Käyttäjän Jätkä pätkät kirjoittamat vastaukset
-
Kuinka ihmeessä puut kaatuvat tielle päin, jos puru lentää tiellepäin? Vaikkapa raivaussahalla sahattaessa.
Taikka kolmen kuution tukkirunkoa kaadettaessa, kun kuori lyödään pois pitopuun takaa ja siitä terä sisään varoen, ettei pitkä laippa vain mene läpi, sitten kiertäen vetvällä terällä toiselle puolelle pitopuulle asti. Koko ajan sahataan vetävällä terällä.
Toki puu kaatuu tielle, jos sahataan pitopuu poikki.Jätkä pätkät 15.4.2016, 19:29”Olen kaadellut muutaman vuoden kevarin ja tienvarsia
Ei siellä peltiterrällä mitään tee kovapalaterät
kerran sahaat peltiterällä aina on hiekkaa puissa
kipinää antaa Muutenkin tien varret on tehty
Ammattiduunarille KUIN jätkän pätkä kirjoitti
Sillä tyylillä jos kaadat tielle päin kylmät tulee
Varmasti jos ei ole sulkuduunareita molemmissa
Päissö kusileipokko kaataa kaikki
Lähetetty: 2 h, 54 min sitten
Lähettäjä: MIKANDER ”
Saisiko tuon saman selkokielellä?Jätkä pätkät 15.4.2016, 15:56Johtuneeko kierteen syntymisen lisääntyminen tylsemmästä terästä, jolloin tulee yritystä syöttää terää puuhun kovemmalla voimalla?
Tienvarsipuiden kaadossa olen laistanut tyven kuorimista aika minimiin ja pyrin kaatosahauksen tekemään mahdollisuuksien mukaan niin, että sahanpuru lentää aina tielle päin.
Yleensä noin puoli tankillista pystyy kaatelemaan ennenkuin pitää teroittaa. Jos sahaa niin, että ketju vetää hiekan ja pölyn puun sisään, on terä tylsä jo ensimmäisessä leikossa.Jätkä pätkät 15.4.2016, 15:47Jos metsäkaupparahat ovat vaarassa jäädä patjan alle, niin mikäli on ostettavissa asevelihintaan nuorta metsää hyvällä pohjalla, niin sijoituksena se ei varmasti ole kovinkaan riskaabeli.
Parikymppinen metsä on yleensä vielä aika edullista, kuitenkin sen saa normaalisti alle uuden metsän perustamiskustannusten.
Arvokasvuhan siinä on vasta alkamassa.Jätkä pätkät 15.4.2016, 09:15Eivät kai nuo Persenarulaiset aikoneet syödä sitä mäyrää? Jos pyydystystouhu oli ruoan hankkimiseksi järjestetty, niin kova oli nälkä Puo langalla.
Enemmän kuluu energiaa tuollaiseen kaivamiseen kuin mäyrästä saa uunissa käyttämisen jälkeen.Jätkä pätkät 14.4.2016, 20:322-t moottorissa tasapainotus on oma taiteenlajinsa. Siinä pitää ottaa huomioon myös kiertokangen ja männän paino ja niiden vaikutus käyntiin. Se tasapainotus ei ole ihan rakettitiedettä, koska kaikki mopottelijat tietävät, että mäntien painoissa ja mitoissa on eroja.
arto veti vauhtipyörän heiton esille, mutta muistuttaisin, että vauhtipyörä on sangen lähellä laakeria. Välys magneettipalojen ja puolan kenkien välissä on 0,3 mm. Jos akselin kierous on niin suuri, että se sentin päässä laakerista heittää 0,3 mm, niin paljonko se heitto on viiden sentin päässä?
(On nähty, kun magneettipalat ovat hipaiseet puolan rautasydämeen, jälki nimittäin jää)Jätkä pätkät 14.4.2016, 18:45Puo langasta ei taida olla muunlaisia uutisia, kuin ”Hullun hommista” kertovia.
Ymmärtääkseni mäyräkin kuuluu suomen alkuperäisväestöön, joten ei pitäisi olla mitään kauheaa vimmaa sen hävittämiseksi.
Oliskohan tuo jahtiporukka mahtunut kokonaan siihen kaivantoon ja maat päälle?Jätkä pätkät 14.4.2016, 18:35On tehdastekoisissa moottorisahoissa ollut ilmeisesti yksi sahamerkki, jolla on ollut kaksisylinterinen malli. Ei saavuttanut kovinkaan suurta suosiota.
Uskon vahvasti, että kootaan K-akseli miten tahansa, siinä on heittoa ennenkuin se kalibroidaan.
Tuita ketjun nyppimistä tapahtuu nimenomaan sahoissa, joissa on vetoratas ensimmäisenä, kun purukopan avaa.
Eikä heittoa esiinny kaikissa merkeissä, eikä malleissa.
Heitto syntyy, kun ketjujarru räpsähtää päälle sopivilla kierroksilla ja sopivassa sahassa.
Joskus tosikauan sitten Amerikkalaisissa sahoissa oli yksimittainen – taottu kampiakseli.Jätkä pätkät 13.4.2016, 20:24Mitähän pahaa tuo mäyrä on noille kaivajille tehnyt? Minusta myös sen eläminen ei pahasti kanalintujen määrää vähennä.
Jätkä pätkät 13.4.2016, 20:17Olette jo osoittaneet hölmöytenne – kiitos siitä.