Käyttäjän Jätkä pätkät kirjoittamat vastaukset
-
Valtra x 120 tuli esiin ja kertoi faktoja. Liitos siitä.
Hänellä on vahvuutena vuosien kokemus oikealla koneella hakkuusta.
Ehkä suurin moka onkin ollut vertailtaessa noita erilaisia traktorivirityksiä, että niillä on aloittaneet sellaiset kuskit, jotka eivät osaa pätkääkään oikeasta työtekniikasta.
On toki tuo Valtran x 120 täysin eri sarjassa kuin saman kokoiset peltotraktoriksi alkujaan kasatut keksinnöt.
Olen pikkuisen seurannut kyseisen koneen työskentelyä ja ainakin siinä tapauksessa voi todeta, että kuljettaja ei osannut pätkääkään metsätöitä. Hän ei osannut edes ajouraa hakata, vaan ajomies joutui kaatamaan moottorisahalla uraa auki.
Mutta vika oli kuljettajan ja sen näki.
Noilla eväillä tuo Valtra kuitenkin on jo melko kallis, joten yksi vaihtoehto voisi olla kuitenkin panna pikkusen lisää rahaa ja oikea moto.
Oikeaa motoa saa ajamalla siirtää jopa valtatiellä, jos siinä ei ole teloja ja kesällä tietenkään ketjuja, mutta eiköhän se liiku metsässä siinä kuin Valtrakin.
Yksi huutava puute siinä on ja se on ulottuvuus!Jätkä pätkät 28.11.2015, 22:06Onhan se kyllä niin, että jos joku hakkaa manuaalisesti yli 2000 kiintoa enskaa vuodessa, niin hänen täytyy käydä hakkuulla arkipäivisinkin. Se määrä ei tule viikonloppusavotoinnilla.
Jätkä pätkät 28.11.2015, 21:58Kaikenlaista naukujaa on lelujen kanssa puuhastelemaan.
Tälläkin hetkellä on vain yksi kone, joka kunnialla kantaa vihreää väriänsä.
Se on Pro Silva Hybridi, joka käyttää huipputehoilla sähkömoottoreita ja dieselmoottoria yhtä aikaa.
Polttoainekulut ovat pienet ja tehot isot.
Saman merkkinen ajokone löytyy sellaisin telavarustein, että kesä – ja talvileimikon erottaa toisistaan vain se, että jos palstalla kasvaa lumpeita, se on talvikorjuukohde.
Noita koneita käyttävän urakoitsijan jälkeen pitää olla vainukoira löytääkseen metsästä sen ajojäljet, jos ei ole lunta, lumessa ne kyllä näkyvät, jos sitä on.Jätkä pätkät 28.11.2015, 21:36Kun on ilmennyt noin valtava määrä onnettomuuksia ja koheltajia, niin kysynpä teiltä, että ettekö ole vieläkään hoksanneet kaikissa valjaissa olevaa pikalaukaisinta?
Pitääkö MINUN kaikki teille opettaa?
Sitä, joka oikein säädetyissä valjaissa on keskellä rintalastaa ja josta nykäisemällä sekä saha, että valjaat putoavat maahan.
Riiputuskoukun voi vaikka liimata ikuisiksi ajoiksi kiinni, sopivia aineitakin löytyy ja silti koneesta pääsee irti hetkessä.Sahan syttyminen palamaan on niin harvinainen tapaus, että en usko kenenkään sahan syttyneen kesken sahauksen.
turvaohjeissakin kielletään sahan käyttäminen, jos se haisee bensiinille.Olen ollut autokolareissa ja kerran on nahka lähtenyt rintakehästä turvavyön ansiosta. olen käyttänyt esim turvakypärää metsähommissa jo silloin kuin suurin osa teistä oli vielä margariinipaketissa Osuuskaupan hyllyssä.
Olin Metsähallituksella työsuojeluvaltuutettuna vuosikausia.Jätkä pätkät 28.11.2015, 14:57Turvesoilla taitaa kaikki traktorit olla ruuvattuja maksimiteholle.
Hiemankaan tuoreemmat metsäkoneet ovat jo huomattavan tehokkailla moottoreilla varustettuja ja onpa jo eräs valmistaja tehnyt hybridikoneita, joiden maksimiteho on jo huima.
Kuorma-autoissa ja muissa hieman raskaammalle työlle joutuvissa vehkeissä ”alitehoinen” moottori syö suhteessa enemmän, koska sitä joutuu polkemaan raskaammalla jalalla.Jätkä pätkät 28.11.2015, 10:40” /Palvelut/Profiili/?userId=3760
RE: Myyntilakko?
Näitä ”jätkä pätkät” satuja on maailma täynnä.
Lähetetty: 14 min sitten
Lähettäjä: Hyöteikkö ”Ei ole satua, vaan täyttä totta.
Jätkä pätkät 28.11.2015, 10:35Puun kantohinta on laskenut huomattavasti, jos verrataan reaalihintoja minkä tahansa kulutustavaran reaalihintaan.
Vaikka asuntojen tai autojen hintoihin verrattaisiin, niin puun hinta on jäänyt jalkoihin.
Tietenkin voidaan leikkiä ajatuksella, että hankintahakkuita alettaisiin tekemään kevyemmällä kalustolla, mutta edes hevosmiehet eivät pärjää lähikuljetuksessa.
Taannoin maataloustraktoreilla ajettiin kiivaasti, mutta kun päivän saanto jää 15 – 20 kiintoon, voi jokainen laskea, paljonko siinä on mahdollista tienata.
Kun ajetaan pieniä kuormia, joudutaan ajamaan monta kertaa samoja jälkiä.
On muistettava, että ketjun jokaisen lenkin täytyy olla kannattava.Jätkä pätkät 28.11.2015, 10:04Monet ovat alkaneet lähes tyhjältä pöydältä. Periaatteessa noin se olisi tehtävä, kuin sanoit. Lähtö pienellä metsätilalla. Se teurastaen ja heti rahat kiinni seuraavaan.
Jos on hakkaamaton parinkymmenen hehtaarin metsä, saattaa puuston arvo olla uskomattoman kova. 500 kuutiota hehtaarilla ei ole mahdottomuus ja kun sen kertoo hehtaariluvulla, tulos voi huipata.
Jos tilan metsiä ei ole ammattilainen arvioinut, siellä on yleensä tuplamäärä puuta.
Meilläpäin ”osti” nuori viljelijä naapuritilan, jonka metsiä ei oltu juurikaan hakattu ainakaan 30 vuoteen. Pinta-ala oli 84 hehtaaria. Viikon kuluttua kaupasta alkoi moto raksuttamaan avohakkuuta. 14 hehtaarin jälkeen tilan hinta oli tullut. Avohakkuut jatkuivat ja hankittiin uusi Jontikka, Mersu ja iso Buster.
Verottaja auttaa, jos himoitsee metsätilalliseksi – kaikki vähennyksiin, myös se nelivetoinen metsäauto ja sen kulut.Jätkä pätkät 28.11.2015, 09:46Peltiäkö ne läpyskät mesen imusarjassa on? Olen vain nähnyt irrallaan olevan imusarjan, jossa läpät on sikinsokin ja asentaja (ei Vehon) – manaili, kuinka kallis remontti on taas tehtävänä ja ”ihan turhan takia”.
Ohjelmiston muokkaus on kai simppeli homma sille, ken sen osaa.
Katselin telkkarista, kun vaihtoivat vanhempaan amerikanrassiin ”uudesta” vastaavasta koneen ja liittivät vanhaan vaihdelaatikkoon. Sanoivat, että moottoriohjausyksikköä pitää ”huijata” vaihdelaatikon suhteen.
(automaattilaatikot molemmissa).
Ainakin teoriassa olisi mahdollista esim Valtraan suorittaa ohjelmistopäivitys kännykän avulla, jolloin vaikkapa tehoja voisi ostaa lisää tarvittaessa.Jätkä pätkät 27.11.2015, 22:19Lastuttamalla voi tehokkaasti pilata auton päästöt jopa niin, että ei mitään mahdollisuutta mennä katsastuksesta läpi.
Uudemmat traktorit ja kuorma-autot taitavat olla lähes kaikki ”viritettyjä”, eli päästöt on perseestä.