Käyttäjän Itäsuomen Antti kirjoittamat vastaukset
-
Kyllä vain kannattaa… ainakin isot, kovapohjaiset kelirikko leimikot tuntuu menevän kaupaksi niin että heilahtaa.
Talvikorjuu leimikoiden myyntiä kannattanee vielä vähän panttailla, sää ennusteet ja talven lumitilanteita alkavat ennustella vasta tuosta jussin jälkeen.
Itäsuomen Antti 29.4.2013, 20:02Olikohan se Variksen veljekset jo tätä mahdollisuutta pohtineet ja kehittäneet laitteiston tätä varten mutta tais hinta vaan vielä jäädä hirvittämään jotta massatuotantoon sitä härveliään toisivat.
Itse tekisin sen niin että puut tulisivat kokonaisina metsästä ja pilkonta tapahtuis laanissa, vaikka traktorin kärryyn tai säkkeihin. Nimittäin sitä edestakaisin ajelua kertyy jos kymmenen kuution kärryyn tekee irtohalkoa. Teiden varsia vois ajatella sellaisella motolla tehtävän että se silppuais traktorin kärriin puut ja sitten traktori tekis siirron pois ja tois uuden kärryn tilalle. Ne motot kun sais tienata sitä leipäänsä hakkaamalla eikä siirtoajossa.
Itäsuomen Antti 21.4.2013, 13:07No nyt on sitten näköjään käännytty jälkiviisauteen ja vanhojen muisteluun. Ihan kuin se parantaisi Suomen kilpailukykyä.
Tuollaisia kupruja vastaan talousliitto toimii todella hyvin. P-K sektorin ei tarvitse olla paskat housussa Devalvaatio peikon kanssa ja kotimaan kaupan kasvua voidaan ennakoida.
Ongelma tulee juuri siitä ”toisten paitojen pesusta” Nyt ollaan vaan vähän isommissa ympyröissä. Täytyy siis ajatella isommin. Yhteisön pyörittämisessä olennaista on se että rahaa täytyy saada kiertoon ja sen kierron pitäisi pysyä sisäisenä, mutta siihen tarvitaan koko ajan myös ulkopuolelta tulevaa rahaa. Eli vaihtotase kohdalleen.
Nykyiset ympäristödirektiivit eivät ole pelkkää kiusantekoa, sillä niitä tullaan kiristämään varmasti jokaisessa maassa, jos tai kun ihmiselämää aiotaan pitää mahdollisena maassa. Vaihtoehtoiset energialähteet ja puhtaampi teollisuus on pakko ja velvollisuus kaikille. On helpompaa olla etunenässä ja tehdä toimiva tekniikka, kunhan muutkin maat joutuvat tähän rikinpuhdistamiseen. Suomessa on kuitenkin 15% maailman rikkipesurituotannosta.
Samalla kehitetään ymp.ystävällistä tekniikkaa laivoihin muutenkin joten Suomi voi olla telakkateollisuudessa vahvoilla kunhan muutkin pien merialueet astuu rikkidirektiiviin.
Suomen politiikka on minusta tällä hetkellä ihan hukassa. Sammutetaan tulipaloja ja yritetään pitää korttitalo kasassa keinolla millä hyvänsä. Eikä voida myöntää erehtyneen tai tehneen virhettä.
Suomella olisi hyvä mahdollisuus korjata vientitasettaan juuri energiasektorilla ja nimenomaan pienkulutuksessa. Toisaalta meille tuodaan paljon EU:n ulkopuolista energiaa venäjältä ja Norjasta ja sitten tätä kaikista haitallisinta kivihiiltä EU:n sisältä. Vaikka puun polttaminen tuntuu tehottomalta ratkaisulta niin silti se on yksityiskäytössä kaikista edullisin vaihtoehto. Miksi siis ei markkinoida sitä isosti varakkaille EU:n ulkopuolisille tahoille..
Itäsuomen Antti 21.4.2013, 12:24Vähän riippuu sahasta aiemmin 440 husopilla meni tunti ja tankki tahtia nyt tuli haalattua tuo 420 dolmari jossa tankillinen kestää harvennuksella puolitoista tuntia
4-6 on se normaali määrä. Sitten kun pääsee tekemään vanerikoivusta 30 senttistä klapia niin bensa on aika hupaa tavaraa.
Itäsuomen Antti 17.4.2013, 19:05Ei 16 vuotias vielä osaa tunnistaa todellista haastetta ja ongelmaa. 50 vuotias taas osaa tunnistaa sen ongelman mutta ei osaa ratkaista sitä.
kunpa ne sais kuuntelemaan toinen toistaan.
Itäsuomen Antti 10.4.2013, 21:16Kaikki mitä siitä puusta vain saadaan irti niin on tervetullutta. Sahatavaraa nyt ei niin vain korvata vaikka liimapuu ja muut sellaiset tuotteet kaventaakin sitä rakoa. Siltikin massiivipuurakenteet säilyttänee oman paikkansa, etenkin nyt kun tämä hiilinielu ajattelu iskee läpi. Lisäks se rummutus puun edullisuudesta ja ekologisuudesta alkaa lyödä läpi. Tää CE merkinnän sulattelu vielä on vähä kesken mut eiköhän siitäki selvitä. Sinänsä outoa että Suomessa on maailman johtavaa sahateollisuutta, mutta valtaosa laitteistoista isoilla sahoilla on jostain 70-80 luvuilta. Tuunattuna vain konenäöllä. Isoja moderneja sahalaitoksia myydään ympäri maailmaa, mutta täällä ihmetellään et mitenkäs muut menee heittämällä ohitse.
Jos Suomi tahtois irti kivihiilestä niin täällä alettais hakata kuitukokonenki puu suoraan hakekattilaan. Tämä sektori taitaa nyt olla kovimmassa myötätuulessa, kun on tullut biodieselit ja kaasutuslaitteistot yms muu käyttö. Sinänsä paperiteollisuuden alasajo Suomesta voidaan kompensoida tällä. Jos vain paperinvienti laskee niin samaa tahtia sais laskea energian tuonti jos tuo omavaraisuus alkais kiinnostaa. Keskitytään siihen missä parhaat tulokset tehdään, pitkäkuitusella neitsyt sellulla, pakkauskartongeilla ja hienopaperilla. Turhaan täällä yritetään taistella kierrätystuotteiden kanssa sillä rahdit tulee jo niin kalliiks.
Sit on nää mielenkiintoiset marginaalialat joilla puujalalla seisoessa vuollaan kultaa. Lääketeollisuus tutkii tätä kuitukipsiä ja männyn terveellisiä ominaisuuksia. Lisäks nää kuitukomposiitit ja kierrätystuotteet. Tuo pientä mutta korkeakatteista tulosta. Tässä kohdassa T&K toiminta on avainasemassa sillä näitä ominaisuuksia puissa on kaikkialla muuallakin maailmassa, siksi patentit ja mallisuojat on tärkeitä alalla. Näistä ei ole talouden vetureiksi mutta siinä sivussa voidaan löytää taas lisää hyödynnettäviä materiaaleja
Itäsuomen Antti 9.4.2013, 19:39mutta abietis. Onhan tähänkin asti saanut leimata puutavaran jos vain on saanut sen luujuuslajittelijan koulutuksen… mutta nyt vaaditaan että on oikeanlainen (varmaankin lämmin) halli ja oikeanlaiset keinovalaisuolosuhteet, joiden rakentaminen ei täällä syrjäseudulla oikein riitä.
Itäsuomen Antti 5.4.2013, 18:29Ota vaan kaikki lepät pois. Ne lahoaa kuitenki ennen seuraavaa käsittelykertaa. Sitten seuraavaks säälimättä vialliset puut pois olipahan laji mikä hyvänsä. Sen jälkeen kun katselee latvuksia silleen että kuusen latvan ympärille jää noin metri joka suuntaan tilaa, niin ollaan jo aika hyvillä vesillä.
Itäsuomen Antti 5.4.2013, 18:25Meilläpäin sanotaan että viritys on onnistunu jos teho laskee alle 25%
Hyvin siis menee.
Itäsuomen Antti 30.3.2013, 15:57Tuntuis jotta vastaus kysymykseen löytyy ku heiluttelee sitä laippaa ja katselee mistä klappia sattuu löytymään.
Onko se klappi siinä vetorattaan akselissa eli pumpussa vai kertyykö sitä klappia niihin liitoksiin missä laippa on kiinni. Se akseli heloituksine ja laakereineen vetorattaalla joutuu aika kovalle rasitukselle erikseen kun tylsää ketjua kammetaan tiukkaan koivuntyveen.
Tarkemmin ei oo tarvinnu noitten anatomiaan perehtyä, mutta jostain tuolta suunnalta sen ongelman luulis löytyvän.