Käyttäjän Hiluxmetsuri kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 71 - 80 (kaikkiaan 1,125)
  • Hiluxmetsuri

    Mulla olisi yhdessä vetisessä paikassa tusinan verran viivasuoria n.30 metrisiä oksattomia tervaleppiä. Mahtaisivatko kelvata minnekään?

    Hiluxmetsuri

    Vaikka Visakallo olettaa hänet tunnistettavaksi, ei ainakaan minulla ole aavistustakaan oikeasta henkilöllisyydestä. Kirjoitukset, niiden sävy ja asiat ovat olennaisempia. Kesätapaamisiin en ehdi joten jatketaan täällä arvuuttelua.

    Hiluxmetsuri

    Tuloksenteon kiima iski ja kohtuus unohtui. Kyllähän tällä mukavasti metsänomistajien muistiin jää. Onnea vaan brändinrakentajille, parilla miljoonalla saa mukavasti kymmenien miljoonien imagotappiot.

    Hiluxmetsuri

    Sähkön käyttö nousi 0,4% viime vuodesta ja erityisesti teollisuuden sähkönkäyttö kasvoi merkittävästi. Tämä tarkoittaa Suomen kannalta hyvin positiivisia asioita, sillä teollisuuden sähkönkäyttö nousee vain kun teollisuustuotteiden menekki kasvaa.

    Sähköautojen mollaamisen sijaan voi olla ihan hyvä miettiä metsäteollisuuden puunjalostuksen ja selluntuotannon sivutuotteena syntyvän kotimaisen ja päästöttömän sähkön ja sähköautoilun yhteyttä. Minä ainakin myyn ja kasvatan puuta paremmalla mielellä kun tiedän,että se korvaa öljyä, joka on kokonaisuudessaan tuontitavaraa.

    On totta, että ehkä kohtuuttoman iso osa sähköstämme on tuontitavaraa, mutta sen syyt ovat ihan muualla kuin tekniikassa. Kannattaa katsoa poliitiikkojen suuntaan kun se sähkö ei näköjään itsekseen tulekaan sinne töpseliin

    Hiluxmetsuri

    Hauskaa, että näitä yleistyksiä ja luuloja vaan sikiää jatkuvasti.

    Akkukemioita on useita ja osassa niissä ei tarvita kobolttia lainkaan. Akkujen kehitys ei ole pysähtynyt vaan jatkuu kiivaana ja vaihtoehtoisia materiaaleja tutkitaan miljardien eurojen panoksin. Akut eivät tule olemaan rajoitteena pidemmällä aikavälillä, toki joidenkin raaka-aineiden kysyntä nostaa niiden hintoja.

    Liikenteen päästöongelmiin ei ole vain yhtä ratkaisua. Sähkö ei yksistään riitä vaan tarvitaan muitakin vaihtoehtoja. Biopolttoaineet ovat yksi ratkaisu, mutta eipä ole sekään aivan ongelmaton ympäristövaikutustensa vuoksi. Se ei myöskään poista pakokaasuja eikä paranna energiatehokkuutta. Biopolttoaineella ajelu ei tule halvemmaksikaan. En vastusta biopolttoaineita, mutta faktat pitää tunnustaa. Maailma ei odottele Suomea.

    Hiluxmetsuri

    ”Mielestäni sähkö-autot ovat menneityyttä koska se sähkö ei vain maksutta ja sähkötuoton ns.hiilijalanjäljellä ei anna mitään lisä-arvoa.Meillä on käypä autokanta jolla ihminen syrjilläkin pääsee paikasta toiseen eikä välttämättä halua kuluttaa uusien hankkimiseen hiiliä lisää. Sopii myös kysyä näitä lobbareiden taustoista.Ketkä hyötyvät -tai kytköksistä näihin härpäkkeisiin.”

    Edellä siteeratussa r.ritvan ajattelussa ovat mielipiteet ohittaneet faktat. Mikään ei toki estä ajamasta vaikka kuinka vanhalla, saastuttavalla ja energiatehottomalla ajoneuvolla kunhan se vain läpäisee katsastuksen. Sähköautot eivät ole menneisyyttä kuin siinä mielessä, että ensimmäiset olivat liikenteessä noin 100 vuotta sitten. Tätä kirjoittaja tuskin tarkoitti.

    Sähköautojen hiilidioksidipäästöt jäävät kaikissa sähköntuotantovaihtoehdoissa alle perinneautojen päästöjen. Asiasta on erilaisia laskelmia autovalmistajien ilmoittamiin kulutuslukuihin ja energia-alan tuottamiin sähköntuotannon päästöihin perustuen. Faktat on helppo tarkistaa. Täyssähköauton päästöt jäävät Suomen sähköntuotannon luvuilla luokkaan 15…25 g/CO2,km. Ajamisen kustannukset ovat huomattavasti alhaisemmat ja tankin saa täyteen yöllä omalla pihalla. Melko kätevää sanoisin.

    Autoteollisuus on historiansa suurimman muutoksen edessä ja moni asia muuttuu. Puolesta ja vastaan puhujia, lobbaajiakin, on paljon, mikä on hyvä kunhan faktat pysyvät keskustelussa mukana.

    En myöskään usko, että Suomen ja etenkään vientituloja tuottavan teollisuuden ja palvelualojen pitäisi jäädä jumittamaan kilpailukyvyttömään perinneteknologiaan kun koko muu maailma sähköistyy ennennäkemättömällä vauhdilla.

    Hiluxmetsuri

    ”Latauspiste ainakin tuplaa omakotitalon sähkön tehontarpeen. Jos nyt riittää 25A kun laittaa sähköauton latausaseman tarvitaan vähintään 50A pääsulakkeet.” tuumii Tolopainen ja on kyllä näissä mietteissään ihan omilla ampeeriluvuillaan.

    Kotilataus onnistuu lähes kaikissa tapauksissa 25A pääsulakkeilla jos vain tuo sulakekoko on oikea muuhun talon kuormitukseen nähden ettei siis ole jo lähtökohtaisesti liian pieni liittymä ja sähkömies valitsee oikean vaiheen 1-vaihelataukselle.

    Sähkölämmitteisessä talossa kiukaan ja lämmityksen vuorottelu estävät ylikuorman ja ainkin uudemmat maalämpöpumput ovat nykyään kykeviä virranrajoitukseen. 10…12A virralla latailee perus sähköautoa ihan mainiosti.

    Minulla on käytännön kokemuksia kummastakin tapauksesta. Vasta 120 000 sähköllä ajettua kilometriä takana.

    Pelko pois ja lataamaan.

    Hiluxmetsuri

    Sähkötehohan on kuluttajalle lähes täysin ilmainen hyödyke. Ainakaan se ei näy laskussa, olipa tehoa paljon tai vähän saatikka hetkellisesti erittäin paljon. Dynaaminen teho on tarpeen eikä se Peten kuvaamalla tavalla ole kovinkaan dynaamista. Yksi huipputehopiikki ei voi määritellä koko vuoden tehonostomaksua. Sehän olisi nykyinen tariffimekanismi vain sillä erolla, että veloitusperuste on mitattu todellinen huipputeho sulakekoon määräämään kiinteän maksun sijaan.

    Dynamiikka pitää olla sekä sähkön ostossa, myynnissä että verkon tehoissa. Ilman tehon dynaamisuutta yli-investoimme ja jatkamme tuhlaamista eikä aito markkina toimi.

    Kuorma-auto vs. mopo- vertaus oli ehkä hieman reipas, mutta todellisuudessa globaalisti huipputehon ja hiljaisemman ajan tehontarpeen suhde on luokkaa 2:1 …3:1.

    Suomessa ollaan näitä juttuja nyt pohtimassa ihan virallisen työryhmän avulla.

    Visakallolta hyvä huomio. Kaksisuuntainen sähköajoneuvon lataus voi tasata tehoja. Vielä tuo tekniikka ei ole yleistynyt, mutta osassa autoja se on jo sisäänrakennettuna ominaisuutena odottaen vain käyttöönottoa.

    Hiluxmetsuri

    Sähköverkko on luonnollinen monopoli ja siitä saatavaa tuottoa säädellään 4 vuoden tarkastelujaksoin. Nykyinen kustannusten hyväksymismalli takaa varsin hyvän tuoton sijoitukselle, siirtoverkot ovat pitkäaikaisia tulonlähteitä ja lisäksi kun asiakkaat eivät voi äänestää jaloillaan on selvää, että siirtoverkot kiinnostavat sijoittajia.

    Siirtoyhteyden rakentaminen ja ylläpitokin maksavat, mutta nykyinen sulakekokoon sidottu malli on liian jäykkä. Se on vähän niinkuin tuotaisiin pientä postipakettia aina kuorma-autolla, vaikka mopokin riittäisi. Verkkoyhtiö siis investoi liikaa ja asiakas ostaa liikaa osan ajasta.

    Markkinoille tarvitaan dynamiikkaa ja myös kuluttajalle jonkunlainen mahdollisuus hyötyä omista toimistaan. Tällainen mahdollisuus olisi riittävän dynaaminen tehomaksu, jonka puitteissa voisi ostaa lämmityskaudelle isomman tehon ja sitten kesäkaudeksi pienemmän.

    Kiinteät verkkomaksut ovat suoraan sanottuna haitallisia ja kuluttajalle tapahtuvaa pakkomyyntiä. Niistä tulee päästä eroon.

    Koko sähköjärjestelmämme kannalta dynaamisempi markkina on tarpeen. Kansakuntana hukkaamme valtavasti rahaa tehottomuuteen.

    Sähköautoilijalle tehomaksu on mahdollisuus eikä uhka. Sen avulla oikea-aikaisesta ja -tehoisesta latauksesta saa myös taloudellista hyötyä eikä kaikkea kuittaa amerikkalainen eläkemummo verkkoyhtiön rahastosijoittajan ominaisuudessa.

    Hiluxmetsuri

    Pauligilta löytyy paras Presidentti metsänomistajallekin.

    https://www.paulig.fi/tuotteet/presidentti

    On tummaa, vaalea ja näköjään muitakin mieltymyksiä vastaavia ehdokkaita. Siitä vaan valitsemaan. Tätä ei myöskään tartte kattoa 6 vuotta kerrallaan vaan voi vaihtaa vaikka heti.

Esillä 10 vastausta, 71 - 80 (kaikkiaan 1,125)