Käyttäjän isaskar keturi kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 701 - 710 (kaikkiaan 848)
  • isaskar keturi

    ”onkohan moinen hallintohimmeli tehokas ja kannattava” näätä on lajilleen tyypillisesti viihtynyt ilmeisesti lähinnä omissa oloissaan perämetsissä. Mhy ei ole hallintokoneisto vaan paikallinen yhdistys. Siihen kuuluminen on täysin vapaaehtoista. Nykyinen linja on koota yhdistyksistä jotain valtakunnallista MTK:n alaista ”ketjua”, mutta edelleen yhdistykset ovat itsenäisiä omista asioistaan päättäviä rekisteröityjä yhdistyksiä, joiden tarkoitus ainoastaan on määritetty mhy-laissa.

    Tehostamista pääsee vaatimaan, jos pyrkii ja pääsee valtuuston ja mahdollisesti yhdistyksen hallitukseen. Toinen juttu sitten on, onko tehokkuus vai hyvä ja luotettava palvelu laadukkaasti tavoittelemisen arvoista – ettei tarvitse arvailla kenen ketkun palveluita tuli nyt ostettuakaan.

    isaskar keturi

    Itse ennakoin, kun tämä hiilinielukeskustelu alkoi, että metsälakiin otetaan piakkoin takaisin uudistamisalaraja. Pitäisin tätä kohtuullisena ja joltisenkin tehokkaana tapana lyhyellä tähtäimellä lisätä hiilen sidontaa Suomen metsiin. Olihan tähän jo aikaisemmin totuttu ja rajat kävivät jota kuinkin yksiin arvokasvukynnysten kanssa.

    isaskar keturi

    Peruskuvio on selvä. Tieto joka on kenen tahansa saatavilla on julkista ja julkisen hallinnon tiedot/asiakirjat (mm. kemera-hakemukset ja metsäkäyttöilmoitukset) ovat tiettyjä poikkeuksia lukuun ottamatta pääsääntöisesti julkisia. Tietosuojalaki tekee sen mutkan, että tieto joka on yhdistetty tai yhdistettävissä tiedon haltijalla henkilötietoihin, muodostaa yhdessä henkilön yksilöivän tiedon kanssa henkilörekisterin, jonka hallussapitoon ja käyttöön sitten pitää olla tietosuojalain mukaiset perusteet.

    Paljon jää vähän harmaalle alueelle. Milloin paikkatieto muodostaa henkilötiedon?

    Lainaus Päivi Korpisaaren (viestintäoikeuden professori) ”Henkilötiedot ja paikkatiedot
    Miten tietosuojalainsäädäntö vaikuttaa paikkatietojen julkaisemiseen
    ja luovuttamiseen” (Ympäristöministeriön raportteja 10/2018)

    ”Kuten edellä esitetystä ilmenee, paikkatiedot eivät lähtökohtaisesti ole henkilötietoja. Niistä kuitenkin tulee henkilötietoja, jos ne voidaan liittää tunnistettuun tai tunnistettavissa olevaan luonnolliseen henkilöön. Henkilötietoja voivat olla myös rakennuksia tai kiinteistöjä koskevat tiedot – siitä riippumatta, onko kysymys katunäkymään sisältyvästä ja kaikkien nähtävissä olevasta tiedosta vai jonkun ihmisen omistamaan rakennukseen tehdyistä remonteista tai rakennuksen rakennusaineina käytetyistä rakennusmateriaaleista.
    Kuten edellä on selvitetty, henkilön tunnistaminen on henkilötiedon käsitteen edellyttämin tavoin mahdollista, jos esimerkiksi paikkatietoa koskevan kiinteistön omistaja on puhelinsoiton tai sähköpostikyselyn avulla selvitettävissä. Jos näin on, henkilötietojen käsittelylle
    ja mahdolliselle luovuttamiselle (joka on käsittelyä sekin), tulee olla lain mukainen peruste. Henkilötietolainsäädäntö asettaa siten tietyt reunaehdot paikkatietorekisterien muodostamiselle sekä paikkatietojen ja paikkatietoja sisältävien rekisterien luovuttamiselle”

    isaskar keturi

    Kyllä nämä huonosti tuottavat alat on syytä jättää hiilivarastoksi. Jo 80-luvun alussa professori ilmoitti kantanaan, että vanha ”tuottamaton tuottavaksi” hokema ei ole kannattava, jos se tarkoittaa viimeisten kosteikkojen ja muiden ns. ”vajaatuottoisten” kohteiden uudistamista.

    Näin on tullut omassa metsässä tehtyä.

    isaskar keturi

    Raati tuntuu olevan kovin avoimella mielellä, eli GDPR vaatimuksia pidetään turhankin tiukkoina.

    Tiedon laatuun ja siitä aiheutuvaan ”vaaraan” – huono tieto on kaikkein vaarallista! Väärään tietoon perustuen on ihmisiä marssitettu kaasukammioonkin. Samoin noiden suojeluehdotusten taustallakin usein väärä tieto kohteen historiasta ja ominaispiirteistä.

    Itse en ole innostunut tiedon leviämisestä sinne ja tänne ja se juorun tapaan muuttuu joka vaiheessa.

    isaskar keturi

    Planterin ehdotuksen voisi kiellosta muuttaa vaatimukseksi tiukentamalla uudistamisvaatimuksia – pätisi kaikkialla. ”Uudistettavalle alueelle pitää saada x vuodessa yli 5 metrin kasvatettava puusto” Jos homma ei hoidu, niin sitten hiilimaksua metsänomistajalle – vapautus vain hirvieläinten tai kasvitaudin vuoksi. Saataisiin näennäisesti jatkuvan kasvatuksen nimissä pienaukkoja hakkaavatkin ja muutkin lusmuilijat kuriin. Heikkouksia tässäkin esityksessä, kuten muissakin ja te varmaan kerrotte ne 🙂

    isaskar keturi

    ”kuinka politiikan ja tieteen yhteistyötä pitää tiivistää jo  lakien valmistelussa.” on tietenkin asiaa, mutta olennainen vielä puuttuu – KÄYTÄNTÖ. Käytäntö tarjoaa jonkinlaisen kokonaiskuvan vaikutuksista, kun politikko arvioi asiaa omien arvojensa pohjalta ja tieteentekijän oman erityisosaamisensa pohjalta. Tieteentekijöiden hyödyntämisessä on se haaste, että poikkitieteellinen tutkimus ei ole kovin korkeassa kurssissa tämän hetken akateemisessa maailmassa, kuten eräs tutkija hesarissa taannoin kirjoitti. Eli tarvittaisiin joukko tutkijoita ja sitten vielä joku, joka ymmärtää kaikkia ja onnistuu fiksusti tiedot yhdistämään.

    Kuka edustamaan käytäntöä?

    isaskar keturi

    ”Tuskinpa luonnon metsään tasaikäinenkään puusto syntyisi. Mikä sellainen mekanismi olisi, jossa puustoa syntyy aikavälillä 0-x vuotta ja sen jälkeen puustoa ei enää tule?” Piirustuspöydällä kaikki on niin ihmeellistä ja mekanismeja täynnä. Siksipä kehotin jalkautumaan luonnontilaisiin metsiin eri puolilla Suomea. Kuten THL:n pääjohtaja totesi ”Oikea elämä on erilaista kuin kompuutteriin syötetty matematiikka.”

    isaskar keturi

    ”Tasarakenteinen yhden puulajin metsä ei ole luonnontilainen tai sen kaltainen. ”

    Väittääkö Gla oikeasti, että luonnonprosesseilla ei voi syntyä tasaikäisiä yhden puulajin metsiä? Kannattaisi laajentaa reviiriä hiukan ja jalkautua metsiin eri puolilla Suomea.

    isaskar keturi

    ”Aika ei ole kiinnostava asia, vaan luonnon kehityskulku. Sen nopeus riippuu kasvupaikasta ja lähtökohdasta.” päätyy loogiseen umpikujaan, koska tällä kriteerillä lähes mikä tahansa paikka on luonnontilainen, koska ihmisen vaikutus ei ole metsässä missään jatkuvaa. Ajalla on se merkitys, että luonnontilaisuutta (tai sen kaltaisuutta) yleisesti kuitenkin arvioidaan sen perusteella, että milloin voidaan katsoa, että edellisen toimenpiteen vaikutus ei ole enää kohteen tilan kannalta merkityksellinen. Samaan tilaan olisi voitu päätyä myös ”luonnollisista lähtökohdista”.

    Yksinkertainen määritelmä asialle (luonnontilaisuudelle) olisi se, että kohde vain päätetään jättää toimenpiteiden ulkopuolelle, jolloin se on jatkossa luonnonprosessien armoilla ja siten luonnontilainen, riippumatta tämän hetken tilanteesta.

Esillä 10 vastausta, 701 - 710 (kaikkiaan 848)