Käyttäjän Itäsuomen Antti kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 131 - 140 (kaikkiaan 221)
  • Itäsuomen Antti

    Totta sekin mitä jesse tuumii. Mutta eihän tässä nyt pystykauppoja pyritäkään lopettamaan. Niillä olisi varmasti edelleen merkittävä rooli tehtaiden puunhankinnassa alkaen energianteosta päätehakkuuseen.

    Toimiva tienvarsikauppa toisi vaan yhden mallin lisää erittäin omatoimiselle MO:lle.

    Itäsuomen Antti

    Toistaseks ainakaan ei ole kehitetty sellaista voimansiirto tekniikkaa joka sopisi sekä maantie että metsäajoon.

    Sit korjaavien ja ajavien yhdistelmä koneiden kehittäminen vaatii uudenkaltaista puomiston tekniikkaa sillä sellainen puomi joka on hyvä kaatamisessa, ei välttämättä sovellu korjuuseen ja toistepäin. Tietenkin uudet ajattelumallit voivat tuoda ratkaisuja tähänkin.

    Itäsuomen Antti

    Tuo tienvarsikauppa ei sovi kolmelle suurelle joten ne hinnoittelevat silleen että isännät eivät halua siihen hommaan ryhtyä.

    Ruotsissa taas taitaa hankintakaupalla elää vähän eritavalla. Siinä taitaapi se suurin syy olla, mutta mitäs muita syitä A.Jalkasella on esittää?

    Itäsuomen Antti

    Tulevaisuudessa aivan varmasti voidaan kehittää robotti joka istuttaa heinää, perkaa ja raivaa.

    Tekniikkahan näihin on jo olemassa. Marsissa tosin, mutta kunhan löytyy MO taho jolla on pätäkkää tehdä curiosity tyyppinen vekotin ja tietoteknistä osaamista konenäön laserkeilauksen ja gps:n hyödyntämisen kanssa niin silloin alkaa robotti olla lähellä todellisuutta.

    Tällä hetkellä vain 100 miljoonalla eurolla saa paljon taimikonhoitoa joten sen robotin kehitysresurssit varmaan ohjataan johonkin muualle.

    Itäsuomen Antti

    Hirvestä voi puhua myös ilman että jatkuvat hirvivahingot vedetään keskuteluun mukaan.

    Itäsuomen Antti

    Ekana tulis mieleen ihan vaan myyntikikka. Laipanvaihto isompaan, erilaiseen laippaan kasvattanee teräketjujen ja -laippojen myyntiä.

    Ne jotka tahtoo kuitenkin 13 tuumasen laipan niin ostaa sen jolloin syntyy myyntiä lisää kun kaupataan ketjut siihen mukaan. Taas sitten ne jotka ei osta sitä lyhkästä laippaa, joutuu ostamaan ”vähän” kalliimman ketjun josta kauppiaalle jäävä kate on aavistuksen isompi.

    Joo siis ameriikan mallia. Käytännössä yhden tuuman eroja en oo laittanu merkille sahatessa. Olen tottunu käyttämään 13 tuuman laippaa ja eron käsittelyssä huomaa vasta kun laittaa tilalle 15 tai 17 tuumasen laipan. Ehkä sen huomaa nopeammin jos sahaa tukkipuuta laipan pituudelta.

    Tuo 14 tuumainen laippa puoltaa kyllä paikkaansa jo meinaa myöhemmillä harvennuksille. Ainakin täällä nuo tyvet on just sen verran paksuja että 13 tuumanen laippa on sillon ihan pikkuisen liian lyhyt.

    Itäsuomen Antti

    Meilläpäin on metsätalousyrittäjiä, (joiden toiminta vaikuttaisi olevan terveellä pohjalla) jotka omistavat koneketjun sekä maataloustraktorista tehdyn ajokoneen.

    Siihen mitä kalustoa ne käyttävät urakointiin riippuu lähikuljetusmatkasta ja ajettavasta puutavarasta ja sen määrästä sekä keräys/kuljetus olosuhteista. Yhtä ja oikeaa vastausta siihen, mikä on paras vaihtoehto, ei ole. Se oikea koostuu noiden ehtojen asettamasta ehdoista ja kustannustehokkuudesta.

    Itäsuomen Antti

    Energiapuussa ainakin minä liputan suoraan tienvarsikaupan puolesta. Kuhan tässä hinnoittelupolitiikassa päästään täyteen yhteisymmärrykseen.

    Kasa voi hyvinkin olla pari vuotta peitettynä oman tien varressa kuivamassa tai sitten silputtuna hakesiilossa ja niitä kaupitellaan paikallisille hakeyrittäjille.

    Sahatavaran kanssa on sitten vähän vaikeampaa kun jokainen tahtoo käyttää vaan omia pituuksia ja paksuuksiaan, mutta minun kaltaiselle kaverille tienvarsikauppa tapa sopisi paremmin kuin hyvin.

    Itäsuomen Antti

    Tuo ”lyöttäminen”… on riskialtista puuhaa, mutta niin on konkeloiden ja tuulenkaatojenkin raivuu.

    Pystyssä olevia puita en muista lyöttäneeni mutta tuulen, nojalleen kaatamia runkoja olen silleen raivannut.

    Itäsuomen Antti

    Mikään lie tuommonen teos kun on jätkä-suomi-jätkä sanakirjakin on siihen printattu?

    Minua taas on alkanu kiehtomaan tuo ”perinne” savotta ihan tosissaan tätä matkailubisnestä ajatellen. Olispahan siinä japanialaiselle turistille ihmeteltävää kun vetäsin hevosella kuorman lanssiin ja kuittaisin ipadille noudetun kuorman koon ja koordinaatit 🙂

Esillä 10 vastausta, 131 - 140 (kaikkiaan 221)