Käyttäjän Jätkä pätkät kirjoittamat vastaukset
-
Talvella samoin kuin kesällä olen tykännyt pitää Dunlopin vihreitä solumuovisaappaita. Kevyet, ulkomitoiltaan pienet, äärimmäisen kestävät ja talvella lämpimät ja kesällä viileät.
minun saappaissani on varvas-suoja, mutta varsinaista viiltosuojaa ei ole. Metsurin turvahousut yltävät nilkkaan asti ja suojaavat sahan puraisulta.Jätkä pätkät 30.11.2015, 17:35”/Palvelut/Profiili/?userId=86
RE: Nykyisen metsälain varjopuolia
Vakuustalletuksista käytännössä luovuttiin jo tosiaan 1991 ja jo ennen sitä niitä ”unohdettiin” vaatia. Laista se kuitenkin poistui vasta nyt kun metsälaki uudistettiin.Älä sinä Jätkän pätkä vain haaveile sitä perkelettä takaisin.
Terveisin: Korpituvan Taneli ”
Kyllä aukkohakkuun jäljiltä kymmenen vuoden kuluttua löytyy yli puolen metrin korkuisia taimia riittävästi, ainakin jos puunkorjuu on tehty sulan maan aikaan.
Jos avohakkuualueen uudistaa kaikkien toimien mukaisesti istuttamalla ja perkaamalla, ei siitä metsämaana saa kymmenvuotiaana omiaan pois, eli ihan sama, antaako aukon pois, vai myykö sen sijoitettuaan siihen enemmän kuin kaupasta jää puhtaana käteen.Jätkä pätkät 30.11.2015, 17:20”Videolta katsottuna Profilla tekee uran läheltä yhden puun helposti 15 sekuntin aikana. Haasteeksi tulee ottaa puita uravälin keskeltä ja siirtää konetta pitäen keskiajan 20 sekuntin kieppeillä.
Suomessa muutama ammattilainen ehkä pystyy tekemään hyvää laatua tuohon tahtiin. Muilla alkaa jäämään uravälin keskelle sinne 10 metrin päähän puuta harvennuksen alkaen muistuttamaan enemmän ajourien avausta kuin ensiharvennusta…”
Profi, kuten muutkaan ”lelut” – eivät ole riittäviä tekemään harvennushakkuuta vain ajouralta, vaan aina haamu-uran kanssa.
Silloin sen vakaus on parempi ja rungon otto nopeampaa.
Suosiyyelen traktorimotomiehille, että aloittavat harjoitella puimista haamu-uran kanssa.
Ja tavara pitkänä. Noin 2,7 – 5,5 metrisenä.Jätkä pätkät 29.11.2015, 22:08Joopa. Näkyy laki muuttuneen ja sysää ostajan niskoille uudistamattomat alat.
Sikälis se aukkokaan ei aina ole kovin paha, kun sen on saanut ”ilmaiseksi”, eikä siitä tarvitse maksaa veroa.
Kuka on nähnyt kymmenen vuotta vanhan aukon?
Vanhan lain aikaan oli vakuustalletus, jossa osa metsärahasta talletettiin vakuustilille, josta maksettiin uudistuskustannuksia taikka jos uudistettiin ilman kustannuksia, varat vapautettiin, kun taimikko oli vakiintunut.Jätkä pätkät 29.11.2015, 21:47Meillä on nyt se vaihe, että nuoret pojat haluavat tienata vähän rahaa ja minulla on kolme raivuria (oikeastaan neljä).
Valjaina on HVA:n balanssi-valjaat ja Tilhin ”mukavuusvaljaat”
Näyttäisi siltä, että HVA:n valjaat ovat halutummat, ehkä senkin takia, että ne ovat paljon ”siistimmän näköiset” ja myös sen lantiovyön takia, joka keventää olkapäiden kuormaa.
Kypärät on, turvavarusteet on kenkiä myöten ja minä olen huoltomiehenä, sekä vahdin turvaetäisyyttä ja sitä, että jäävä puusto on sopivassa mallissa.
Sitten välillä tehdään polttorankoja, jossa hommassa on Tilhin MS-200 sahat 2 kpl. Nelivetomönkijällä ja telikärryllä rangat Bilke – koneen viereen ja Taavetti käyntiin – menee klapit isoon peräkärryyn, jossa ritilälattia ja – laidat.
Katto päällä kärry pellonreunaan ja toinen tilalle. Metsä pysyy kunnossa, paitsi pitänee alkaa myymään tukkikokoista puuta, puu kun kasvaa liikaa.Poikien valjaat ovat viimeisen päälle tehtaan jäljiltä kaikissa turvatekijöissään, niistä ei livetä.
Jätkä pätkät 29.11.2015, 21:18Ei tapahtunut Jämsänkoskella ja kuljettaja oli esittelykoneen ilmeisesti omistaja tai kuljettaja.
Kuskista on todella paljon kiinni. Uskomattomia suorituksia on nähty, mutta kun toteutusta on tarkasteltu, niin ei voi kuin todeta, että kova on.
Hakkasimme erästä lemikkoa, joka oli Puolustusvoimien hallussa ja lehtomaisella kankaalla erinomainen sekapuusto, pääpuulajina kuusi.
Ensiharvennuksena ja valtapituus n. 25 metriä. Puutavaran tavoitepituus oli 6 meriä, lyhimmät n. kolmosia. Mittaus metsurimittauksena.
Iltapäivällä tuli urakoitsija palstalle ja alkoi ajon. Ajomatka lyhyt, keskimäärin 250 m. Laskimme illalla, paljonko oli valmiiksi hakattuna. Kokonaismäärä oli n. 630 kiintoa.
Seuraavana päivänä aloitimme uuden palstan, mutta iltapäivällä kuski ajoi koneen lavetille ja lähti. Kaikki oli ajettu ja aikaa kulunut 1 vrk. = tulo ja lähtö samaan aikaan.
Kieltämättä kuski oli firman paras – ja myös sen pääomistaja.
En tiedä, ajoiko hän koko vuorokauden ajan, ilman lepotaukoja, mutta kasvatushakkuulla raju suoritus.Jätkä pätkät 29.11.2015, 18:04”Muuan viikko sitten oli naapuripitäjässä isohko metsätila myynnissä. Tilalla oli useiden hehtaareiden hakkuuaukea, (saattoi olla yli kymmenen ha), jonka uudistamiskulut tulevat ostajalle. Eli tämä suosii joppareita. Jos löytyy puustoinen tila niin hakataan kaikki mikä on mahdollista ja hakkuiden jälkeen myyntiin.
Lähetetty: 8 h, 5 min sitten
Lähettäjä: Puuhastelija ”Kyllä ainakin aikaisemmin hakkuualueen metsittäminen kuului sen hakkuuoikeuden omistajalle.
Ellei yksityismetsälakia ole siltä osin muutettu.Jätkä pätkät 29.11.2015, 17:58Meillä oli konenäytös , jossa oli harvennusteema ja siihen oli tuotu tuo Valtran linkku tedasvarusteltuna. Kone oli ollut puoli vuotta omistajallaan käytössä, mutta hän oli vielä noviisi puiden yksilöinnissä.
Kellotimme jonkin aikaa tuotoksia ja noin satalitraisia runkoja traktorimoto sai hakattua n. 4 kiintoa tunnissa.
Nokka Profi vieressä teki 18 kiinnon tuntiteholla. Ero oli häikäisevä, mutta yksi loivennus myönnetään. Nokalla oli todella hyvä kuski.
Nopeasti räknäten Valtran kuljettajalle ei jäänyt palkkaa lainkaan, mutta Nokka Profin omistajalla jäi vielä patjantäytteeksi sen verran, että voi kolmen vuoden uurastuksen jälkeen vaihtaa koneensa vaikka Ponsseen.Jätkä pätkät 29.11.2015, 12:22Periaatteessa olen jälkirakentelua vastaan, eli luotan enemmän koneen kokoamisvaiheessa tehtyyn varusteluun ja siihen, että sen tuleva käyttö on jo ”piirustuslaudalla” ollut huomioitavissa.
Kuitenkin olen koko ikäni huonommalla ja paremmalla menestyksellä tuunannut lähes kaikkia releitä, mitä olen päässyt raplaamaan.
Jotenkin vierastan ajatusta, että suunnitellaan mahdollisimman kevyt laite, joka sitten tosielämässä lisäpainotetaan. Hakkuukone pitää olla niin tukeva, että se ei ole vaarassa kaatua tehdessään sille suunnitellun kokoisia runkoja. Sen ei pidä mahtua pujottelemaan joka puunvälistä.
Mielestäni Sampo Rosenlew on minimiluokkaa ja sekin on jo niin pieni, että haamu-ura on järkevä.
Kuljettajaa ajatellen koneessa pitäisi olla vähintään kuusi pyörää, eikä siirtokustannus kovin isoksi nouse, kun veturiksi riittää iso Zetori tai Ursus ja rujo lavetti perään.
Moton liikkuminen havumattoa pitkin ei rasita juuristoa, vaikka siinä olisi telat ja piikkiketjut.
Traktorimetsäkoneissa on ohjaamo, hallintalaitteet ja näkyvyys surkeat verrattuna oikeaan koneeseen. Samaan tuottavuuteen ei pääse, jos kuski pysyy samana.Jätkä pätkät 29.11.2015, 09:50Niinpä olikin, en muistanut Huskun valjaiden mahavyötä.
Mutta ei ampiaispesästäkään tarvitse juosta pois – minunkaan, jonka pitää lähteä terveyskeskukseen jokaisesta ampiaisenpistoksesta, ei nyt ihan hälytysajolla, mutta tunnin sisään alkaa vaikeudet.
Moottorisahan jätin kerran ampiaispesään, kun oli Jonseredin takaosastaan hengittävät avohaalarit ja persuksiin iski seitsemän ampiaista.
Seuraavana päivänä menin katsomaan tilannetta, ei käynyt saha enää, oli bensa loppunut. Koukku pitkän rangan päähän ja sillä vetämällä saha pois.
Tilhin valjaat putoaa etusalvasta.