Käyttäjän Jätkä pätkät kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 651 - 660 (kaikkiaan 850)
  • Jätkä pätkät

    ”Tyvimutka paljasjuurisilla istutetuilla puilla johtuu käytännössä aina sen aikaisesta taimituotantotekniikasta; taimitarhoilla paljasjuuriset taimet koulittiin sellaisilla värkeillä, joissa taimet laitettiin koulintakoneen kiekon yläreunaan ja kiekon pyöriessä taimi sitten ”istutettiin” taimitarhan kenttään kiekon alareunan ollessa maassa. Tällöin käytännössä lähes aina juuri jäi tässä koulintavaiheessa mutkalle ja sitä mutkaa ei tietenkään saatu oikaistua missään vaiheessa istutettiin taimi sitten ihan ”miten päin” tahansa. Tästä asiasta tuli aikanaan väiteltyä taimitarhan johtajien kanssa, mutta siihen aikaan näistä asioista ajateltiin ihan puhtaasti tuotantolähtöisesti eikä asialle tehty mitään. Paakkutaimet sitten aikanaan muuttivat/korjasivat tämän ongelman.
    Lähetetty: 50 min sitten
    Lähettäjä: mettämiäs ”
    -Olet oikeassa, mutta niin väärässä.
    Taimitarhan koulimiskone teki juuri noin ja niissä taimissa näki, kuinka se taimi nousi aina pystyyn.
    Metsitimme kahdeksan hehtaarin pellon isoilla avojuuritaimilla, joissa oli jyrkkä tyvimutka.
    Kuitenkin jo vuosikymmenten kokemuksella tiesin, että avojuuritaimet pitää istuttaa juuret alaspäin ja niin me teimme.
    Kaikki taimet istutettiin siis vaakasuoraan, mutta jo kuukauden kuluttua ne olivat pystyssä.
    Nyt alueelle tehtiin ensiharvennus ja kävellessäni savotan jälkeen siellä, en löytänut yhtään tyvimutkaa.

    Jätkä pätkät

    Vaseliinilla me ollaan voideltu kaikkien ruotsalais-sahojen laakerit.
    Sahat pitää olla naulassa moottori ylöspäin, vaikka se onkin hieman hankalampi asento.
    Kulmavaihteita on purettu ruotsalaisista. Riippuu hieman, onko kuhmu vaihteen päällä vai ei. Teränakselin laakeri pitää vaihtaa, kun sen stefa alkaa vuotamaan, eli terän päälle tulee rasvakalvo. Pohjalevy lähtee, kun kääntää sitä hieman ja ruuvaa ruuvit reikiin = ulostyöntäjä. (Samoin nousee HVA:n ketjusahan öljypumppu, mutta siellä on ulostyöntöön omat reikänsä)
    Jos kulmuriin pitää rattaat vaihtaa, on sahasta tuleva ratas saatava ensin pois, sen saa, jos on siihen sopiva erikoisavain.
    Rattaita ei kannata vaihtaa. Jos kulmuri maksaa vain 140 €, ei paljoa kannata laakerihommia tehdä.
    Ennen kulman reaalihinta oli varmasti viisinkertainen.
    Tämä perustuu vain muistiin, en ole vuosiin joutunut tekemään noita.

    Jätkä pätkät

    Artoko meinaa, että tuo Jonseredin huoltomies ei tiennyt, vuotaako öljy kytkimeen?
    Kyllä tiesi – ei vuotanut.
    HVA:n maahantuojan koulutuksessa avasimme monet akseliputket ja rasvasimme akselit vaseliinillä. Vanhemmissa sahoissa oli akseli käännettävissä, jolloin laakerien paikat vaihtuivat.

    Jätkä pätkät

    ” /Palvelut/Profiili/?userId=1344
    RE: MOTO
    Olen tästä aijemminkin kirjoittanut että eihän se ennakkoraivaus pelkästään tehdä koneyrittäjää varten. Toinen ehkä suurempikin hyöty siitä on metsänomistajalle. Näin voidaan varmemmin poistaa ne huonokuntoiset puut ja suorittaa laatuharvennus oikein. Samoin risukko ei ole ohjaamassa hakattuja puita niin runkovaurioilta vältytään.

    Minusta koko ennakoraivausta tulee ajatella metsänomistajan ja kasvattajan näkökulmasta eikä koneyrittäjän näkökulmasta. Eihän nämä raivaukset ole mitään hyväntekeväisyystyötä.

    Toisekseen kun taimikon raivaukset hoitaa ajallaan niin ennakkoraivaukselle harvoin on tarvetta. Ainakaan siinä mittakaavassa että koko harvennusalue tarvii käsitellä.
    Lähetetty: 2 min sitten
    Lähettäjä: Metsuri motokuski ”
    Asiahan on noin ja vielä jatkaen, hoidetussa metsässä ei ole myöskään pelkän energiapuusavotan aineksia.
    Kunhan kaikki uskoisivat, että hehtaari kasvaa puuta yhtä paljon, on runkoja sitten vaikka 20 000 – taikka 2000 kpl /ha.
    On omistajan päätettävä, haluaako hän tuottaa ongenvapakaliberia, vai myyntipuuta.

    Jätkä pätkät

    Laakerissa voi olla muovimateriaalina, mutta jos sekin vaatii voitelun, niin laakerihan sekin on.
    Nuo kannatinlaakerit ovat väljät heti uutenakin, eukä niiden tarkoitus ole muu kuin pitää akselin värinä kiihdytysvaiheessa pois.
    Meillä kävi Jonsederin maahantuojan korjaamolta kaveri esittelemässä kyseisen merkin huollon ja hän näytti akselin voitelun sen hetkisten tietojen mukaissti: – Kulmavaihde irti, putki täytetään moottoriöljyllä, säilytys yön yli putki pystyssä. Aamulla valutetaan öljy pois. Öljyn voi käyttää uudestaan, eli jemmaan. Toistetaan ”kerran kaudessa”, eli noin kolmen kuukauden välein.

    Jätkä pätkät

    Laakerissa voi olla muovimateriaalina, mutta jos sekin vaatii voitelun, niin laakerihan sekin on.
    Nuo kannatinlaakerit ovat väljät heti uutenakin, eukä niiden tarkoitus ole muu kuin pitää akselin värinä kiihdytysvaiheessa pois.
    Meillä kävi Jonsederin maahantuojan korjaamolta kaveri esittelemässä kyseisen merkin huollon ja hän näytti akselin voitelun sen hetkisten tietojen mukaissti: – Kulmavaihde irti, putki täytetään moottoriöljyllä, säilytys yön yli putki pystyssä. Aamulla valutetaan öljy pois. Öljyn voi käyttää uudestaan, eli jemmaan. Toistetaan ”kerran kaudessa”, eli noin kolmen kuukauden välein.

    Jätkä pätkät

    Kun viimeksi myimme ensiharvennusta kymmenisen hehtaaria, ei se mennyt kaupaksi ilman ennakkoraivausta.
    Kemeratuki riitti ammattimetsurin palkkaan, joten se oli meille ”ihan sama”.
    Metsä on nyt harvennettuna tosi siisti, eikä konemiehet jättäneet yhtäkään kolhittua puuta koko alueelle.

    Jätkä pätkät

    Kausiluonteisiahan ovat metsätyöt olleet iät ja ajat. Lisäksi vielä suhdannevaihtelut, jotka tietenkin rasittavat metsurin taloutta.
    Kuitenkin kannattaisi harkita sopeutumista tilanteeseen siten, että esim vuosiloma pidettäisiin talvella ja kesällä lomailtaisiin varsin vähän.
    Kun paksun lumen aikaan pitäisi kesälomaa ja viettäisi silloin muutaman viikon pemännän kanssa jossain lämpimässä ja edullisessa paikassa ja sitten kolme kuukautta lomautettuna ansiosidonnaisella päivärahalla, olisi taas virtaa aloittaa vuoden työt kotoisissa metsissä.
    Jos vertaa vaikka asfalttimiesten kausivaihtelua, niin he ovat suunnilleen sopeuttaneet itsensä siihen rytmiin. Samoin sisävesilaivan kipparit!

    Jätkä pätkät

    Jos ”pekuloomahan” (Juhan Mieto) aletahan, niin Alkoholi tappaa aivan varmasti enemmän kuin hirvikolarit, mönkijäonnettomuudet, hukkumisonnettomuudet ja liikenneonnettomuudet yhteensä ja taloudelliset menetykset alkoholin käytöstä ovat takuulla mittavimmat kuin noissa kaikissa yhteensä.
    Se ei silti tarkoita, että hirviä pitäisi suojella ja säästää.

    Jätkä pätkät

    /Palvelut/Profiili/?userId=3507
    RE: Raivaus-sahojen,1.pyssy.
    Tänään tarttui heräteostoksena 545fx malli 15. entinen 14 malli kaatoi risukkoa 240ha vikalista 2kytkinrumpua 1 kytkin, 2 käyttöakselia 4 terää, kaasuvaijeri. tienasi itsensä yli 100 kertaisesti. eli ihan ok.
    Lähetetty: 21 h, 23 min sitten
    Lähettäjä: arto ”
    Jos hieman pekuloottisin tuota listaa, niin mielestäni teriä on kulunut vähänlaisesti, onkohan sahata jyrrätty tylsällä terällä, kun ei raaski viilata? Akselit on meillä kestäneet paremmin, epäilen kierrosten jääneen liian mataliksi ja samalla kytkinrumpu on kulunut, kun ei ole ollut riittävä keskipakovoima. Tuohon pinta-alaan on tarvinnut jo käydä kahtenakin vuonna palstoilla.

Esillä 10 vastausta, 651 - 660 (kaikkiaan 850)