Käyttäjän Hiluxmetsuri kirjoittamat vastaukset
-
Alkuasukasliilkkeeseen vein näytille vain kytkimen jousineen ja palaute tuli sen perusteella. Ei tullut huoltoa edes kysytyksi, itte nää hommat pitää hoidella 🙂
Tilaan suoraan uuden jouset ja neulalaakerin, ei ne niin paljon maksa. Mukavampi touhuta kun ei terä pyöri ja raavi ympäristöään riekaleiksi kun itse touhuaa muuta ja sahan putputtaessa kädessä.
Hiluxmetsuri 11.4.2016, 21:33No tutkitaan lankavipukin 🙂 kiitos.
Hiluxmetsuri 11.4.2016, 21:12Kokeillaan huomenna kallistella sahaa. Kaasutinta en ole irrottanut, joten lienee kiinni.
Edelleen vahvin ehdokas on tuo neulalaakeri. Siitä oli juttua Ameriikan poikien Arboristifoorumilla.
Hiluxmetsuri 11.4.2016, 21:05Päivitys:
Jousisto kävi paikallisen Stihl-alkuasukashuollonn asiantuntijalla ihmeteltävänä. Jouset olivat pikkasen löysiä, mutta eipä niitä ole kuulemma stihlistä juuri tarvinnut vaihdella. Tuhansia tunteja ajetuista kuulemma joskus on jousi mennyt.
Tulpan ostin uuden ja laittelin kiinni. Hörpötin käyntiin ja tankin korkki auki: ei mitään muutosta.
Ssuraavaksi säätelin tyhmäkäyntiä. Saa sen ketjun lähes pysähtymään, mutta sitten lakkaa ääni kuulumasta, joten ei ole tuostakaan ratkaisuksi.
Taitaa olla ainoa keino vaan vaihtaa niitä jousia siihen jousistoon? Liekö niitä vanraosina?
Edit: sit tulee mieleen, että jos se neulalaakeri onkin mennyt huonoksi ja kuppi vipattaa hieman osuen kitkakytkimen reunoihin? Tää voi olla hyvinkin oikea syy…. Täytyy mitata kampiakseli, tarkistaa laakeri ja kokeilla kupin välykset.
Neulalalaakerissa on kyllä ollut vaseliinia.
Hiluxmetsuri 9.4.2016, 18:10Met. Mot.” Minusta ajoituksessa ei ole vikaa joten en usko että vika olisi sähköpuolella. Koska kipinä kuitenkin tulee ja kierrokset nousevat joten ajoituskin toimii.
Jos kuitenkin kytkin on kunnossa alkaisin vikaa etsimään bensa puolelta. Siellä voi olla ilmavuoto joten kone voi käydä vähän laihalla. Silloinhan kierrokset nousevat itsestään. Yksi tarkastuksen kohde voisi olla polttoaineletku tai korvausilman tulon tukkeutuminen.
Kokeile huojuuko saha käynti edelleen jos bensatankinkorkki on hieman raollaan.
Nämä ovat vain arvailuja joten vikahan voi olla missä vain.”
Juu. Bensapuoli on toinen hyvä vikakohde. 🙂
Kone ottaa kierroksia ihan hyvin ja käy hyvin. Tyhjäkäynti on epätasainen.
Polttoaineletkun voisi vaikka ostaa varaosana ja vaihtaa. Korvausilma täytyy testata ihan ekaks.
Kiitos
Hiluxmetsuri 9.4.2016, 17:29Jätkä p:”Tuon kytkimen kohdalla on tietty mahdollista, että Jousi on poikki. Se ei ole lainkaan tavatonta.
Kuitenkin on eroa pyörimisellä ja ”pyörimisellä”. Jos ketju pyörähtää jo silloin, kun sahaa nyppii käyntiin, on vikaa kytkimessä. Tilhin kytkin on helppo avata näytille, kun nappaa lukkorenkaan pois akselin päästä. Samalla näkee laakerin tilanteen.
Minun poikani metsätöissä ollessaan useasti vaihtoi kytkinjousen metsässä, ehkä olisi pitänyt kerralla vaihtaa kaikki jouset, mutta vaihtoi vain yhtä kerrallaan.
Joskus laakeri voi olla niin kuiva, että jumittaa, siihen auttaa rasvaus, joka pitäisi tehdä kerran viikossa.
Housujen viiltosuojaa saattaa myös joutua akselin ja kytkinrummun väliin, vaikka ”En ole koskaan sahannut housuihin”. Silloin ketju voi pyöriä tyhjäkäynnillä.”Jouset katselin ja näyttivät olevan ok. Käynnistettäessä ei pyörähdä kun nartsasta nykii.
Laakeri on ok, laittelin siihen viimeksi vaseliiinit..
Vika on todennäköisesti tulpassa tai sytytyspuolella muutenkin, koska sahatessa oli hiukan tehoton ja läy selkeän epätasaisesti tyhjäkäynnillä.
Ostan uuden tulpan, säädän sen ja kattelen vielä ettei sisällä ole mitään mikä estää sytytyspuolta saamasta oikea-aikaista kipinätietoa eli ettei sen vauhtipyörätuuletinkipinämagneetto-yhdistelmän ja tunnistimen(tyristorilootan) välissä ole metallipurua tms.Kiitokset
Hiluxmetsuri 9.4.2016, 15:31Pientä kysymystä pukkaa:
Kyseessä 261Mikäs on vikana kun sahan terä pyörii tyhjäkäynnillä?
Vaikuttaisi, että keskipakokytkimen jouset ovat kunnossa ( voivat toki olla lörtsähtäneetkin) mutta saha käy ehkä hitusen liian kovaa tyhjäkäyntiä ja pikkasen epätasaisesti. Ilmansuodatin on puhdas. Bensa on kunnollista.
Liian kova tyhjäkäynti voi johtua jonkun säädön muuttumisesta ( ei todennäköistä) tai roskasta kaasarissa. Tai sitten on joku letkujuttu.
Tankin suodatinta ei ole vaihdettu ja tulppakin on ”ajettu” mutta oikean harmaan värinen.
Niin, että mitäs asiantuntijat sanoo? Mitä tehdään?
Edit: koekäyttö ohjekirjan säädöillä: LA säädöllä ei saanut tyhjäkäyntiä niin alas, että ketju olis lakannut pyörimästä.
Lasselle: tarkistan vielä jouset. Näytti että ne olisivat ok, mutta ei oikein näje kun se pyöreä kitkalevy on paikallaan. Tarttee kokeilla kaasutella ilman levyä ja katsoa miten jouset venyy?
Hiluxmetsuri 22.3.2016, 16:34Tuo Yeti on ihan hauska. Sellaisella ajelin muutaman satkun kun oli oma huollossa.
Hiluxmetsuri 17.3.2016, 18:40Mä oon käyttänyt Hiluxin perässä olevaa vinssiä ja ploki-pyörää kaadoissa. Auto sopivaan tuliasemaan 4-veto ja käsijarru päällä, vaijeri alhaalla sopivassa puussa olevan plokin kautta kaadettavaan puuhun ylös. Tikkailla pääsee usein riittävän ylös.
Sitten vaan normaalit sahausrituaalit.
Kerran oli sellainen kombinaatio, jossa olin itse puussa tolppakengillä, sahailin kolot ja vedin vinssillä kauko-ohjaten puun alas. Kaksihan tuossa olisi pitänyt olla, mutta kun ei ollut tarjolla apua.
Hiluxmetsuri 15.3.2016, 05:10Niin.
Sinne metsään ei kannata viedä mitään toimimatonta. Tulee aina turha reissu. Jos on vähäinen tarve, niin sitä suuremmalla syyllä hankkisin hyvän, en halpaa. Käytetty kunnostettu ammattilaislaite on hyvä valinta. Siihen investoi hiukka huoltoa niin kiekuu ne muutamat lisätunnit varmemmin kuin ihan uppo-outo kiinalaisten nysväämä piiperrin.
Mut ihan miten vaan haluaa.
Jos ei haluu investoida sahaan, niin uuden sahan hinnalla ammattilainen raivaa jo melkoisen läntin – ja menee kohilleen.