Käyttäjän Jalmari Kolu kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 231 - 240 (kaikkiaan 404)
  • Jalmari Kolu

    ”Ostomiehet arvioivat liian harvapuustoisten kohteiden kertymään aivan liian suureksi saadakseen kauppoja. Kokemusta on.”

    Niin on meilläkin. Kiintiö pitää saada kertymään.

    Mutta tuosta Jannen mittauksesta relaskoopilla. Ei mitään virkaa. Runkoluvun mukaan voisi ajatella että ollaan 800-900 luokassa /ha. Ikävää että tuollaista on jouduttu hakkaamaan. Omat harvennukset keskijäreydellä 68l alkavat näyttää sille että ei ihan ketuiksi mennytkään.. Mutta lupaan sinnitellä seuraavat 90-litran luokkaan, vaikka latvukset huutaisi hoitoa.

    Jalmari Kolu

    No miten vaikka tuollainen ketju: Komatsu 901 ja Ponsse Visent? Eli menee ns. pieniin?

    Mutta voi jo tehdä tuottavaakin työtä?

    Itse olen mielenkiinnolla katsellu noita pienmetsäkoneita. Finnbull alkoi olla ns. järkevän kokoluokan värkki jolla voi tehdä muutakin kuin leivinuunipuuta. Jos tuollaisella pikkukombilla saisi nykytaksoilla vaikka 10 000m3 tienvarteen niin pitäisikö päällään yhden ihmisen yrityksen? Logbulletin idea katoaa siinä vaiheesa kun pitäisi vitosrankaa kuormata ja ajaa. Muuten varmasti pienkoneiden aatelia.

    Eikös jollakin pienen koneen maahantuojalla ollut liikeideana ns.vuokra tai jonkunlainen kimppakone ja maksun ositus olisi tehty tyyliin ajopiirturilla? No muuten hyvä mutta ei ollut asiakkaita.

    Jalmari Kolu

    Ja Mammutilla kait vielä vähän lisää. Oli Metkossa lyöty kuusisorvia täyteen. Aika hurja esitys.

    Jalmari Kolu

    Hurja on vehje ollut. Maallikkona ajatttelen että Buffalo king in sermi olisi 5,5m2.

    Pituutta 5,korkeutta 1,8m ja kiintotilavuusprosentilla 70 tulisi 34,65 k-m3.

    45% kosteudella painoa yli 19 000 kg. Eli tonni ylikuormaa.

    Oli kone esim. Kockums 875? Kantavuus 14 000kg. Ja sen ajan isoin värkki.

    Jalmari Kolu

    Äkkinäinen kuvittelisi urien ehkä menevän jotenkin noin:

    https://aijaa.com/gTDand

    No asialla ei ole elämään suurempaa merkitystä, mutta näitä tulee joskus pohdittua.

    Jalmari Kolu

    Toki. Mutta tarkoitin noiden käyrien suhteen? Jos esim. hakkaa linjalta tuonne nurkkaan ja siitä ajosuunta vanhalle uralle? Kummin päin ajokoneen fiksumpi ajaa? Sekä linjan että vanhan uran kautta pääsee.

    Jalmari Kolu

    https://aijaa.com/65urv7

    Tuollainen vanha traktoriura löytyy. Leveyttä 5m. Nauhoitettu näkyviin. Kaltevuutta käyrien mukaan kuviolla 10m verran 100 metrille.. Maasto on kantava, ei ojia. Ei haittaavasti kivinen. Ei lakikohteita.

    Punainen on tietysti tilan raja ja kuvassa näkyvä muut T2:sta. Tulee 5ha kaupan mukana. Lähin päätehakkuu 100m päässä.

    Mietin miten konekuski ajattelee tuon ajosuunnan. Eli tuleeko tuota vanhaa uraa tyhjänä alamäkeen ja nousee siitä linjalle, vaiko toisin päin?

     

    Jalmari Kolu

    Noin sen varmaan voisi kuvitella menevän.  Jos leimikon olosuhteet puustotunnusten osalta muuttuvat niin kone osannee opastaa. Ei tule systemaattista jälkeä.

    Jalmari Kolu

    Ei varmasti kärsi. Ja voisi kuvitella että liian aikainen harvennus on no go.

    Tuo koneen keilainhan ei maksa kun kait alle 5000 euroa. Ja taivaalta tehty muutaman euron hehtaarille. Voisi kuvitella että jos nuo kaksi saisi keskustella keskenään, niin esim. puuston tilavuuden tai keskipituuden muutos kesken palstan voisi edesauttaa hyvään tulokseen?

    Jalmari Kolu

    Konenäkö on varmasti tulevaisuutta. Sääolot, näkyvyys, ja runkoprofiilit voivat vielä tehdä haasteita. Mutta konenäköhan suosittaa, kuten aptilaitteistokin. En tiedä voisiko esim. laserkeilausdataa käyttää konenäön tukena? Eli laitteisto vertaisi dataa omaan näköönsä. Keskipituus ja läpimitta tarkasti niin voisi kuvitella että tulos olisi harvennusmallien mukainen, jos se vaan hakkuuteknisesti on mahdollista. Eli joutuuko ottamaan puita edestä pois että pääsee konenäön suosittamalle rungolle?

Esillä 10 vastausta, 231 - 240 (kaikkiaan 404)