Käyttäjän Hiluxmetsuri kirjoittamat vastaukset
-
Kätevä keino laskea hintaa on nostaa laatuvaatimuksia. Mitä korkeammalle laatuvaatimukset nostetaan, niin sitä vähemmän puusta pitää maksaa koska yhä harvempi puu täyttää speksit. Aiemmin priimaksi luokiteltu puu onkin yhtäkkiä huonomman laadun halpahintaista ryönää…
Näinkö se menee arvon Metsäteollisuus?
Hiluxmetsuri 8.10.2015, 10:11Onko niin, että kaikki mihin BIG FOREST koskee, muuttuu lopulta raaka-ainetoimittajalle alhaisen hinnan vuoksi kiinnostamattomaksi sekulibulkiksi?
Hiluxmetsuri 5.10.2015, 17:41Mitään ei mennyt nurin, ei edes taimien haittoina olleita horsmia, pihlajia taikka muutakaan. Kaikki piti itse kaataa..
Hiluxmetsuri 4.10.2015, 18:26Tänään hiukka alle 5 tuntia pusikoissa -490:n kanssa. Hauskaa oli koko rahalla ja saivat horsmat, pihlajat ja pajut kyytiä. Ihan sama mitä oli vastassa, kaikki vaan sileeksi 🙂
Hiluxmetsuri 3.10.2015, 08:27Huomenna palstalle tarkistamaan uuden polttopuun määrä :). Samalla raivataan taimet talvikuntoon.
Hiluxmetsuri 1.10.2015, 15:15On se vaan niin, että jos tosissaan metsässä touhuaa eikä vaan kirjoittele tänne, niin paino pysyy hallinnassa. Yhtään lihavaa metsuria ei ole tullut vastaan… 🙂
Hiluxmetsuri 29.9.2015, 21:39Miksei perämoottorista sitten sähkövatkainta ?
Ai niin…., perämoottori käy bensalla…
Hiluxmetsuri 22.9.2015, 09:30Onhan tämä päästökikkailu ollut jo jonkin aikaa ikäänkuin kuminauhan venyttämistä. Vanhanaikainen vaatimattomalla hyötysuhteella fossiilisten polttoaineiden palamiseen perustuva liikumminen on onneksi saanut vaihtoehtoja.
Ajossa päästötön sähkö korvaa jo hyvinkin n. 90 km työmatkoilla täysin polttomoottorit kunhan latausta on tarjolla kummassakin päässä ja pistokehybrideilläkin sähköajoa on 40 -70 km verran. Jotkut sähkömallit mennä jolkuttelevat jo yli 350 km yhdellä latauksella eli enemmän kuin istumalihas kestää tauotta. Taukopaikoilla on pikalatausta tarjolla Suomessa 35 paikkakunnalla, maailmalla latauspaikkoja on kymmenin tuhansin.
Sähköä ajeluihin saadaan monesta lähteestä eikä tuontiöljyä tarvita. Metsäteollisuus on merkittävä sähköntuottaja ja vaikka iso osa sähköstä meneekin omaan kulutukseen, sopii kotimainen puu hyvin yhteen sähköisen liikkumisen kanssa.
Volkkarin puolustukseksi on sanottava, että ovat kovaa vauhtia sähköistymässä niinkuin muutkin autovalmistajat. Markkinoilla muutos on ollut nopea ja automallejakin on jo muutama kymmenen erilaista vaikka ihan kaikista ei meillä päästäkään nauttimaan.
Hiluxmetsuri 19.9.2015, 20:46”Kertoi HVA:lla menneen neljä tankillista päivässä, Tilhillä kahdeksan ja Stihlin kanssa päiväansio jäi 15 euroa pienemmäksi. Paska mikä paska.”
346 tankki 0,5 litraa
241 tankki 0,39 litraa
346 45cm3
241 42,6cm32 litraa vs 3,12 litraa
Fakta mikä fakta.
Melko kallista on bensa jos 1 litra maksaa 15 euroa…
Hiluxmetsuri 18.9.2015, 16:53No nyt on ilmaistu mieliä. Kiva puuhapäivä kaikille varmastikin ja hauskaa yhdessäoloa. Toivottavasti harmitus hellitti.
Aiemmin pohdittiin sitä, että 5% palkanalennus olisi jonkinlainen omaan jalkaan ampuminen. Ostovoima alenisi ja muuta sellaista.
Ostovoima alenisi, mutta niin alenevat julkiset menotkin, jotka rahoitettaan veroilla ja velalla. 5 % palkasta vaikuttaa eniten työvoimavaltaisilla aloilla, joissa tuotteen tai palvelun kokonaishinnasta iso osa on työvoimakuluja. Näitä aloja ovat kaikki palvelualat. Juuri ne alat, joille on helpoin työllistää lisää ihmisiä. Ja myös alat, joilla on suuria julkisen sektorin menoja.
5% voi siis tuoda ihan oikeasti enemmän ihmisiä töihin. Ainakin se työllistää enemmän kuin velanoton kautta tapahtuva veroasteen lisääntyvä kuristus, joka lopulta tekee hyvin monesta palvelusta liian kallista.
Vientiteollisuus on joltain osin koneilla tehtävää bulkkia kuten sellua. Siinä ei siivoojan 5% paljon paina ja osaaminen on ihan muualla.
Hallitus on siis kokonaisuuden kannalta korjaamassa oikeata ongelmaa. Ei sille mitään mahda, että lääke ei oikein maistu. Yrittävät ainakin, enemmän kuin kukaan viimeisen 20 vuoden aikana.