Käyttäjän Jätkä pätkät kirjoittamat vastaukset
-
Ruotsissa on hirvieläinten määrä hehtaaria kohti huomattavasti suurempi kuin meillä. Kuitenkin hirvikolareita syntyy siellä suhteellisesti paljon vähemmän kuin meillä.
Alan miehet ovat väittäneet, että ruotsalaismetsästäjät jättävät tienvierillä asuilevat hirvet ampumatta ja metsästävät kauempana valtateistä olevia metsähirviä.
Tienvarressa eläneet hirvet ovat viisaampia tai ainakin osaavat varoa ja väistää autoja, toisin kuin metsähirvet.
En tiedä, mikä on totuus, mutta näin on kerrottu jo pitkään.Jätkä pätkät 18.10.2015, 22:25Millaista nimitystä olet ajatellut hakkuukoneelle?
Savotta sopii yleisnimitykseksi työmaalle, olkoon se sitten vaikka taimikonhoitosavotta, uittosavotta tai jokin muu.
Hakkeen teollekin sopii tuo hakkaaminen lähes nappiin.Jätkä pätkät 18.10.2015, 21:51Metsäoppilaitokset ovat järjestäneet koulutusta metsäarviointiin (metsätaitokilpailuja varten).
Myös metsätlojen arviointiin ja -kauppoihin on ollut kursseja, joissa muutaman päivän aikana käydään läpi kaikki perusteet ja lakentamallit.
Olen käynyt ruotsista palaavien ystävien kanssa katsomassa muutamia lähinnä mummonmökkejä, joiden kupeessa on muutaman hehtaarin hakkaamaton ikimetsä. Pyyntihinta jo on ollut noin puolet puuston arvosta, mutta jotkut pelkäävät uudistamiskustannuksia kuin ruttoa, eivätkä usko puhetta.
Harmin paikka tuollaiset, kun joku jobbari ne sitten nappaa ja paluumuuttaja suotta harmittelee rohkeuden puutettaan.Jätkä pätkät 18.10.2015, 17:49Mikä on sahan malli, jossa yläpääkin pyörähtää?
Ainakin joissakin ruotsalaismalleissa yläpäässä on ollut lukitusruuvi.
Nuo koloruuvit pannaan niin tiukalle, että kun muovikahvaisella T – avaimella kiristää, pitää avaimen kiertyä 15 minuuttia (kellotaulusta) sen jälkeen, kun ruuvi on pysähtynyt. Niissä ruuveissä käytetään myös lukitusnestettä (ruuvien lukitusneste, yksi pisara ruuvin kierteeseen.)Jätkä pätkät 16.10.2015, 21:02Jos ja kun on 99,9 %.ssa vaihtanut kaasuttimen kalvot suotta, niin muutaman kerran on voinut korjaantua jokin pieni käyntihäiriö, kun on esim puhdistettu kaasuttimessa oleva sihti.
Neulaventtiilin jousta on turha alkaa venyttelemään, vika on kuitenkin keinuvivun korkeudessa tai neula vuotaa.
Kalvot vaihdetaan AINA suotta, ellei niissä ole reikä, joka muuta väittää, ei tiedä kalvokaasuttimen toiminnasta mitään.
Mutta jos kaasuttimen avaa ja puhdistaa, niin tiivisteet olisi syytä vaihtaa.
Minullakin on pari Partneria purkukunnossa, niissä taitaisi olla ”tisseet” kaasuttimet.
Kankaanpään sälli kauppaa uutta kaasaria kolmenkympin paikkeilla, valmistaja on sama?Jätkä pätkät 15.10.2015, 14:54Eiköhän kulmavaihde ole ollut irti jossain vaiheessa ja siihen liitokseen mennyt rasvaa.
Jätkä pätkät 15.10.2015, 14:44Tankkiventtiili on ilmaventtiili. josta tankkiin pääsee korvausilma sieltä pois pumpatun bensiinin tilalle.
Monessa sahassa – nimenomaa R- sahassa venttiili on Se huohotin korkissa.
R-saha on lähes aina korkki ylöspäin, jolloin huohotin ei paljoa vuoda.
M-sahan käyttöasennot vaihtelevat esim karsinnan aikana rajusti, jolloin venttiilin pitäisi pystyä estämään bensiinin vuoto myös silloin, kun korvausilmansaantireikä on alaspäin.
Katsoin MS 230 – mallisesta venttiilin paikan ja siinä se on ilmansuodattimen vieressä viiden sentin mittaisessa muoviletkussa. Jos se vuotaisi, bensa menisi suoraan ilmansuodattimeen.Jätkä pätkät 14.10.2015, 22:25Tankkiventtiili?
Jätkä pätkät 13.10.2015, 14:17Joo! Lukitusneste on tarkoitettu joko ruuvien kiinnitykseen tai esim laakerin pysyvään kiinnitykseen.
Kannattaa lukea käyttöohje taikka kysäistä ammattitaitoiselta myyjältä. Myös monella korjaamolla on käytössä lukitusaineet.
Availimme työelämässä nimenomaa HVA:n rakenteita ja totesin lähes kaikissa ruuvien kierteissä värikkään täplän.
Tiukan paikan tullessa voi käyttää esim lennokkiliimaa.
Kulmavaihteen irroittamiseen pitää olla hyvä syy. Kuten monet muutkin kohteet, se ei parane tarpeettomasta avaamisesta.Jätkä pätkät 12.10.2015, 12:51Tuo vanhempi malli, jollaiset minullakin on, on jo mielestäni tarpeeksi häiriöaltis tiivisteneen ja venttiileineen.
Me laitoimme loppujen lopuksi niissäkin kannuissa poralla pienet reijät siihen varsinaisen korkin reunaan ja narulla kiinni kahvaan, ettei huku.
Loppujen lopuksi melko heppulit vehkeet.