Käyttäjän isaskar keturi kirjoittamat vastaukset
-
Päästökauppa ja hiilinielujen kompensaatiot metsiin on ilmaston kestävyyden kannalta tuhon tie. Tämä tarkoittaa sitä, että mitään todellisia muutoksia tuotantorakenteissa ei tehdä, eli vanha meno jatkuu päästöissä. Metsäpuolellakaan ei tapahdu mitään merkittävää, kun jo ennestään kasvavat metsät jatkavat kasvuaan, mutta joku on mielestään sillä hyvittänyt omat päästöt.
Ainoastaan uusiutuvien luonnontuotteiden (metsät, puut) ymmärtäminen kestäväksi kulutukseksi ja tuotantorakenteen mukauttaminen tähän luopumalla fossiilitaloudesta on kestävää. Tätä muutosta ei tulla näkemään, jos päästökauppa pääsee vallalle – rahamiehet ja -naiset ostaa meidän hiilensidonnan, jotta voi jatkaa vanhaa menoa.
Öljyn kulutuksen suhteen olen samaa mieltä aikaisemman kirjoittajan kanssa, että sitä tullaan käyttämään niin kauan kuin sitä on. Mielestäni sen käyttö pitäisi rajoittaa liikenteeseen ja työkoneisiin (erityisesti jälkimmäisiin), koska se on siihen käyttöön varsin verraton energianlähde.
isaskar keturi 2.7.2021, 11:22Tästä taisi olla jossain aikaisemmassakin keskusteluketjussa jotain samalla kuin keskusteltiin kaukokartoitusperusteisesta metsäninventoinnista. Kyse onkin molemmissa resurssien tarkoituksenmukaisesta kohdentamisesta ilman, että yritetään ”täydellistä”.
Kyllä tämä auttaa varmaan myös toimijoita pysymään myydyn leimikon rajojen sisällä. Osa ”laittomuuksista” tosin lienee tahattomia kuvioinnin virheistä johtuvia.
isaskar keturi 2.7.2021, 10:13Saadaan videopelisukupolvi töihin. Kohta tekevät ne jatkuvan kasvatuksen poimintahakkuutkin drooneilla ja puu kerrallaan leijutellaan tehtaalle. Nuoriso yötöinä sängyssä selällään tableteillaan hommat hoitaa, niin ei herkempien edes tarvitse kuolleita puita nähdä.
Anteeksi harhautuminen aiheesta AJ:n kommentin takia, mutta taisin selvitä tällä kertaa. En ole vielä käynyt katsomassa, mutta luultavasti vähäiset saa kuitupinoon syksyn nuoren metsän kunnostuksen viimeistelyn yhteydessä.
isaskar keturi 2.7.2021, 10:06Tolopainen haaveilee 50-luvulle, jolloin naisille ei maksettu palkkaa. Ojalinjojen perkauksessakin tehostamiskeinona vakavassa tutkimusraportissa esitettiin naisten ja lasten käyttöä, niin saadaan kustannukset alas – tosi luultavasti työtehokin olisi parantunut 🙂
isaskar keturi 1.7.2021, 13:27Kommenttini lähtikin siitä, että moni harhautuu kuvitteellisen edullisuuden vuoksi mönkijään, kun kannattaisi ostaa traktori, joka on raskaaseen työhön parempi. Kulkukelpoisuus syvemmässä lumessa myös parempi ilman sen kummempia lisävarusteita. Juurikin tarvetta ajatellen.
isaskar keturi 1.7.2021, 10:33arton vertaus on vähän ontuva – tuon mönkkärin hinta on 12000-20000 nettitietojen mukaan. Itse ostin n.6000 tuntia ajetun neliveto valmetin 6,5 tonnilla (miinus verovähennys) ja käy kuin uusi ja käyttöikää jäljellä varmaan enemmän kuin uudella mönkijällä. Saha maksaa hyväkin 600-700 euroa, kun moto maksaa tuon sitten tuhatkertaisesti käytettynäkin parisataakertaisesti.
isaskar keturi 29.6.2021, 21:23Osta neliveto valmetti jos töitä haluut tehdä. Leluksi voi ostaa vaikka sähköpotkulaudan.
isaskar keturi 23.6.2021, 17:05Luonnonsuojelulaista löytyy maininta kieltotauluista, joilla ei saa rajoittaa perusteetta jokamiehen oikeuksia (36§) ja Rikoslaista löytyy maininta liittyen luonnonantimien keräämiseen (14§)
isaskar keturi 23.6.2021, 16:55Pahoittelen vanhentunutta tietoa. 2011 maastoliikennelakia on tarkennettu 27§:ssä
”Syyttäjä ei saa nostaa syytettä 25 §:n 1 tai 2 kohdassa tarkoitetusta teosta, jolla on loukattu ainoastaan yksityisen etua tai oikeutta, ellei asianomistaja ilmoita sitä syytteeseen pantavaksi.”
Eli tavanomaisesta maastossa moottoriajoneuvolla liikkumisesta tarvitaan rikosilmoitus.isaskar keturi 22.6.2021, 12:23Varmaan mehtäukkokin ymmärtää, että ”ajamalla tehdyt urat maastossa” ei tarkoita lanalla, pillarilla tms. ajettua uraa vaan ajoneuvolla ajamalla syntyneitä kaksiraiteisia uria.