Käyttäjän Jätkä pätkät kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 111 - 120 (kaikkiaan 850)
  • Jätkä pätkät

    Harvennuksien tekotarpeeseen ei pitäisi korkotasolla olla pienintäkään vaikutusta, vaan metsän tilan vaatiessa harvennusta se on tehtävä.
    On tietty hyvä, jos harvennuksesta tulee myös tuloja, mutta se ei ole pääasia, vaan metsän kunnon kohentaminen niin, että sen arvokasvu lisääntyy ja päätehakkuuseen päästään niin, että metsässä on vain arvopuita.

    Jätkä pätkät

    Kun ei tiedä mitään, eikä ymmärrä mitään, niin sitä voi vain ihmetellä.
    Tapahtumasta on kulunut aikaa useampi vuosi, mutta sekään ei tapahtuman törkeyttä vähennä.

    Jätkä pätkät

    Kuitenkin hehtaari kasvaa saman määrän puuta, on siellä sitten runkoluku ohjeen alarajan kohdalla, taikka vaikka kuinka korkea.
    On metsänhoitajan päätettävä, kasvattaako hän suht nopeasti myyntiin kelpaavaa ainespuuta ja jopa tukkeja, vai kasvatteleeko hän ongenvavan kokoista riukua, jota ei kyllä koskaan osta kukaan.
    Jos vaikka 5000 runkoa hehtaarilla on ja kasvattelee metsää, kunnes sieltä alkaa lähteä tukkia, on siellä jäljellä elossa parituhatta runkoa, joissa on muutama sata tukkipuuta ja niillä ikää vähintään 150 vuotta. 60 vuotiaana puiden kasvu alkaa kuitenkin hidastua ja hiipuu lopuksi lähes olemattomaksi.
    Näin tapahtuu, on rahan korko ihan mikä tahansa.

    Jätkä pätkät

    Tuon kytkimen kohdalla on tietty mahdollista, että Jousi on poikki. Se ei ole lainkaan tavatonta.
    Kuitenkin on eroa pyörimisellä ja ”pyörimisellä”. Jos ketju pyörähtää jo silloin, kun sahaa nyppii käyntiin, on vikaa kytkimessä. Tilhin kytkin on helppo avata näytille, kun nappaa lukkorenkaan pois akselin päästä. Samalla näkee laakerin tilanteen.
    Minun poikani metsätöissä ollessaan useasti vaihtoi kytkinjousen metsässä, ehkä olisi pitänyt kerralla vaihtaa kaikki jouset, mutta vaihtoi vain yhtä kerrallaan.
    Joskus laakeri voi olla niin kuiva, että jumittaa, siihen auttaa rasvaus, joka pitäisi tehdä kerran viikossa.
    Housujen viiltosuojaa saattaa myös joutua akselin ja kytkinrummun väliin, vaikka ”En ole koskaan sahannut housuihin”. Silloin ketju voi pyöriä tyhjäkäynnillä.

    Jätkä pätkät

    Ne on noi EU-tuet, joilla Itä-suomessa porskutetaan ja kemerat siihen päälle.
    Kohta varmaan sielläkin alkaa kiertelemään nuo TE-keskuksen tarkastajat. Jossain Oulun korkeudella (En sano paikkakuntaa) – tuli taimikonhoitokohteiden tarkastu, kun oli huimapäisesti jo rahoitettu enemmän pinta-alaa, kuin oli pitäjässä metsää. Ei oltu hoidettu muuta kuin paperityöt ja rahat oli jaettu asiakkaille.

    Jätkä pätkät

    ”Mihin ne lepät meni?
    Lähetetty: 5 h, 8 min sitten
    Lähettäjä: Ammatti Raivooja ”
    Ainakin me ollaan jo niin lähellä rannikkoa, että on kohtalainen kysyntä kuorettomasta leppähakkeesta savustajille.
    Myös leppätukista sahattu sahanpuru on hyvässä arvossa, mutta vain harmaaleppä käy.

    Jätkä pätkät

    ”Olen kyllä ihan terve niin sielulta kuin muiltakin osa-alueilta. Itä ei kiinnosta pätkääkään, ne entiset itäautot (olivat köyhän miehen merkki meilläpäin) eli siksi en ole koskaan niin pohjalla ollut että ladaan olisin turvautunut.
    Lähetetty: 9 h, 51 min sitten
    Lähettäjä: arto ”
    Aikoinaan kiertelin suomea vähän laidasta laitaan ja panin kyllä merkille, että itä-suomessa oli tönöissä kattohuopa kääriytynyt tuulen mukana ja pihat ja pellot olivat heikossa hapessa, mutta Saabbi oli joka töllin pihassa.
    Länsi-suomessa oli talot hyvässä kuosissa ja Lada pihassa.
    Venäläiset haluavat kaikesta Neuvostoajasta muistuttavastakin eroon, mutta saksassa, ruotsissa ja tanskassa samaraa on myyty kymmeniätuhansia.
    Meillä oli virka-autona 1600 SL Lada ja takavetoisena siinä takapyörät halusivat mennä lujempaa kuin etupyörät. Joku tollo arvioi, että on huonot ajo-ominaisuudet. Kolmos-sarjan BMW oli talvella tasan samanlainen ajettava, mutta se arvioitiin olevan ominaisuuksiltaan ”urheilullinen”.
    Molemmat autot tavattiin talvikelillä samoihin aikoihin katollaan ravin takaa, eri paikoista tosin.

    Jätkä pätkät

    ”En ole koskaan omistanut ladaa, kyydissä ollut 2 kertaa. kummallakin kerralla pelottanut hirvesti. toinen kyyti perinteisellä 1200L toinen samaralla. Jossa paloi öljynpaineen merkkivalo, kysyin kuskilta miten uskallat ajaa, kertoi oli palannut uudesta asti. Huollossa oli aina sammunut ajanut ulos hallista korokkeen yli taas syttynyt. Siinä itä kokemus. Nykyiset sitten varmaan ihan muuta. käyn katsomassa kun tännepäin tulevat. nivaa vertaavat nissanin cassukaan, testeissä saneet kehuja, eli saa nähdä.
    Lähetetty: 3 min sitten
    Lähettäjä: arto ”
    Oletko ajatellut kokeilla lääkärin ja sopivan lääkityksen käyttöä?
    Kun saippualaatikko-Ladaan laitettiin kunnon renkaat ja se oli muutenkin kunnossa, sen kyydissä ollut mitään moittimista.
    Samara sai uutena mallina Tekniikan maailman koeajossa lausunnon: ”Valmis auto rallipoluille. mm. japanilaisilla autonvalmistajilla olisi syytä ottaa oppia alustan rakentamisesta”.

    Jätkä pätkät

    Sahamerkki / malli, on se mikä tahansa, on hyvin epävarma, jos sitä ei ole säädetty tai huollettu kunnolla. Samoin kaikki laitteet tulevat joskus tiensä päähän.
    Sen verran olen tutustunut myös halpoihin merkkeihin, että en sellaisen kanssa alkaisi tuhertamaan, jos samassa savotassa olisi myös muita.
    Totuus kuitenkin on, että jotkut eivät tunnista hyvää sahaa, vaikka saisivat ihan itsekin sellaista kokeilla.

    Jätkä pätkät

    ”Valitettavasti teollisuusjohtomme huomaa ympäristön muutokset vielä hitaammin kuin Titanic jäävuoren. Nyt pitäisi riehua pellit auki kun kerran raha on ilmaista mutta mitä vielä. Potkitaan porukkaa pihalle ja pelätään huonoja aikoja!
    Lähetetty: 26 min sitten
    Lähettäjä: jees h-valta ”
    Ei minkään sahan kannata sahata tavaraa varastoon, jos kauppa ei käy. Yhdelläkään sahalla ei ole sellaisia varastointitiloja, että niihin voisi varastoida kunnolla monen kuukauden tuotoksen. Kuivaamosta tuotu tavara ei säily myyntikuntoisena kattamattomana pihalla.
    Kyllä kaikki vientisahat myyvät ensin sahatavaransa ja käytännössä sen jälkeen alkaa motot raksuttamaan, sahat ulvomaan ja rekat liikkumaan.

Esillä 10 vastausta, 111 - 120 (kaikkiaan 850)