankkia sellainen, mutta niissä hinta on suoraan laadun tae. Siksi voisi olla hyvä, jos pääsisi metsäoppilaitoksen porukkaan, koska siellä on useampia eri malleja kokeiltavissa.
Varhaisperkaus on tietenkin aika helppo, mutta pitää muistaa, että kaikki yli puoli metriä korkeat väärän puulajin puut pitää poistaa.
Ennakkoraivaus on yksinkertaista, mutta taitoa kehittävää työtä, sinne vaan.
Kemera-tuki on yleensä hyvin lähellä 50 % todellisista kustannuksista, eli yrittäjänä se voisi olla alkuun laskutusperuste.
Täydellistä varustusta ei kannata heti kättelyssä ostaa, vaan tarpeen mukaan vasta.
Avolava-auto on lähes välttämätön.Jätkä pätkät 30.9.2015, 17:39Jos pientä poistuvaa runkoa on, ja kertymä sen mukainen, eli alle 30 mottia hehtaarilta, niin saa olla tyytyväinen, jos puut hakannut ja ajnaut ei vaadi palkaksi muuta kuin ne puut.
Meillä oli pellonmetsitystyömaa, pinta-ala noin kahdeksan hehtaaria.istutettu männylle ja hyvin lähtenyt.möimme sen energiapuusavotaksi, joka tehtiin motolla. Firma maksoi 200 euroa hehtaarilta. puustoa jäi hyvin ja laatuharvennusperiaatteella otettu.
Poistuva puumäärä oli keskimääri 20 mottia hehtaarilta.
Palsta on nyt myyty pois.Jätkä pätkät 30.9.2015, 17:03Kun tukin teostakin maksetaan lähes kymppi motilta ( siihen hintaan tehdään myös latvakuitu), niin pitää hieman suhteuttaa taksaa.
Tukkirungoissa keskikoko yli kuution, pienessä ensiharvennuksessa 50 litraa.
Metsuri hakkaa ensiharvennuksella 200 runkoa / päivä.
Tukkimetsässä metsuri kaataa 30 runkoa päivässä.
Ensiharvennuksessa jo pelkkä raivaus maksaa satasia / ha.Jätkä pätkät 30.9.2015, 16:52Kyse ei ole pelkästä opettamisesta ja kamariteoriasta, vaan kaikki tieto tulee empiirisistä tutkimuksista.
HVA 165 oli aikanaan lähes ainoa Raivaussaha, mutta muistot kultaavat sen, vaikka se ei ole enää vertailukelpoinen missään asiassa.
Nykysahat noin 50 kuutioisilla moottoreilla peittoavat tuon vanhuksen mennen / tullen.
Samoin on moottorisahojen laita. Olen käyttänyt 85 kuutioista Jonseredia melko paljon, se saha oli hyvä vain isojen puiden kaadossa ja katkaisussa moottorisahauskilpailuissa.
Metsurivaiheessa sahasin vuosia 77 kuutioisilla Huskuilla, koska se oli paras saha silloin.
Vieläkin ottaisin mielelläni vaikka omaksi 254 HVA:n, koska se oli kaikkein upein saha sahata, ainoa vika, että pienessä metsässä liian painava.
Nyt paras sahavarustus olisi Tilhin 201 ja HVA:n 51 kuutioinen, 346 : n nykyversio.
Jos joutuisin isojen puiden kaatoon ja palastelemaan isoja pihapuita, kaivaisin 59 kuutioisen Shindaiwani pitkällä ( 18 tuuman) laipalla esiin.
Meillä oli muutama vuosi sitten taimikonhoitokohde, jolla oli aika pienellä alueella 15 – 25 senttistä leppää monta kymmentä runkoa. Kyllä minä vein palstalle perstaskussa pikku-Tilhin, eikä ollut ongelmia.Jätkä pätkät 30.9.2015, 16:05Kyllä metsurille pitäisi maksaa vähän yli kympistä ylöspäin ja siihen sitten sivukustannukset, jotka ovat jopa saman verra.
Urakkataksaan liittyy paljon tekijöitä, joista yksi merkittäväkin tekijä on se, minkalainen on hakkuuta haittaava risukko ja se, pitääkö turhat risut kaataa saman tien.
Jos hakataan ajourien varteen esim maataloustraktoria varten, taikka pitkää rankaa palstalle metsäkonetta varten, vaikuttaa aina hintaan.
Ilmeisesti kukaan ei ala ensiharvennukselle hehtaaritaksalla.Mustalaiset värväytyivät heinähommiin maataloon. muutaman päivän työskentelyn jälkeen tuli palkanmaksun aika. Isäntä tarjosi, että saatte kaikki nuo heinät, jotka pistitte seipäälle, johon mustalaiset: ”Eihän se mitenkään riitä”
Jätkä pätkät 29.9.2015, 19:28Puuttuisin erääseen tärkeään ominaisuuteen ammattiraivureissa.
Eli terän halkaisijaan. Jotkut ovat korottaneet itsensä supermiesten luokkaan sillä perusteella, että sahassa on kuutioita – tehoja – painoa – ja iso terä, koska sillä pitää saada kaadettua myös tukkikokoiset puut.
Minulla on vierähtänyt vaatimattomat 45 vuotta siitä, kun opettelin Evolla raivaussahan ja lisävarusteilla raivaussahaksi tehdyn laitteen käyttöä.
Sen jälkeen olen käyttänyt ja kouluttanut R-sahan käyttäjiä kymmenvuotiaasta yli kahdeksankymppisiin.
Käytännössä kaikki r-sahat on tullut käytyä läpi, paitsi aivan viimeisimmät versiot ovat jo jääneet pois.
Ihmettelen noita Tehomiehiä, kun he eivät ole vielä huomanneet, että iso terä on paraimmillaan pienissä risuissa = peukalon vahvuisissa ja tiheissä puskissa, koska sillä ”osuu” parhaiten ja helposti niihin puihin. Samassa sahassa 200 mm:n terä on oikein hyvä ranteenvahvuisissa puissa ja sillä katkeaa tehokkaasti aina 15 senttinenkin puu.
Vääntöä terässä on todella mukavasti, kun paras saha siihen aikaan: HVA 252 väänsi kaasu pohjassa.
Käytännössä yhtään enempää ei tehoja tarvitse, sahan ainoa ”vika” oli tai on mieletön kiihtyvyys, joka nololla käyttäjällä suti kytkimen loppuun jopa alle puolessa vuodessa.
Sanon vaan, että silloin kun leipä on kiinni tehdyistä hehtaareista, kannattaa terän kunnossapitoon paneutua ihan tosissaan.