Käyttäjän Jätkä pätkät kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 71 - 80 (kaikkiaan 850)
  • Jätkä pätkät

    Usein on moto nykäissyt puun ”liian lyhyeen” kantoon, jossa joskus on mukaan lähtenyt juurikin.
    Sahalaitoksilla on sievistäjät, jotka jyrsivät tyven sileäksi ja pyöreäksi, ellei se ole liian paksu.
    Kaato pitäisi suorittaa juurenniskojen yläpuolelta korkeintaan kymmenen sentin korkeudelta.

    Jätkä pätkät

    Onko maat nostettu tötteröiksi pinnalle, vai käännetty kuoppaansa niin, että savi jäänyt pintaan? Onko tiivistetty?

    Jätkä pätkät

    Minulla on sukurasituksena äidin puolelta metsäala. Isoisän isäkin oli jo metsänvartija, samoin isoisä. Siitä alenevassa polvessa voisi sanoa, että puolet miehistä on metsäammattilaisia.
    Lähes kaikki ovat Metsä groupin palkkalistoilla, mutta todella harvoin olemme päässeet puukauppoihin. Kun äiti vielä eli, hän halusi aina Serlalle tai myöh. Metsäliitolle tehdä kaupat, mutta kun hinta oli huonompi kuin muilla…
    On kyllä piironginlaatikossa Metsäliiton jäsenyydestä ja osakkuudesta kertovia papereita, mutta niillä näyttää olevan heikko painoarvo.

    Jätkä pätkät

    Meneehän niitä ketjuja samalla rissalla vaikka kuinka monta, varsinkin, kun ei osaa viilata ketjua teräväksi, vaan vaihtaa aina uuden, kun entinen tylsyy.
    Täällähän on jotkut kertoneet sahaavansa jopa kahdeksan tankillista enskaa päivässä ja ilman eväitä. Viilaavat ketjun kerran viikossa ja samaa viilaa käyttävät sahan eliniän.
    Joillakin taas on sahassa alkuperäinen ketjukin, vaikka sillä on sahattu jo kymmenen vuotta – joka vuosi melkein tankillinen.

    Jätkä pätkät

    Tavallaan keljutti, kun jouduin purkamaan asuntovaunua ja sen seinien palastelua piti tehdä moottorisahalla, jossa oli uudenkarhea Tilhin ketju.
    Ketju kyllä leikkasi tavallista seinää kevyesti, vaikka siinä onkin alumiinipinta ulkopuolella. muutama alumiinikiskokin meni helposti.
    Mutta löytyi sieltä myös galvanoituja kiskoja alareunasta, jotka pärähtelivät ilkeästi sahanterässä.
    Puoltamaan alkoi teräketju ja nyt fundeeraan, pitäiskö ostaa teroituskone, kun luultavasti menisi pari – kolme viilaa terän kunnostuksessa.
    Toisaalta nuoretherrat ovat tulossa polttopuunhakkuuseen, jolloin saattaa teroitustarve vielä lisääntyä. Periaatteessa pidän viilalla teroitettua ketjua kaikkein purevimpana.

    Jätkä pätkät

    Mätästys savimaalle pitäisi aina tehdä kääntömätästyksenä ja vielä kauhalla painaen.
    Jos taimet on poljettu ohjeen mukaisesti jopa 5 sentin vahvuisen kivennäismaan alle, sen pitäisi pysyä aika hyvin siellä.

    Jätkä pätkät

    RS-hommiin ilmeisesti parhaat valjaat on mielestäni HVA:n balanssi-valjaat, joilla sahan paino siirtyy suurimmaksi osaksi lantion varaan. Lantiovyön tarkka säätö, samoin olkahihnojen oikea löysyys / tiukkuus ovat ratkaisevan tärkeät.
    Monet huonoselkäiset metsurit ovat pärjänneet ihan hyvin RS-hommissa.

    Jätkä pätkät

    Akseleita on katkeillut joitakin ja muistaakseni esim Huskulta ns. ”Isäntälinjan” sahoista.
    Siitä kohtaa, mihin kytkimen kiinnityskierre loppuu ja keskiö kiristyy akselin olkapäätä vasten.

    Jätkä pätkät

    Voihan tietenkin olla ketjujarru päällä.
    Joitakin niinkin urpoja on nähty, että eivät älyä jarrua ottaa pois päältä.

    Jätkä pätkät

    Kytkin lakkaa kokonaan vetämästä todella harvoin. Epäilen tällä istumalla, että kampiakseli on katkennut.
    Katkennutta kampikempuraa ei kannata vaihtaa.
    Käynnistinlaitteen narun ja jousen katkeaminen johtunee siitä, että moottori on sammutettaessa pyörähtänyt takaperin, jolloin käynnistinkynnet ovat napanneet kiinni, naru katkennut ja jousi rullannut hieman ruttuun.
    Kun sahailimme sahauskilpailuissa isotehoisilla sahoilla (Jonssi 85 ccm), niin aina kun sellaisen sammutti, piti vetää narua kolmekymmentä senttiä ulos ennenkuin katkaisi virran.
    Sama takaisinpotkaisu on ilmeisesti pullauttanut rengasta sen verran, että otti aukon reunaan.
    HVA:n bensiinin täyttöaukon vieressä on ollut liimattuna pieni lappu, jossa on ollut lukema 2,5 %.
    Synteettisen öljyn ainoa vika on ollut se, että se pesee karstoja moottorista ja oikein karstainen kone saa hiekan veroista nokikarstaa liikkuviin osiinsa,
    Sahalla sahataan aina kaasu pohjassa. Siis sahattaessa AINA.

Esillä 10 vastausta, 71 - 80 (kaikkiaan 850)