Käyttäjän Jätkä pätkät kirjoittamat vastaukset
-
Ensin pitää olla hyvää ja mieluummin järeää koivua, joka kaadetaan Helmikuussa. Sahataan tuppilankuiksi ja vanhan kaavan mukaan taaplataan ilmavaan paikkaan, jossa suora auringonpaiste on estetty, Lankkujen päät vahataan.
Kuuden vuoden kuluttua lankut siirretään lauhdekuivaamoon, jossa ne kuivataan mielellään alle 10 % :n kosteuteen.
Sen jälkeen aletaan työstämään.Jätkä pätkät 16.12.2015, 20:28Kun Kurulaiset hommasivat ensimmäisen koneenkuljetusauton, se tietenkin ostettiin sen mukaan, että sillä saisi isoimmatkin metsäkoneet laillisesti kuljetettua.
Käväisivät kuitenkin ajokunnossa olevien koneiden kanssa autovaakassa ja kauhukseen totesivat, että taisteluvarustuksessa (Telat ja ketjut päällä, tankit täynnä ja ”ihan normaalisti” kuraa rakenteissa) – useita tonneja ylipainoa.
Valmistajan ilmoittamat painot ylitettiin jopa tyhjillä koneilla muutamilla tonneilla.
Koneen painon valehteleminen pienemmäksi todettiin markkinointikikaksi, mutta niin se on, että ritiläautossa pitää olla vähintään neljä akselia.Jätkä pätkät 16.12.2015, 20:12Olen kerran seurannut muutaman tunnin Terri – koneketjua, jossa hakkuukone meni edellähakaten nuorta männikköä 5 – 6 metrin leveydeltä.
Kai ne halusivat näyttää, että ajouraa ei tarvitse varsinaisesti avata.
Palsta oli pitkulainen ja varasto päässä.
Voi vain todeta, että ei tule hommasta mitään. Niistä puista ei saa työpalkkoja.Jätkä pätkät 15.12.2015, 16:55Jompi kumpi ryhmä on väärässä, kun puhutaan metsäkoneista: Joko suunnittelijat ja valmistajat, jotka käyttävät runsaasti resursseja kehittääkseen kevyen, kestävän ja tehokkaan koneen – Taikka väärässä ovat käyttäjät, jotka pumppaavat renkaat täyteen suolavettä, hankkivat vannepainoja ja pyrkivät nostamaan koneen painoa mahdollisimman korkealle, vaikka jäljet metsässä ovat hirveät.
Kuulin jostakin, että ajokoneitakin lisäpainotetaan!
Maataloustraktorin peräkärryn renkaisiin pannaan lisäpainoja, vaikka ne eivät ole edes vetäviä. Se on selvää, että maataloustraktoriin pannaan nokalle painoja, että etupyörät pysyisivät maassa.
Jos metsässä on niin tiheässä tukkirunkoja, että kone ei mahdu väleistä, onkin jo aika väljentää ja reippaasti.
Järki pitää olla uran teossa ja ainakin minä tekisin uran suhteen vaikka jalkatyötäkin, koska jälki on kaikkein tärkein.Jätkä pätkät 14.12.2015, 22:10Metsässä ei kasva niin ylivoimaisen hyvää puuta, että se pitää kiertää.
Esim. Sampo menee sutjakasti kolmen metrin välistä kolhimatta, mutta ajokoneella on aika usein ajettava monta kertaa ja jopa kuormalla, jolloin väylän pitää olla leveämpi.
Jos ajokone kolhii runkoja, on urat liian kapeat ja juuristovauriot sata kertaa pahemmat kuin kolhut.Jätkä pätkät 14.12.2015, 19:26Onpa laite minkälainen tahansa, se vaatii tilaa kulkiessaan ja tiettävästi lyhkäisin välimatka kahden pisteen välillä on suora viiva. Jos kone on 2,5 metrinen, se vaatii vähintään 3,5 metrisen tilan. Kun puiden kekimääräinen etäisyys ensiharvennuksen jälkeen on 2.90 m. ei haamu-ura paljoa lisätilaa tarvitse. on muistettava, että haamua käytetään vain uhen kerran koneen siirtymiseen.
Esim. Sampo soveltuu moiseen toimintaan erinomaisesti.Jätkä pätkät 14.12.2015, 17:27Nokka Jokeri kuului sarjaan. Suunnittelija on sellaisen luulon vallassa, että ajouralla pitää olla puita tiheämmässä kuin palstalla muilla kohdilla.
Ei hakkuukoneen eikä ajokoneen tarvitse olla mikään luikertelija, vaikka uraväliin hakattaisiin haamu-ura, voi sekin olla melko suora.
Jos kone työskentelee vain ajouralla, sen pitää olla iso ja vakaa.Jätkä pätkät 12.12.2015, 22:27Tuskin jarruttoman kärryn kantavuus riittää? Traileri olla pitää.
Kyllä minun monkijäni mahtuu kevytperävaunuun, olen sitä siirrellyt jonkin verran. Dieselkäyttöinen nelivetu Polaris. Olisi mainio yhdistelmä ja maastoa varten voisi laittaa telat.
Minun mönkkärissäni on oma hydrayliikkakin, joten se on valmis työkone vaativampiinkin savotoihin.Jätkä pätkät 12.12.2015, 20:41MHY:n toimari teki tila-arvion myyjäpuolen pyynnöstä. Kolme päivää siinä kului, olihan tehtävä sellainen, että siinä ei sopinut virheitä tehdä.
Kyseessä oli edunvalvojan pyyntö ja Maistraatti oli antamassa myyntilupaa.
Arvio tehtiin ja sen perusteella metsät myytiin.
Asiaa puitiin ”Veijon Essolla” niin kauan, että juttu pääsi raastupaan. Asiaa oli selvittämässä myös Tila-arvion tehnyt Toimitusjohtaja.
Hän myönsi tapahtuneen ison virheen arvioinnissa, koska tilan metsistä oli käyty läpi vasta yksi viidesosa, kun kauppahinta oli saatu kokoon.
Raastuvan oikeus päätti, että kaikesta huolimatta kaupat oli tehty lakien ja asetusten mukaan oikein. – Ei tuomiota kenellekkään.Jätkä pätkät 12.12.2015, 20:19Hyväkin ketjunteroitin vaatii melko paljon aikaa asetteluun ja säätöihin. Minusta pelkkä teroitus viilalla on toiseksi nopein tapa terottaa ketju, joka on vain tylsistynyt.
Nopein tapa on, kun sahassa on päältähiottava teräketju ja kiinteästi asennettu hiomakivi.
Jos on sahattu maihin tai rautaan, niin teroitussmirgeli on helppo tapa hioa vioittunut osa pois. Jos taas on vedetty kiveen, ei sellaista ketjua saa enää hyvään kuntoon.