Käyttäjän Hiluxmetsuri kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 871 - 880 (kaikkiaan 1,125)
  • Hiluxmetsuri

    E-paperi on nimestään huolimatta muovipäällysteinen näyttölaite, jonka pikseleitä ohjaillaan sähköisesti.

    Käsitykseni mukaan e-paperi ei varsinaisesti ole siis paperia eikä sitä jaeta aamulla lehtenä aina uudestaan ja sillä voidaan näyttää vaihtuvaa sisältöä kuten tavanomaisilla näytöilläkin. Kyse on siis digitaalisen sisällön näyttämisestä isommassa koossa edullisemmalla teknologialla.

    En usko, että e-paperi vaikuttaa massan kysyntään. Paperin kysyntä alenee joka tapauksessa maailman digitalisoituessa.

    Digitalisoitumisen ja internet jakelukanava sekä kaupallisena massailmiönä on ollut olemassa n. 30 vuotta, mutta emme ole vielä läheskään saavuttaneet kyllästymisastetta.

    Digitalisoituminen laajenee, mutta se ei tarkoita sitä, etteikö puupohjaisille materiaaleille löytyisi kysyntää. Tiedonvälityksen valtavirran alustaksi paperista tosin ei enää ole.

    Hiluxmetsuri

    Autokeskustelu on hauskaa siksi, että se on paikoitellen järjenvastaista mutta silti niin järkevää. Autoihin liittyy niin paljon kaikkea muuta kuin järkeä.

    Tuolla poimimallasi kommentilla tarkoitin vain ja ainoastaan sitä, että maastoautoksi kutsuttavasta laitteesta ei tiedä mikä se on miehiään ennenkuin sitä itse kokeilee. Eli hankkii kokemuksia. Tätä voi sitten itse hyödyntää tai olla hyödyntämättä. Olla ajamatta tuollaiseen paikkaan tai ei. Aivan miten itse halua tai on haluamatta.

    Maastoajoneuvon todellisella tarpeella ei ole juurikaan mitään tekemistä normaalissa tieliikenteessä liikkumisen kanssa. Asia on helppo todeta millä tahansa kaupungin tasaisella maalla sijaitsevalla asfaltoidulla parkkipaikalla: toinen toistaan hienompia ”maastoajoneuvoja” parkissa ajaen päivittäin nelikaistaista moottoritietä toiselle asfaltoidulle tasaisella maalle perustetulle parkkipaikalle. Omistajiensa mielestä tällainen autovalinta on juuri oikea ja ihan järkevää juuri tuohon käyttöön.

    Taneli hyvä, kaikella ystävällisyydellä, tässä, niinkuin missään muussakaan osittain egopönkityksen siivittämässä argumentoinnissa ei ole voittajia. Toivon vain, että itse kukin on mahdollisimman tyytyväinen omaan autoonsa, olipa se sitten millainen tahansa 🙂

    Erinomaista ja järkevää autoilua kaikille 🙂

    Minä jatkan omalla ruosteen raiskaamalla hiluxin turjakkeellani 🙂

    Hiluxmetsuri

    EU se on mielenkiintoinen laitos. Siellä meillä on sekalainen joukko idealisteja, poliitikkoja, lobbareita, kiintiövirkamiehiä, komissaareja ja vierestäihmettelijöitä.

    Laitoksen tuotteena ovat paperit. Toinen toistaan mahtipontisemmilla saatesanoilla käyntiin polkaistut hankkeet ja projektit. Suurisuuntaiset puiteohjelmat, ylevillä periaatteilla silatut julkilausumat.

    Tilaustyönä aikaansaadut raportit pohjustavat arvon edustajien mielikuvitusrikasta säädäntätyötä. Tärkeänä uurastaa virkamies parlamenttirakennuksen uumenissa tuottaen ajatuksentonavana tärkeitä lauseita. Hienosäädettyä virkakieltä, salonkikelpoista epäasiaa, josta vain toinen virkamies voi saada selon.

    Ihmettelen kovasti sitä miksi teksteissä vilisee kilpailuhaittoja, teknologiaepäneutraaliutta ja härskiä lobbausta tiettyihin suuntiin.

    Mitäköhän voittaa se Meppi, joka onnistuu muutamalla lauseella lisäämään eurooppalaisia työttömiä?

    Mikään puiteohjelma ei korvaa ihmisten oma-aloitteisuutta. Ikinä.

    Ihminen voittaa koneiston. Aina.

    Hiluxmetsuri

    Minä olen ihmetellyt etenkin sudenpelkoa ja lumikkohypoteesiä. Ihmettelyni on kohdistunut sekä kirjoitusten määrään että etenkin lumikkohypoteesin osalta koko teorian olemassaoloon. Se tuntuu hieman etten sanoisi alkemistiselta, mutta jos metsäalan tulevaisuus ratkeaa lumikkohypoteesikeskustelulla, niin sille kannattaa avata ihan ona keskustelualue.

    En tiedä mitä Metsälehdessä pohditaan tästä kirjoitteluosuudesta, sen toiminnasta ja hyödyllisyydestä, mutta itse annan arvoa palstan vertaistukiominaisuudelle vaikka metsäalan neuvoja saa ihan virallisiltakin tahoilta.

    Hiluxmetsuri

    No, jos nyt on oltu MHyissä ja metsäkeskuksessa aktiivisia, niin hyvä, mutta ehkä aktiviteetti ei ole vain ollut riittävää. En tiedä.

    Minulla on niin lyhyt tämä metsäkokemus ja itse olen aina ollut aktiivinen ennenkuin kukaan on ottanut yhteyttä.

    Yhden yhteisojitushankkeenkin sain alulle, toki paikallinen mhy:n asiantuntija oli hyvin jutussa mukana ja aktiivisesti otti yhteyttä naapureihin. Pian oli hanke muhimassa. Kiitettävää toimintaa.

    Minä ainakin olen valmis maksamaan asiantuntijaneuvoista.

    Hiluxmetsuri

    Suorittavan puheessa pointti. Olisiko vain niin, että iso osa metsänomistajista vaan odottaa. Odottaa kasvua, odottaa harvennushetkeä, odottaa oikeata kemera-hetkeä, odottaa vapaa-aikaa, odottaa, odottaa….

    Odottaa vaikka ei tiedä metsänsä =omaisuutensa mätänevän pystyyn kun sille ei tee mitään?

    Mhy:n luulisi olevan helppo vaikka soittaa jokaisella alueensa metsänomistajalle yksi puhelinsoitto vuodessa. Aivan varmasti kasvaisi aktiviteetti kaikkialla.

    Mutta kun on niin mukava vain odottaa ja odottaa…

    Hiluxmetsuri

    Koivutilastoa, lähde: Metla viralliset tilastot alkuvuosi 2013

    Kotimaan lehtikuitupuuhakkuut: 5,162 milj. m3, 1-7/2013
    Koivukuitupuun tuonti: 2,38 milj. m3 , 1-6/2013 ( hyvin muisti tämän jees h-vallasta)
    Koivukuitupuun vienti 0,011 milj. m3, 1-6/2013

    Jostakin nuo koivut kotimaasta näköjään tulevat. Ei kai ne kaikki ole havupuumetsien ylispuitakaan? Hakkuissa on 25% kasvua viime vuoteen. Koivukuitupuun hakkuut ovat lähes samaa luokkaa kuin havukuitupuun hakkuut.

    Muuten, tilastokukkanen: Suomeen tuotiin 3000mottia polttopuuta Britanniasta 🙂

    Hiluxmetsuri

    Kuivan kesän vastapainoksi saadaan oikein sateinen syksy. Vettä tulee ihan simona. Metsään mennään snorkkelin kanssa. Raivaussahaan pitää laittaa pitkä ilmanottoputki.

    Köyhän asfaltti ( mukava ilmaus 🙂 ) alkaa olemaan etelässä kantavaa vasta joulukuussa. Lunta tulee ihan vähän.

    Hiluxmetsuri

    Biopolttoaineet ovat sinällään hyvä ajatus, mutta energiatehokkuus tuossa touhussa ei ole kovinkaan kummoinen kun se edelleen poltetaan auton moottorissa erittäin huonolla hyötysuhteella. Ja jos tuo bio-osuus tehdään tuontiaineista, niin ei me täällä Suomessa tulla yhtään rikkaammiksi.

    Suomessa kannattaisi polttaa puut sähköksi ja ajella ladattavilla hybrideillä. Bensakulut putoaa ihan vakioajossa n. kolmasosaan. Been there done that.

    Mikseivät puuntuottajat liittoudu vahvemmin sähköenergiayhtiöiden kanssa? Siellä olisi oikea kaveri energiatehokkuuden kasvattamiseksi samalla kun puun käyttö kasvaisi ja Suomi lähtisi uuteen energiatehokkuusvetoiseen nousuun.

    Hiluxmetsuri

    Mitäpä jos alettaisiinkin maksamaan hirvenlaidunnustukea? Sitä saisi koivun kasvatukseen esim. 300€/ ha/v….

Esillä 10 vastausta, 871 - 880 (kaikkiaan 1,125)