Käyttäjän Jätkä pätkät kirjoittamat vastaukset
-
Totuus lienee kuitenkin se, että ei Tarja, eikä Tapio kuulu niihin tekijöihin, jotka hirviterrorin voisi poistaa.
Poliittiset päättäjät sen pystyisivät tekemään, mutta vallan huipulla olevat harrastavat suur-riistan metsästystä, eivätkä he välitä pätkääkään siitä, kuinka kalliiksi se tulee varsinaisille tuottajille ja kansantaloudelle.Jätkä pätkät 7.11.2015, 16:28Karapuu on myös Katapuu = Tervasrosoinen männynrungon osa. Se on niin pihkoittunut, että se helposti syttyi kelillä kuin kelillä. Nykyisin monet keräilevät niitä polttaakseen tervaa vaikka tynnyrissä. Tervaa tulee suhteellisen paljon, jos pannuun pistää vain pihkoittunutta puuta.
Jätkä pätkät 7.11.2015, 16:04Kohtalaisen vaikea on karsia rungon päällimmäiset ja alimmaiset oksat, ellei saa sahaa kyljelleen. Samoin kaatosahaus on vähintään vaikeaa, jos sahaa ei saa kaadettua kyljelleen. Tietenkin, jos vasemman käden hanska on liimattu etukahvan yläosaan kiinni ?????
Kun tulivat ensimmäiset tyristoriohjatut sahat, niin joskus puhdistimme niiden vauhtipyörän ympäristöä, mutta ennen kaikkea sylinterin jäähdytysripojen väliä käyttämällä kuumaksi ajettua sahaa vesilätäkössä tai vaikka ojassa niin, että vesi meni sisään käynnistinlaitteen ritilöistä ja vauhtipyörän vauhdittamana syöksyi kytkimen puolelta ulos.
Kyllä se lumikin muuttuu vedeksi, kun pääsee lämpimään.
Ei kukaan imetä sahalleen puuterilunta, jos sen voi välttää. No Arto ilmeisesti on poikkeus, joka vahvistaa säännön, mutta ei saha paljoa lunta syö lämpimässä pajassa.
Jos on edes joskus työskennellyt paksussa lumessa kovalla pakkasella, on takuulla oppinut käsittelemään sahaansa oikein. (Poikkeus vahvistaa säännön)Jätkä pätkät 7.11.2015, 16:04Kohtalaisen vaikea on karsia rungon päällimmäiset ja alimmaiset oksat, ellei saa sahaa kyljelleen. Samoin kaatosahaus on vähintään vaikeaa, jos sahaa ei saa kaadettua kyljelleen. Tietenkin, jos vasemman käden hanska on liimattu etukahvan yläosaan kiinni ?????
Kun tulivat ensimmäiset tyristoriohjatut sahat, niin joskus puhdistimme niiden vauhtipyörän ympäristöä, mutta ennen kaikkea sylinterin jäähdytysripojen väliä käyttämällä kuumaksi ajettua sahaa vesilätäkössä tai vaikka ojassa niin, että vesi meni sisään käynnistinlaitteen ritilöistä ja vauhtipyörän vauhdittamana syöksyi kytkimen puolelta ulos.
Kyllä se lumikin muuttuu vedeksi, kun pääsee lämpimään.
Ei kukaan imetä sahalleen puuterilunta, jos sen voi välttää. No Arto ilmeisesti on poikkeus, joka vahvistaa säännön, mutta ei saha paljoa lunta syö lämpimässä pajassa.
Jos on edes joskus työskennellyt paksussa lumessa kovalla pakkasella, on takuulla oppinut käsittelemään sahaansa oikein. (Poikkeus vahvistaa säännön)Jätkä pätkät 7.11.2015, 16:04Kohtalaisen vaikea on karsia rungon päällimmäiset ja alimmaiset oksat, ellei saa sahaa kyljelleen. Samoin kaatosahaus on vähintään vaikeaa, jos sahaa ei saa kaadettua kyljelleen. Tietenkin, jos vasemman käden hanska on liimattu etukahvan yläosaan kiinni ?????
Kun tulivat ensimmäiset tyristoriohjatut sahat, niin joskus puhdistimme niiden vauhtipyörän ympäristöä, mutta ennen kaikkea sylinterin jäähdytysripojen väliä käyttämällä kuumaksi ajettua sahaa vesilätäkössä tai vaikka ojassa niin, että vesi meni sisään käynnistinlaitteen ritilöistä ja vauhtipyörän vauhdittamana syöksyi kytkimen puolelta ulos.
Kyllä se lumikin muuttuu vedeksi, kun pääsee lämpimään.
Ei kukaan imetä sahalleen puuterilunta, jos sen voi välttää. No Arto ilmeisesti on poikkeus, joka vahvistaa säännön, mutta ei saha paljoa lunta syö lämpimässä pajassa.
Jos on edes joskus työskennellyt paksussa lumessa kovalla pakkasella, on takuulla oppinut käsittelemään sahaansa oikein. (Poikkeus vahvistaa säännön)Jätkä pätkät 7.11.2015, 11:48Meillä ei ole enää minkäänlaista hirviongelmaa. Olettehen te valittaneen koko keskustelupalstan ajan hirvivahingoista tänne ja KAIKKI päättäjät lukevat antaumuksella kaikki ne kirjoitukset ja jokaisen sellaisen jälkeen tekevät päätösiä, joilla hirvieleäimet lopetetaan.
Tulos on nyt se, että hirvet on loppu, eräitä ruotsista uimalla tulleita maahanmuuttajia lukuuottamatta, mutta nehän on äkkiä syöty.Jätkä pätkät 7.11.2015, 11:34En ymmärrä, miten talvisuoja voisi lisätä jäätymistä.
Ensinnäkin se nostaa moottorin lämpötilaa, toiseksi se vähentää merkittävästi lumen menoa sisään.
Kun kone on kyljellään, niin mihin päin Artolla sahasta vesi valuu, kun se menee alaspäin?
Itselläni ei ole ollut käynnistinkäpälien kanssa mitään ongelmia, eikä naru itsessään ole ollut ongelma, ainoastaan käynnistimen palautusjousen väleihin on kerääntynyt lunta ja puun pölyä, joka voi jumittaa jousen, jos sitä ei ole muistanut huoltaa.
Kun esim Huskuun asentaa ohjeiden mukaan talvimaskin, keskipakopuhdistajan jälkeisen imuputken läpän ja avaa sylinterin väliseinän, ei yleensä ole eikä tule minkäänlaisia häirioitä.
Mutta mikään saha ei tykkää siitä, että se pudotetaan käymään tyhjäkäyntiä pehmeään lumeen niin, että se hukkuu lumeen.Jätkä pätkät 7.11.2015, 09:03Kun talvella työskentelee sahan kanssa, voi itselleen järjestää murheita syöttämällä sahalle lunta.
Talvimaski on monelle sahalle jo lähes vakiovaruste, mutta jos sellaista ei ole, pitää käynnistyslaitteen alaosa teipata n. puoleen väliin asti.
Kun käyvä saha pannaan lumeen, se pitää laittaa käynnistin ylöspäin.
Kun pidetään taukoa, saha tankkausasennossa, jolloin sylinterin lämpö pitää käynnistimenkynnet sulana.
Nuoret sällit pudottavat käyvän sahan lumihankeen ja manailevat jo sitä, kun hanskat kastuvat kädensijoista.
Olen nähnyt, kun kytkin ja vetopyörä ovat jäätyneet kiinni tauon aikana.
Kun leipä on kiinni sahan toiminnasta, oppii käsittelemään konettaan huolellisemmin.
Kun käynnistylaite jäätyy, esim naru jää ulos, on nopein tapa tirskauttaa pikkuisen bensaa kannon päähän, siihen valkea ja käynnistimen lämmitys. Hetken kuluttua laite imaisee narun sisään.Jätkä pätkät 7.11.2015, 08:46Kaatovänkärit tulivat uutuutena n. -67, jolloin Metsähallitus tilasi niitä Fiskarsilta ja möi omakustannushintaan metsureille.
Se ensimmäinen malli oli tehokas ja monikäyttöinen peli.Jätkä pätkät 6.11.2015, 21:20Te olette taukoamatta marisseet vuosikausia ja tulosta on kai sitten tullut. Paljonko on hirvimäärät pienentyneet ja vahinkokorvaukset suurentuneet?
Tuolla itkemisellä olisi jo pitänyt hirvien loppua ja vahinkokorvausten tulla tarpeettomiksi.
Vaan marina vaan jatkuu, ikäänkuin tilanne vain olisi pahentunut.
Se siitä luetun ymmärtämisestä.