Käyttäjän Hiluxmetsuri kirjoittamat vastaukset
-
Juu. Eipä tässä sen kummempaa kiirettä ole. Paikka,johon täydennän on etelärinne melko korkealla paikalla, joten siellä on taatusti maa sulaa ja jopa lämmintäkin. Toki, jos kelit pukkaa lunta vielä Vappunakin, niin sitten siirtyy viikolla eteenpäin.
Hiluxmetsuri 22.4.2016, 17:0214.5 meinasin Etelä-Hämeessä laitella pienen määrän täydennystä
Hiluxmetsuri 20.4.2016, 21:02Kolme jouset on varalla eli nyt kelpaa sahata taas ne pari sataa tuntia ennen vaihtoa.
Hiluxmetsuri 20.4.2016, 18:12No niin.
Nyt on taas tuloksia.
Aloitetaan mittauksista. Mittasin aiemmassa postissani mainitsemillani instrumenteilla jousien pituudet. Vanhojen jousien pituudet olivat 9,18; 9,28 ja 9,8 mm. Uusien jousien pituudet olivat 8,58 ; 8,56 ja 8,57 mm. Melko tarkkaa valmistusta Stihliltä.
Vaihdoin jouset ja nysväsin paketin kasaan. Saha tulille ja kierroksia: hyvin kulkee ketju. Tyhjäkäynnille: ketju ei liiku.
Ongelma on siis ratkaisu vaihtamalla jouset. Kustannus oli muutaman euron luokkaa ja vaihtotyöhön meni 11 minuuttia postipaketin avaus mukaan lukien.
Ai niin. Lämpötila oli 17C ja tuulen nopeus nolla. Pilvisyys 7/8 ja ilmanpaine 1009,9 hPa.
LOL
Hiluxmetsuri 17.4.2016, 19:23Miikset Niko kysynyt: maksatko, niin pääset hakkaamaan?
Hiluxmetsuri 17.4.2016, 12:51Jaa.
Vähänlaisesti on kokemusta muista kuin Stihlin ketjuista. En oo muita koskaan käyttänyt. Ei veny juurikaan, viilat pystyy hyvin ja puru lentää. Yhtään ei ole mennyt poikki. Tiiä sitten oisko parempia. Mulle on välttänyt, mutta minähän nyt en paljon sahaakaan.
Hiluxmetsuri 13.4.2016, 21:31Varaosat on tilattu. Raportoin kunhan olen saanut jouset uusittua.
Hiluxmetsuri 13.4.2016, 20:23No niin.
Nyt on mittaustuloksia. Josko näistä oisi muillekin iloa 🙂
Kampiakselin heitto tonnikellolla ei ollut mitattavissa.
Kampiakselin halkaisija välillä 9,96…9,99 mm
Vetopyörän reiän halkaisija 13,00 mm
Neulalaakerin välyksestä johtuva vetopyörän huojunta 0,17 mm
Vetopyörän sisähalkaisija 68,48 mm ( vain yksi mittaus)
Kytkinpyörän halkaisija jousten ollessa lepoasennossa 67,10 mm
Ja sitten olennaisin tieto: kytkinlevyjä on helpon kevyesti venytettävissä siten, kytkinpyörän ulkohalkaisija kasvaa vetopyörän sisähalkaisijan suuruiseksi. Tämä tarkoittaa yksiselitteisesti sitä, että kytkinpyörän jouset ovat kuoleentuneet, kitkapalat osuvat vetopyörään ja siksi terä pyörii tyhjäkäynnillä.
Kuoleentumisen todennäköinen syy: ketjuöljy loppunut kesken ja sahattu jonkun aikaa kuivana, jolloin kuumuus kuolettaa jouset.
Korjaus:uudet jouset, hinta taitaa olla yhteensä 5€ + postitus
Mittalaite: Kalibroitu Mitutoyo Absolute Digimatic 500-196-20 työntömitta. Mittauslämpötila 17C.
Ai niin: tonnikello on myös kalibroitu Mitutoyo 🙂
Hiluxmetsuri 12.4.2016, 19:46Valitan todella puutteellisia taustatietoja. Ohessa lisää.
Mittauksen tarkkuus +/- 0.01 mm.
Tuulen suunta ei ollut mitattavissa koska mittaus tapahtui autotallissa.
Ilmanpaine 1015,6hPa. Pilvisyys 0/8.Edit. Paha virhe ilmanpaineessa.
Hiluxmetsuri 12.4.2016, 17:37Jaahas.
Mulla on tonnikello ja laitan sen mittaamaan oisko heittoa kampiakselissa. Selviää hiukan paremmin kuin sormella koettamalla.