Käyttäjän Jätkä pätkät kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 221 - 230 (kaikkiaan 850)
  • Jätkä pätkät

    Kun ajelee hakkurin kanssa pitkin metsiä, on hakkuri joutilaana ja tuo vain turhaa lisäpainoa koneeseen.
    Meillä on käynyt iso hakkuri kuorma-auton päällä, eikä siinä mene kauvaa, kun se kannoista murskaa kuorman.Sanotaan rekkakuorma alle puoli tuntia.
    Traktorivetoinenkin hakkuri puhalsi vartissa korkealaitaisen nuppikuorman, mutta siinä kyllä hakkuria pyöritti 250 heppanen moottori. Sanovat hakettajat, että Traktorin perä ei kestä ison hakkurin repivää kuormitusta.

    Jätkä pätkät

    Tuo puristuksien vertaaminen on todella hyvä mittaustapa sahan kuntoa arvioitaessa. Kerran eräs metsänomistaja kysyi minulta 346:n ostamista ”vähän käytettynä”. Oli päältä katsoen kuin uusi ja liike kauppasi metsurilla ollut alle puoli vuotta.
    Koitin narusta ja sanoin, että minusta on löysä, mäntä on kulunut.
    ”Mistä tiedät?” Kysui ukko. Minulla oli auton perässä samanlainen saha, jolla oli sahattu se HVA:n 40 litraa. Annoin ukon käteen : Koita!
    En maksaisi pyydettyä hintaa, ellei myyjä vaihda mäntää.
    Silloin HVA oli ainoa saha maailmassa, joka kesti vaikka kuinka pitkään, kunhan vaihtoi männän.
    Ei auta Tilhin kaksi rengastakaan, kun kulutus on iskenyt.

    Jätkä pätkät

    Jo viime vuosisadalla teki Logset – Chipset 536 c – merkkisen metsäkoneen, joka kulki palstalla ja haketti energiapuukasoja, jotka oli siirtelykaadolla tehty puomin ulottuville. Koneessa oli hakkuri ihan keulassa ja puhalsi hakkeen kuormatilaan, joka oli ohjaamon takana.
    Kaatopäätä siinä ei tainnut olla. Kai sekin on mennyt ruotsalaisille?
    Näin sellaisen näyttelyssä Rajamäellä, eikä se, eikä myöskään muut – kesymmät vastaavat keksinnöt siellä vakuuttaneet.
    Kyllä minusta on turhaa raahata hakkuria palstalla ja varastopaikalle – paljon järkevämpää on hakettaa vasta varastolla tehikkaammilla hakkureilla suoraan rekan kaappiin.
    Kannuksessa yritettiin energiapajun kasvatusta, mutta kylläpä se taisi siihen lahota. Sama juttu ruokohelpin kanssa.

    Jätkä pätkät

    ” /Palvelut/Profiili/?userId=2198
    RE: Stihl 201 käyntihäiriö
    Itse puhdistan ilmanputsarin (siis HQ tyyppiset muoviverkkoversiot) jarrupuhdistusspraylla ja paineilmalla. Pikainen suihkaisu puhdistusspraytä ja verkon sisäpuolelta kevyesti puhaltamalla lähtee kaikki lika, sekä putsarin verkkoon kertynyt öljy. Ei kerää niin paljon pölyä kuin pensalla putsattu. Yksikään putsari ei ole rikkoutunut tällä menetelmällä.
    Lähetetty: 1 h, 40 min sitten
    Lähettäjä: kuusessa ollaan ”
    Systeemi on ihan hyvä, moni suodatin on kasettimallinen, jonka voi halkaista, on tosi helppo puhaltaa paineilmalla. Sellainen verkkosuodatin on myös ihan hyvä pestä vedellä ja tiskiaineella.
    Bensan joukossa oleva öljy ei ole pahaksi, 2-t moottori räkii aina suodattimeen kiihdytysvaiheessa eikä öljy huononna ilmavirtausta, mutta parantaa imuilman puhtautta.
    Ilmanputsari pitää olla puhdas kun oikeesti sahataan.
    Vesitipat jäävät imupäähän, kun kaksitahtiöljyä on bensan joukossa. Vesi ei siis mene kaasuttimeen, kunhan imupäätä vaihdetaan 100 bensalitran välein.
    Jesseltä saa varmasti hyviä käytettyjä moottorisahoja, tuskin on ketjuakaan vaihtanut kertaakaan uuteen.

    Jätkä pätkät

    On tosi poikkeuksellista, että suuttimen alla oleva jousi painuu lyttyyn. Sen täytyy olla jokin sellainen juttu, että suutin on ruuvattu ihan pohjaan ja ollut siellä pitkään.
    Ei senpuoleen, munulle on tultu ihmettelemään sahaa, jossa L – suutin on 1,5 – 2 kierrosta auki ja H-suutin ehkä 1/5 – kierrosta ja jätkä on sillä hakannut ensiharvennusta monta viikkoa. Kylmänä saha käy kaasuttamatta tuhansia kierroksia, mutta lämmettyään sammuilee usein. Tukkipuuta ei saa nurin millään keinolla.
    Nylonverkosta tehtyä kaksikerroksista ilmansuodatinta ei pidä mennä pyyhkimään, koska silloin pöly menee kerrosten väliin. Jos suodattimen saa halki, on mainio konsti tirauttaa hieman bensaa sisäpinnalle ja KOPS – kopsauttaa kevyesti jotain kovaa vasten. Suodatin on laakista puhdas.
    Ainoastaan jonkun Tilhin suodatin on sellaisessa paikassa, että se tukkiintuu joka päivä jopa useamman kerran, eli rakenne on niin harva, että hienojakoinen pöly tulee kaasutinkoteloon. Ehkä myös terä on siinä kunnossa, että se ei tee ryynimäistä sahanpurua, vaan pulveria.

    Jätkä pätkät

    ” /Palvelut/Profiili/?userId=1399
    RE: Stihl 201 käyntihäiriö

    Käyntihäiriöt lakkaavat aina ja varmasti, kun putsaan tulpan ja ilmansuodattimen. Tyhjäkäynti on rassattava myös ”kohdalleen” silloin tällöin. Taitaa tärinän vuoksi aina välillä muuttaa asentoaan.

    Ms 201 on hyvä saha. Ja on sahattu paljon.
    Lähetetty: 1 h, 57 min sitten
    Lähettäjä: Potifar ”
    Kaasuttimen säädöt eivät muutu itsekseen. Jos suuttimiin pitää koskea, on polttoaineessa esim epäpuhtautta taikka ilmanputsari on liian likainen.
    Sytytystulpan vaihto tulee kysymykseen samoihin aikoihin kuin imusuodattimenkin, eli n. sadan bensalitran välein.

    Jätkä pätkät

    Se on kylläkin arto niin, että nuo isot HVA:t on tarkoitettu kumipuun kaatoon ja niitä on suomessa niin vähän, että siihen hommaan löytyy vanhoja sahoja sen verran, että uutta ei kannata ostaa. Kun kuutioita on 60 ja yli, niin sellaiset sahat eivät mörise päivittäin metsässä, vaan ovat kilpasahureilla, jäiden veistelijöillä ja muilla, mutta niillä ei leipää metsätöistä hankita, oli merkki mikä tahansa.
    Kyllä meilläkin on kaksi n. 118 kuutioista Tilhiä ylisuurien puiden kaatamiseksi n. 100 senttisellä laipalla ja 60 senttiset laipat ovat halkisahausta varten, mutta ne eivät ole suomessa metsurien töitä varten.
    Myös alle 40 kuutioiset sahat ovat laitteita, jotka voidaan hyvin jättää pois laskuista, on mallinumeron perässä millaiset kirjaimet tahansa. Lukuun ottamatta Tilhin ammattisahaa kokoa n. 35 kuutiota.
    Olen valmis antamaan periksi HETI, kun jotain uutta ilmenee tällä rintamalla, mutta se on epätodennäköistä.

    Jätkä pätkät

    Normaalisti imusuodatinta vaihdetaan silloin tällöin. Myös se, että estää veden menemisen tankkiin vähentää suodattimen jäätymistä.
    Huoltoohjeissa on ollut, että imupää vaihdetaan n. 100 bensalitran välein, osa on halpa, ja usein tarvikekin riittää.

    Jätkä pätkät

    ” /Palvelut/Profiili/?userId=2198
    RE: Tilhi 201m
    No, jos on verrattu saman kokoluokan sahoja, silloin lukija saa päättää onko saamassa rahoille vastinetta kallimmalla mallilla. Se on sitä lukutaitoa, kuulemma.

    Niin, ja mistä löydät kiinalaisen 800 euron sahan vastaavan hintaisen huskun kaveriksi? Sisältöä on muokattu
    Lähetetty: 3 h, 27 min sitten
    Lähettäjä: kuusessa ollaan ”
    Väitinkö, että pitäisi yleensä verrata kiinalaista sahaa, jota ei koskaan kukaan missään ole kuvitellut ammattikäyttöön – ellet sitten sinä?
    Jonssilla, HVA:lla ja Tlhillä on kullakin vain muutama – ehkä kolme sahaa, jotka ovat sopivia suomalaismetsiin ammattityöhön. Ensimmäisen luokan vihje valintaan on hinta, toinen vihje on hinta ja kolmas vihje on hinta. Se on vinkki myös kiinalaissahojen ystäville.

    Jätkä pätkät

    Vanha sanonta on : Se syö joka paskantaakin, joten tehokkaamman koneen isompi kulutus on selviö, toisinpäin se olisi valmistusvirhe.
    Kuten motokuski sanoi, jo hinnan pitäisi sanoa vertailijoille, että vehkeet on tehty eri sarjaan.
    Siksi olen aina sanonut kysyjille, että jos haluaa hyvän ammattisahan, niin se on siellä kalleimmassa päässä hinnastoa.
    Kun vielä katsoo kuutiot ja tehon omaan käyttöön sopivaksi, niin se on siinä.
    Monesti on ollut M-sahavertailuja, joista on voinut sanoa sahamallit katsottuaan, mikä voittaa.
    Nykysahojen joukossa on lähes ainoastaan yksi poikkeus, paitsi hinta antaa selkeän vinkin. Se poikkeus on Tilhin 200, tai nykyversio – onko se nyt jo valmis 201 ja jotain.
    Keljuttaa vertailu, jossa on kuutiotilavuudella rajattu osallistujat ja niinpä siellä ehkä on viidenkympin kiinalainen ja 800 euron HVA vertailussa.

Esillä 10 vastausta, 221 - 230 (kaikkiaan 850)